Cortina GT ombygning til negativ jord

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Post Reply
fossil racing

Cortina GT ombygning til negativ jord

Post by fossil racing »

Har blåst liv i prosjektet som ble startet for snart 10 år siden. Er bygget med positiv til jord. Sitter å leser "Positiv to Negative Ground Conversion"
men finner lite om dynamo. Har en ny Lucas C40L dynamo merket: Max value 13.1 V 29 Amp og Min regulation 14.1 V og 8 Amp + Må polariseres.
Kan denne dynamo benyttes med negativ jord og gir den nok til ekstra instrumenter og lys ?
Fossil Racing / Vidar Østbråthen
Attachments
GT Starter.jpg
GT Dash.jpg
ygz

Re: Cortina GT ombygning til negativ jord

Post by ygz »

Hvis du først ompolariserer, er det ikke like greit å bytte til vekselstrømsdynamo i samme slengen? Om du trenger en som ser ut som den originale, tror jeg du finner en hos RallyDesign.co.uk. Om utseendet ikke har så mye å si, er det billigere å hente en fra en nyere gammelford. Dynamoen sitter jo ganske diskrét plassert nedi motorrommet uansett.
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
ebernt

Re: Cortina GT ombygning til negativ jord

Post by ebernt »

Hei Vidar!
Hvis dette er en vanlig likestrømsdynamo (og ikke en vekselstrømsdynamo bygget inn i "old looking casing") kan den polariseres begge veier.
Det ser jo ut som en vanlig DC og lappen hvor det står "må polariseres" tyder jo på det.

Hva slags regulator skal du benytte? Det blir jo her strømbregrensingen (Under din max 29A) ligger.
En vanlig Lucas-regulator ligger vel på 20A eller 25A ?
Regulator
Regulator
Polarisering skjer ved å koble ønsket polaritet til jord, kortslutte D (Dynamo) og F (Field) og sette spenning på det punktet fra batteriet. Dynamoen vil da gå som en motor og ende opp med riktig polaritet/restmagnetisme i ankeret slik at den "fyrer opp" med riktig polaritet neste gang den snurres som dynamo. Trenger ikke å kjøre lenge.

Jeg har måttet gjøre dette med eldgamle dynamoer som har ligget så lenge at restmagnetismen er borte.
Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966
Post Reply