Litt av et paradoks dette:
Siden el-biler er fritatt for alle bilavgifter og moms i Norge, så blir de fort ulønnsomme å reparere ved skade.
Nye deler til el-biler er derimot ikke fritatt for moms, og med norske timepriser (og forholdsvis lav nypris/verdi på toppen), så kommer man visstnok fort over 60% av el-bilens verdi (som vel er grensen for kondemnering hos forsikringsselskapene?).
Både Nrk og andre medier har tatt opp dette i det siste, se f.eks https://dinside.dagbladet.no/motor/derf ... a/73046836
I mange år hadde vi en "industri" gående i Norge, der kondemnerte skadebiler (fossilbiler) ble kjøpt fra forsikringsselskapene, for så å bli reparert/bygd opp igjen av et godkjent verksted. Dette kunne man gjøre delvis fordi nybilprisene/bilavgiftene (og dermed også bruktverdiene) var så høye, at til og med med norske lønninger så kunne det lønne seg å få bilene på veien igjen.
(i mange tilfeller ville ikke en like skadet fossilbil ha blitt reparert i Sverige eller Danmark, for der var verdien på samme type bil kun halvparten, pga lavere bilavgifter).
Nå virker altså det særnorske avgifts- og momsfritaket helt motsatt, norske elbiler er så billige/lite verdt at det ikke lønner seg å reparere disse.
Elbiler med små skader, som fint kunne vært reparert, blir sendt på dynga, og eier får en ny elbil i stedet.
Det er jo veldig miljøvennlig...
De miljøvennlige el-bilene
Re: De miljøvennlige el-bilene
Gode poenger, Magnus. Den økologiske ryggsekken gikk fort i glemmeboka. Det blir aldri miljøvennlig å øke produksjonen og forbruket, uansett hvor "miljøvennlige" produktene er.
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)