støtfanger bak mk1

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Post Reply
Roy-Henning

støtfanger bak mk1

Post by Roy-Henning »

Hei. Jeg har hatt min 63 modell mk1 til lakkering, og da jeg fikk den igjen så ser jeg det er en feil bak. Det viser seg at støtfangeren sitter alt for langt ut fra bilen. Du ser hele skiltlyset, og jeg kan tippe det er en glippe på 6-7 cm mellom fanger og bil. Den var ikke sånn før, men den sitter riktig vei og det er de originale festene som er brukt. Hva kan ha skjedd her?
Kalle

Re: støtfanger bak mk1

Post by Kalle »

Bilde? Festene bøyd? Forbyttet støtfanger foran/bak?
65 Cortina De Luxe
51 Opel Blitz 1,5 T
68 BM Volvo Buster 400
54 Ferguson TEA 20
Jon Kristian

Post by Jon Kristian »

Lurer på om ikke det er hukommelsen som lurer deg litt der..... På min -66 modell, er det ca 6cm mellom fanger og bakplate. Ja, jeg ser også hele skiltlyset når jeg ser ovenfra. Hvis fangeren stå tettere på bilen, vil den ta borti bakskjermene ute rundt hjørnet. Har sjekket med en fanger for eldre mk1, og den er likt utformet med unntak av at festehullene har mindre avstand mellom hverandre.
Roy-Henning

Post by Roy-Henning »

her kommer noen bilder. Jeg er nesten helt sikker på at jeg ikke har sett skiltlyset på den da jeg kjører i en bil bak før. ovenifra kan du nok ha sett det, men nå stikker det jo fysisk over fangeren. legger også ved et bilde fra før demontering, her ser du at fangeren sitter vesentlig nærmere.
Attachments
før demontering
før demontering
etter lakkering
etter lakkering
etter lakkering
etter lakkering
Espen

Post by Espen »

Beklager, men montering etter lakkering er riktig :D
Roy-Henning

Post by Roy-Henning »

:shock: men hva med før? da sitter den jo nesten helt inntil? jeg skjønner ikke hvorfor de har gjort om på festene, jeg må jo si det er penere at støtfangeren sitter nesten inntil bakplaten og dekker skiltlyset ;)
Roy-Henning

Post by Roy-Henning »

Beklager Espen, men jeg klarer ikke å si meg enig med deg :) Jeg legger ved to tilfeldige bilder fra nett, der kommer det tydelig fram at den skal være nærmere. Så da er spørsmålet hva montørene har gjort..
Attachments
7902370170_11aff593b6_z.jpg
4302333.jpg
Espen

Post by Espen »

Tja, det øverste bildet av Colin Ginn's Cortina er ikke representativt da denne er uten profilene på bakskjermene. På det nederste er det nok noe mer riktig.
Men, bakfangeren på din, før lakk, er helt feil, sorry.

Kan tildels være enig i at etter lakk ligger den litt langt ute, men kun en cm eller to eller tre. Spissen på fangeren skal ligge omtrent på høyde med profilen på profilen på bakskjermen, du vil se det dersom du leter videre på nettet etter bilder tatt med en bedre vinkel :)
Roy-Henning

Post by Roy-Henning »

Okey. Det var greit å vite, da har jeg noe å se etter da på bilen. greit å ha noen holdepunkter som man kan forholde seg til så det blir så riktig som mulig! Takk for svar :)
ygz

Post by ygz »

Enig med Espen. Husk at det skal være litt å gå på om du er så uheldig å dytte borti noe (eller noen dytter borti deg). Har sett flere som har flytta fangeren nærmere karosseriet, veldig populært i fordfreak-miljøene i England, der man gjerne finpusser designen litt. Men originalt skal det være god plass.
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Åge Salomon

Post by Åge Salomon »

Finishen på FoMoCo fabrikken i England var vel generelt så som så den gangen......
Ujevn glippe mellom panser og skjerm,dører og karosseri. Men dette kan jo i de fleste tilfeller justeres
mikses litt. Spørs hvor nøye man skal være. Ein nylakkert bil er jo alltid fin å se på. Så da vil jo såklart detaljer så som avstander kaross/støtfanger bla dra ned helheten på ein pen bil.
Når det gjelder skiltlyset, så er det ihvertfall slik på min -66 Mk1, at skiltlyset er godt synbart mellom kaross. og st.fanger. Min Mk1 er også opplakkert ein gang for ein del år tilbake. Da var nok st.fanger bla
demont. Men avstandene du nevner har jeg ikke reflektert noe over. Heller ikke på andre sine Cortina
som evnt er opplakkert/renovert. Men det er jo rimelig enkelt og rette på det. Stålbøylene fangeren er festet i, er jo ikke akkorat av dimensjonen "jernbaneskinne" og går greitt og bøye litt på.
Plukk av fanger, fram med tommestokk og ein skiftenøkkel og evnt rørtang og juster fangerfester slik du ønsker det skal være. (legg ei litt tjukk fille el.lign inn mellom kjeftene på rørtang/skiftenøkkel for minst mulig skade på fangerfester og lakken på dei)
Du kan såklart reklamere på lakkverkstedet hvis det er dei som har montert fanger/fester.
Du har garantert betald bra med penger for lakkjobben :shock: ..... Det er ikke for mye forlangende!
Men som sagt: Det går heilt fint å rette på st.fanger festene selv. Det klarer du. Trenger ikke være utlært karosseri arbeider for å få det til fint.
Lykke til. ;)
Hilsen formann Åge "Reodor".
:D
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
ygz

Post by ygz »

Glemte å gratulere med fin lakkering - og veldig fin farge! :D
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)