Page 1 of 1

PreCrossflow & Crossflow historie

Posted: 13.01.2021 9:04
by SveinF

Re: PreCrossflow & Crossflow historie

Posted: 14.01.2021 11:46
by ebernt
Even though big, powerful V-configuration engines will always be more popular in the minds of gearheads, the small inline-four Kent remains one of the most influential powerplants in automotive history.
:D

Re: PreCrossflow & Crossflow historie

Posted: 14.01.2021 17:18
by MLI
Joda, grei story, men snodig å ta med bilde av en Austin/Morris motor inni der.
Har vel en mistanke om at han autoevolution.com-karen har kopiert bittelitt fra en annen artikkel om Kent-motoren,
skrevet av Cortina/Anglia/Lotus-mann Ken Anderson (aka Garagista), tidligere sjef for Cosworth's USA-avdeling i LA, nå hos Mountune,
se hans fine artikkel på https://thegaragista.com/2013/06/23/the ... ince-1959/
og
fine bilder på https://thegaragista.tumblr.com/post/15 ... 65mm-crank

Image

Re: PreCrossflow & Crossflow historie

Posted: 14.01.2021 18:57
by ygz
Jo, jo. Sånn blir det jo gjerne når man skal korte seg i fatthet. En grei innføring uten at den egentlig gir så mye data. For eksempel ingen opplysninger om hvilke utgaver som hadde fem veivlagre, og hvilke som måtte klare seg med tre. Som vi pleier å si: internett-kilder er veldig nyttige – når de tas som oppvarming til ei god bok. ;)

Tuning Four-Cylinder Fords, kanskje, i dette tilfellet? :geek:

Re: PreCrossflow & Crossflow historie

Posted: 15.01.2021 10:12
by MLI
"Tuning four cylinder Fords" er en av de bedre trimme-bøkene for PreCrossflow & Crossflow motorene, men den ble vel skrevet på tidlig 70-tall.
Så det hadde vært kjekt om noen kunne oppdatere den med info om dagens utvalg av kammer, etc.
Men den måtte vel ha vært i app-form eller i-pad form for å appelere til dagens brukere :)

Re: PreCrossflow & Crossflow historie

Posted: 15.01.2021 12:30
by ygz
Ja, Magnus, kjenner du deg kallet? :)
Er ikke så glad i apper og pad'er. Bøker på papir får holde til det blir mulig å få dem intravenøst – rett i koppen. :mrgreen:

Re: PreCrossflow & Crossflow historie

Posted: 15.01.2021 20:26
by Åge Salomon
Aldeles enig Yngvar! De e da "evig nok æppa å linka" på alt.
Når di nevne bok,så fekk æ ei jævli god bok i julgave; tjukk bok med samling av Kjell Aukrust sine historia å figura. Helt kostele lesing å mang artige tegninga. Æ hummra godt da æ va igang med den. Anbefales på de sterkeste fer ein som e glad i Aukrust. :D

Re: PreCrossflow & Crossflow historie

Posted: 19.01.2021 16:23
by MLI
Mens vi er inne på Ford Kent PreCrossflow & Crossflow historie:

Hvilken motor er dette?
(hint: Denne har også Ford Kent-basert blokk)

Image

Re: PreCrossflow & Crossflow historie

Posted: 19.01.2021 18:49
by ygz
Hmmm. Litt vanskelig å se på det "bildet". Får bare opp teksten "bilde" her.

Re: PreCrossflow & Crossflow historie

Posted: 19.01.2021 19:06
by MLI
Hmm, bildet kommer da riktig opp her på min PC, både i Microsoft Edge og i Google Chrome?

Re: PreCrossflow & Crossflow historie

Posted: 19.01.2021 19:44
by ygz
Funker ikke i firefox, men vises i safari.

Re: PreCrossflow & Crossflow historie

Posted: 19.01.2021 19:53
by Åge Salomon
På toppdekselet står de no COSWORTH da...... Men de e feil ventle....? :?

Re: PreCrossflow & Crossflow historie

Posted: 19.01.2021 21:25
by MLI
Åge Salomon wrote: 19.01.2021 19:53 På toppdekselet står de no COSWORTH da...... Men de e feil ventle....? :?
Joda, det står Cosworth på toppdekselet, det er en 1000cc Cosworth SCA motor, bygget for Formel 3 racing, med overliggende kam.
Basert på en Ford Kent blokk.

Man kan bygge mye rart med basis i en Ford Kent blokk, Lotus Twin Cam, BDA og altså Cosworth SCA, slett ikke verst :)

Re: PreCrossflow & Crossflow historie

Posted: 20.01.2021 19:18
by Åge Salomon
Såmmå blokka som i gammel Ford Fiesta da.....? Sjønnt de va vel 1100....

Re: PreCrossflow & Crossflow historie

Posted: 21.01.2021 15:04
by MLI
Åge Salomon wrote: 20.01.2021 19:18 Såmmå blokka som i gammel Ford Fiesta da.....? Sjønnt de va vel 1100....
Ikke helt det samme, nei :)

Engelsk Ford Kent, boring 81mm:
3-lagret blokk, 997/1198/1340cc (Anglia/Cortina mk1/Classic 315)
5-lagret blokk, 940/1098/1297/1498/1599cc (Escort mk1, Escort mk2, Cortina mk1,Cortina mk2, Cortina mk3, Classic Capri, Capri mk1, Fiesta 1300S, Fiesta XR2)

Spansk Ford Valencia, boring 74mm:
(ligner på Ford Kent, men er kortere)
3-lagret blokk, 957/1117cc (70/80-talls Fiesta)
5-lagret blokk, 1296cc (1986- Escort)

Re: PreCrossflow & Crossflow historie

Posted: 21.01.2021 20:52
by ygz
Takk for oversikten. Så lærte man sannelig noe den dagen også! :)

Re: PreCrossflow & Crossflow historie

Posted: 22.01.2021 11:15
by SveinF
ygz wrote: 15.01.2021 12:30 Ja, Magnus, kjenner du deg kallet? :)
Er ikke så glad i apper og pad'er. Bøker på papir får holde til det blir mulig å få dem intravenøst – rett i koppen. :mrgreen:
Trodde den lå i teknisk arkiv, skal sjekke når jeg stenger kontoret for dagen om den er glemt overført dit?

Re: PreCrossflow & Crossflow historie

Posted: 11.03.2021 23:11
by SveinF
Tuning Four Cylinder Fords rev2 er funnet i mitt lokale Ford arkiv i Flekkefjord

PDF er oversendt Magnus på mail i kveld.

Re: PreCrossflow & Crossflow historie

Posted: 12.03.2021 16:23
by MLI
Mange takk for jobben med å scanne den, Svein!
Den vil bli å finne for klubbens betalende medlemmer på forumet her, under "Teknisk database", om ikke så altfor lenge.
Det er fremdeles den beste boken som er skrevet om trimming av Anglia og Cortina-motorer, anbefales!

Re: PreCrossflow & Crossflow historie

Posted: 12.03.2021 18:57
by admin
Takk til Svein! :)
Medlemmene finner den her!