Feil på ryggelys på EU-kontroll

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Post Reply
zanti

Feil på ryggelys på EU-kontroll

Post by zanti »

Hei!

Har en 68 MK2 1300 Deluxe, som har det klassiske runde ryggelyset bak fra Hella. Etter hva jeg har forstått så ble disse ettermontert hos forhandler da bilene var nye her i Norge (?). Ble feil på ryggelys denne gangen på EU-kontrollen, pæren virker og det er god kontakt i selve lyset, men det trigger ikke når girkassa settes i revers.

Spørsmålet er, er ryggelysbryter koblet på girkassen eller er den av den varianten som går på speedometerwire? Noen tips om hvor jeg skal lete etter bryteren? Takker for all hjelp :)

Mvh Øystein S
Cortinaterje

Re: Feil på ryggelys på EU-kontroll

Post by Cortinaterje »

Det vanligste var å sette en bryter på wiren bak på speedometeret. Da må du rygge bittelitt før ryggelyset tenner. Se vedlagt bilde av en slik bryter.

Alternativet til en slik bryter var en tidsurbryter som aktiverte ryggelyset i noen sekunder før det slukket igjen.
Attachments
Kopi av Hella ryggelysbrytere.jpg
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
zanti

Post by zanti »

Takk for svar.

Ja det var ikke noe switch under og oppå girkassen, og når jeg åler meg under dashboard og gløtter oppunder speedometeret så ser det ut til at det står en slik liten boks. Blir sikkert et mareritt å få ut... tester kontaktene først så får vi se.

Mvh Øystein S.
zanti

Post by zanti »

Og da var det ordnet.

Var så enkelt som å koble av kontaktene på bryteren og tenningsbryteren, rense med contact cleaner og måle at det var kontakt i mellom etterpå. Nå lyser det som aldri før og klart for etterkontroll.

Takk for hjelp til å finne bryterens plassering og type. 8-)

Mvh Øystein S.
ebernt

Post by ebernt »

Veldig bra å høre! :D
Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966
MLI

Post by MLI »

Kjekt å se at forumet virker fremdeles, og at folk får god kvalifisert hjelp her, med bilder og greier, slett ikke verst!
Post Reply