I risikogruppen?

Her kan alle med Cortinainteresse boltre seg!
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

I risikogruppen?

Post by SveinF »

Stjålet fra FB

Fant at den kunne være aktuell og ville legge den ut som en HMS sak
Risk.jpg
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3262
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: I risikogruppen?

Post by Åge Salomon »

Ja,da er du i høy-risiko gruppen ja! :lol:
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
Cortinaterje
Posts: 2712
Joined: 16.11.2009 20:17
Location: Krsand

Re: I risikogruppen?

Post by Cortinaterje »

SveinF wrote: 21.04.2020 15:29 Stjålet fra FB

Fant at den kunne være aktuell og ville legge den ut som en HMS sak
Risk.jpg
Mekanisk styrt rele?
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
User avatar
ebernt
Posts: 2448
Joined: 16.11.2009 18:07
Location: Oslo

Re: I risikogruppen?

Post by ebernt »

Ørepynt? :P
Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: I risikogruppen?

Post by SveinF »

Godt å se at noen er utenfor faresonen
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
MLI
Posts: 3298
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: I risikogruppen?

Post by MLI »

Vi som driver med gamle vrak kan vel være i risikogruppen for både det ene og det andre :)

På svensk heter vel disse brytarspetsar :)
User avatar
ebernt
Posts: 2448
Joined: 16.11.2009 18:07
Location: Oslo

Re: I risikogruppen?

Post by ebernt »

MLI wrote: 23.04.2020 13:49 Vi som driver med gamle vrak...
Vrak? Magnus?.. :o
Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966
User avatar
ygz
Posts: 1680
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: I risikogruppen?

Post by ygz »

Ingen har turt å si hva s****er heter på norsk ennå. Hjelper det på risikonivået med litt kollektiv fortrengning, tro?
Må nok erkjenne at jeg er i risikogruppen, for jeg laget nettopp min første mixtape siden 1996. C-60-Kassett fra BASF.
Skal i bilstereoen (med equalizer) fra 1985 :geek:
BT30464n.jpg
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
ygz
Posts: 1680
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: I risikogruppen?

Post by ygz »

Men selv for oss i høyrisikogruppen er det håp. Som alltid(?) leder bildesignerne an i utviklingen.
Italdesign lagde sosial distanse-bilen allerede i 1988:
1988_aztek_aztek_1988_1580336152a7d308fca7c52e001-exterior-italdesign-aztec.jpg
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3262
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: I risikogruppen?

Post by Åge Salomon »

Yngvar? Ka de e fer slags bil med rødt interiør du kom med bilde av her?
E de nå amerikansk? Eller e de -70talls "riskokar"? :?
Last edited by Åge Salomon on 23.04.2020 21:23, edited 2 times in total.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3262
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: I risikogruppen?

Post by Åge Salomon »

Heh,.....Æ forstørra bilde...... Æ nevnt "riskokar" ista.
Det står jo Mazda på rattet..... :shock: E den din?
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: I risikogruppen?

Post by SveinF »

Mazda må være innafor, Ford har vel vært og er kanskje fortsatt sterkt inne der på eiersida. Duratec motoren kommer vel derfra.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
User avatar
ygz
Posts: 1680
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: I risikogruppen?

Post by ygz »

Jepp. Og T9-kassa, sies det. Men Ford tok aldri med seg 12A'en. 1146cc, 1000 kg og 140 gamp er artig.
(Åge: svaret står i signaturen min, der du har traktor med laster) ;)
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3262
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: I risikogruppen?

Post by Åge Salomon »

RX 7 FB..... E de det du mein? De har æ trudd e motorsykkel...... Javel,den e grei Yngvar. Da lerd æ nå nytt idag å. :lol:
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: I risikogruppen?

Post by SveinF »

En Rotary bil :D
Modig du Yngvar, hvor mange tusen km regner man på de motorene nå? Tøøf lyd i disse når en gasser på

I begynnelsen var det ikke mange km de fikk på disse før de måtte byttes/overhales. Så et program på Discovery der de fant en fransk bil med Wankel som var skikkelig sjelden, sjelden fordi fabrikken gikk så langt at de trakk tilbake hele greia. MEN det var en franskmann.....
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
User avatar
ygz
Posts: 1680
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: I risikogruppen?

Post by ygz »

Skal man først være i risikogrupper... :D
Det var flere som handlet lisens på wankel fra NSU: Citroën hadde en GS Birotor på gang, men endte med å tilbakekalle alle bilene
https://www.youtube.com/watch?v=TApd2k4qPCs, GM utviklet et monster av en wankelmotor;
Mercedes skapte sportsprototypen C-111 https://www.youtube.com/watch?v=jk4H1eV9JuY

Men det var bare Mazda som investerte nok tid, penger, personell og ressurser. Hos patentholder NSU tårnet problemene seg opp fordi de ikke la nok penger i forskning og utvikling. Mazda, derimot, var en liten produsent som kjempet for å forbli selvstendig. Og de trengte en teknisk løsning de var alene om. Derfor satset de massivt på å utvikle og forbedre wankel-motoren eller the "rotary engine" som de foretrakk å kalle den (sikkert lurt, siden de siktet seg inn på det amerikanske markedet og det ikke er noen forskjell på uttalen av "r "og "l" i japansk).

Tsuneji Matsuda satte Kenichi Yamamoto og et team med 47 unge ingeniører på oppgaven med å gjøre rotasjonsmotoren pålitelig. De kom opp med nye apex-foringer i aluminium-forsert karbon og forseglet rotorhusene med et lag krom. Dette økte levetida betraktelig slik at fabrikken kunne gi garantier for 60.000 miles (100.000 km). Hundrevis av testmotorer ble ofret i de 30 testlaboratoriene i Hiroshima og i 1964 lansertes Mazda Cosmo Sport 110L med en 982ccm 10A to-rotorsmotor med ytelse på 110 HK/DIN. https://www.youtube.com/watch?v=ihjvoh4Q4ZA

10A-motoren ble også brukt i lille Mazda R100 som ble lansert i 1968 (karosseriet ligner Mazda 1000, 1200 og 1300-modellene vi fikk til Norge) https://www.youtube.com/watch?v=yR16Vo6gM8Y Det var en ekte "pocket rocket" lenge før GTI-bilene var påtenkt. 10A-motoren kom også i den forhjulsdrevne sportskupéen R130 som ble lansert året før, i 1969: https://www.youtube.com/watch?v=R3XEa04Sp2c

I 1970 ble RX2 lansert (samme karosseri som vi kjenner fra Mazda 616 her hjemme) med den større 12A-motoren (1146cc og 130 HK). Den tidlige 12A-motoren hadde to fordelere (herav amerikanernes uttrykk "twin dizzy"), men designen ble senere endret til én fordeler. RX2 Super deluxe coupé var en vakker rakker av en bil som med et knapt tonn dødvekt uten problem kunne sette BMWs 2002 på plass. https://www.youtube.com/watch?v=1wgFLTi5w0o Den tok også opp kampen mot Datsuns 6-sylindrede Skylines på racerbanene: https://www.youtube.com/watch?v=-FxRKMD071o

Den mindre, lettere RX-3 fulgte i 1971 med enda større løps-suksesser (818-lignende karosseri) og med RX4 (929-karosseri) ble den større 13B-motoren lansert.
Her et RX-3-monster med 13B i fri utfoldelse på Spa-Francorchamps sammen med et par R100: https://www.youtube.com/watch?v=vhwMOrUrhG0

Til tross for at NSU gikk dukken på sine underutviklede Ro80-biler og wankelmotoren dermed fikk svært dårlig rykte på seg i Europa, fortsatte Mazda iherdig på rotary-prosjektet sitt. Selv om oljekrisen nesten kvalte prosjektet (10A, 12A og 13B var tørste motorer), fortsatte wankelbilene deres å selge relativt godt i USA, ikke minst fordi de var utslippsvennlige samtidig som de ga høy ytelse. Som kjent ble amerikanske stempelmotorer både trege og sløve av miljøtiltakene som kom utover 70-tallet, men wankelbilene med sin høye motortemperatur brant renere og beholdt piffen.

Og i 1978, mens små sportsbiler var i ferd med å forsvinne fra markedene, lanserte Mazda RX7 med 12A wankel. Og vant like gjerne 24-timersløpet på Spa med den i 1981 i øsregn og med konkurranse fra 3-liters caprier, sekssylindrede BMW'er og Chevrolet Camaroer: https://www.youtube.com/watch?v=TXHn8mYBV3I

Og i 1991 vant de selveste 24 Heures du Mans med det firerotors monsteret 787B. Den kan høres her: https://www.youtube.com/watch?v=OjwwV20iZYE

Mazda satset spesielt på utholdenhetsløp nettopp for å bevise rotasjonsmotorenes holdbarhet (trass i ryktene). Så, for å endelig svare på spørsmålet ditt om kjørelengde, Svein: kort sagt går den litt lenger enn en 1498cc pre-crossflow kent før den trenger overhaling. 12A'en begynner nok å slite gjennom kromlaget i rotorhuset et sted rundt 200.000 km. Men om man unngår soting og gir motoren nok turtall med jevne mellomrom – det er litt som å kjøre motorsykkel - og bruker høykvalitets olje som skiftes ofte, er de pålitelige nok.

En 12A wankelmotor uten turbo kjennes som en vanlig 70-talls familiebil opp til ca 5000 o/min, men så inntrer personlighetsforandringa og monsteret viser seg. Og siden alle komponentene roterer samme vei, kjenner en ingen motstand i maskineriet når omdreiningene går i taket. Derfor er det kjekt med alarm som slår inn på 7000 o/min og tenningssperre på 7500. Masse moro er det uansett med "gamle vrak", som formannen kaller det :mrgreen:
Last edited by ygz on 17.05.2020 18:09, edited 1 time in total.
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3262
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: I risikogruppen?

Post by Åge Salomon »

7 - 7500 omdreininga e jo som en motorsykkelmotor det.....Sylti å ta læl! :shock:
Raudfeltet i turteller`n på D5 V70`n min,bynne på 3.500 tru æ..... :roll:
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: I risikogruppen?

Post by SveinF »

Takk for bra historisk kurs Yngvar, da er ihvertfall jeg oppdatert på Wankel.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
User avatar
ebernt
Posts: 2448
Joined: 16.11.2009 18:07
Location: Oslo

Re: I risikogruppen?

Post by ebernt »

Ja dette var interessant lesning! Har du doktorgrad på dette? :)
Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3262
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: I risikogruppen?

Post by Åge Salomon »

Yngvar e jo lærer han kara,så han veit de mæste. :D Itt sant Yngvar? ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Post Reply