Startvansker 2.0 OHC
-
Startvansker 2.0 OHC
Får rett og slett ikke start på min Taunus med 1987 2.0 OHC motor.
Motoren er nyoverhalet og trimmet med kvassere kamaksel (Kent FR32). Første oppstart fikk jeg start og fikk justert bensin mix'en og tenningen (sånn ca). Fikk dermed start på nytt et par dager senere for å kjøre inn kamakselen med litt turtall.
Så kom tiden da jeg skulle koble meg på bensintanken. Det var minimalt med rusk i den så jeg regnet med at filteret tok det lille jeg kunne se. Så begynte "morroa". Tok ikke lang tid før motoren "døde" og jeg slet med å få start igjen.
I går tok jeg av forgasseren og gjorde den ren. Monterte den igjen og fikk start relativt enkelt. Motoren gikk fint i ca. 30 sek. før den døde ganske brått og har siden ikke fått start. Gjorde forgasseren OG bensinfilteret rent i dag samt la bensinslangen i en fersk dunke bensin i stedet for bensintanken. Men nå er det ikke livstegn. Pluggene blir våte, ser fin ut, det lukter tydelig bensin, men får ikke start...
Prøvde å pumpe på gassen, prøvde å gi den mindre bensin i forhold til luft, har prøvd med åpne og lukkede choke spjeld. Hadde ute pluggene og tørket av dem. Da tente den et par ganger på alle cylindre hørtes det ut som, men så ble det bare filing igjen.
Kan problemet være for mye bensin? Forgasseren er en Weber 32/ 36. Og miksskruen er justert ut 1 1/2 ganger som beskrevt i grunninstillingene. har prøvd å skrudd skruen ut 2 omdreininger men også bare med 1 omdreining ut. Ingen forskjell. Kan det være uforbrent bensin igjen i forbrenningskammrene som forårsaker dette?
Motoren er nyoverhalet og trimmet med kvassere kamaksel (Kent FR32). Første oppstart fikk jeg start og fikk justert bensin mix'en og tenningen (sånn ca). Fikk dermed start på nytt et par dager senere for å kjøre inn kamakselen med litt turtall.
Så kom tiden da jeg skulle koble meg på bensintanken. Det var minimalt med rusk i den så jeg regnet med at filteret tok det lille jeg kunne se. Så begynte "morroa". Tok ikke lang tid før motoren "døde" og jeg slet med å få start igjen.
I går tok jeg av forgasseren og gjorde den ren. Monterte den igjen og fikk start relativt enkelt. Motoren gikk fint i ca. 30 sek. før den døde ganske brått og har siden ikke fått start. Gjorde forgasseren OG bensinfilteret rent i dag samt la bensinslangen i en fersk dunke bensin i stedet for bensintanken. Men nå er det ikke livstegn. Pluggene blir våte, ser fin ut, det lukter tydelig bensin, men får ikke start...
Prøvde å pumpe på gassen, prøvde å gi den mindre bensin i forhold til luft, har prøvd med åpne og lukkede choke spjeld. Hadde ute pluggene og tørket av dem. Da tente den et par ganger på alle cylindre hørtes det ut som, men så ble det bare filing igjen.
Kan problemet være for mye bensin? Forgasseren er en Weber 32/ 36. Og miksskruen er justert ut 1 1/2 ganger som beskrevt i grunninstillingene. har prøvd å skrudd skruen ut 2 omdreininger men også bare med 1 omdreining ut. Ingen forskjell. Kan det være uforbrent bensin igjen i forbrenningskammrene som forårsaker dette?
Re: Startvansker 2.0 OHC
Mulig fløtør har hengt seg opp på gassør (nål) ?dvs det flyter over med bensin .. Antar du har sjekket om pluggene gir gnister..
-
Har sjekket gnist jaFoMoCo wrote:Mulig fløtør har hengt seg opp på gassør (nål) ?dvs det flyter over med bensin .. Antar du har sjekket om pluggene gir gnister..

Koble fra bensintilførselen , så prøv å kjøre / ruse motoren på kun startgass .. Går den ok er det kanskje gasser.. Hvis ikke må du kanskje lete videre etter feilen..
- Cortinaterje
Hva skjer hvis du prøver å starte mens du holder gasspedalen i bunn? Dette er måten å starte på om bilen har fått for mye choke eller bensin.
Kan være du må la starteren gå en stund før du får tenning.
Kan være du må la starteren gå en stund før du får tenning.
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
-
Sjekket gnist igjen i dag med ekstern tennplugg. Ser bra ut, litt svakere på 2. Cylinder. Skal prøve å bytte pluggledningen.
Har renset pluggene og tørnet motoren uten pluggene i for å få ut damp og bensinrester.
Har skjerpet inn bensintilførselen. Prøvd med bare startgass samt startgass og bensin.
Ingenting :/ den var på tur å gå da jeg begynte i dag. Måtte pumpe en del på gassen, men den kom seg aldri alene. Så ble det svakere og svakere livstegn og nå ingenting, igjen. Har prøvd å justere tenning litt.
Er ny fordeler og Coil fra Accuspark. Stiftfri. Er også ballastresistor i ledningsnettet. Coil produsert for balast resistor. Har ikke hørt noe pekking fra ventiler, men kan alltids gå over at klaringen er lik.
Men som sagt, alt startet etter at jeg fikk kondens og rusk i systemet.
Har renset pluggene og tørnet motoren uten pluggene i for å få ut damp og bensinrester.
Har skjerpet inn bensintilførselen. Prøvd med bare startgass samt startgass og bensin.
Ingenting :/ den var på tur å gå da jeg begynte i dag. Måtte pumpe en del på gassen, men den kom seg aldri alene. Så ble det svakere og svakere livstegn og nå ingenting, igjen. Har prøvd å justere tenning litt.
Er ny fordeler og Coil fra Accuspark. Stiftfri. Er også ballastresistor i ledningsnettet. Coil produsert for balast resistor. Har ikke hørt noe pekking fra ventiler, men kan alltids gå over at klaringen er lik.
Men som sagt, alt startet etter at jeg fikk kondens og rusk i systemet.
Lukter det fremdeles sterkt av bensin ? Har du forsøkt med nye tennplugger? Siden du har kinnet lenge på starteren , med mye bensin i syllindrene , er det godt mulig de kan ha tatt kvelden .Mao å rett og slett kortslutter... Av egen erfaring flotør nåla tetter den godt ? Har opplevd også med samme type forgasser som du har ,at det renner konstant bensin fra akkselerasjons dysen pga utett system .
Stemmer det, pluggene kan fort "ta kvelden" hvis de blir våte av bensin (men noen tennplugg-merker tåler dette bedre enn andre, og noen ganger kan man "redde" pluggene med en omgang med hårtørrer/varmepistol).
Og et par generelle ting:
-Ser du har elektronisk tenning, den skal helst ha minimum 12,5 volt spenning, ellers blir gnisten gjerne for svak
(driver du og kinner og kinner i lengre tid, og batteriet går ned til f.eks 12 volt, er det heller tvilsomt om du får noe særlig til gnist i det hele tatt...)
-En bensinmotor trenger tilstrekkelig med kompresjon for å komprimere blandingen, og kompresjonen gir også vakum som suger inn blandingen.
Så, dersom man har en nybygd motor som nekter å starte, så kan faktisk en av årsakene være at det ikke er nok kompresjon til å trekke inn nok bensin/luft...
-Ser du har elektronisk tenning, den skal helst ha minimum 12,5 volt spenning, ellers blir gnisten gjerne for svak
(driver du og kinner og kinner i lengre tid, og batteriet går ned til f.eks 12 volt, er det heller tvilsomt om du får noe særlig til gnist i det hele tatt...)
-En bensinmotor trenger tilstrekkelig med kompresjon for å komprimere blandingen, og kompresjonen gir også vakum som suger inn blandingen.
Så, dersom man har en nybygd motor som nekter å starte, så kan faktisk en av årsakene være at det ikke er nok kompresjon til å trekke inn nok bensin/luft...
-
MLI wrote:Stemmer det, pluggene kan fort "ta kvelden" hvis de blir våte av bensin (men noen tennplugg-merker tåler dette bedre enn andre, og noen ganger kan man "redde" pluggene med en omgang med hårtørrer/varmepistol).
Rengjorde pluggene i dag og tørket med hårføner etterpå. Tok av toppen på forgasseren og målte ca 17mm bensin (fra bunn og opp). Skrudde bensin mix skruen helt i bånn og bare 1/6 omdreining ut. sprayet litt startgass i forgasseren og hadde full choke på. Nå tente den på alle 4 hørtes det ut som, fikk start et par ganger bare i en kort periode. Kjentes da ut som forrige gang at jeg måtte ha bånd gass for å klare å holde 1000 rpm. Men den "døde" til slutt. Men nå tenner den hvertfall igjen. Skal koble på et fersk nyoppladet batteri i morgen for å få optiman spenning ut.
Som sagt så har jeg hatt start på motoren etter overhalingen. Startet bra da og jeg hadde den i gang i hvertfall 30 min. Forresten så er jo kompresjonen øket litt ved at toppen er planet. Mulig at med en litt gammel startmotor og når batteriet ikke er nyladet, at det blir såpass spenningsfall at den ikke klarer å tenne ordentlig. Som du sier så burde disse coilene ha litt over 12V på start, var jo dette som var meningen med hele ballastresistoren, spenningsfall osv. Får investere i ny startmotor, det lønner seg uansett.
En ting kom på å nevne i farta som også er viktig å huske på :hvis du er så heldig å ha tu liter i mk tu .Er vis du har endret tennings annlegget til moderne coil beregnet for 12v primært . CORTINA kom på mkll med motstand innebygget i ledningen fra sw - coil .Noe som betyr ca 9volt . Med kun 12,5 volt i start øyeblikket . Bruker du moderne coil på dette gml systemet vil ikke coilen få den tilstrekkelig med volt (spenning) som den er beregnet for å virke med. Ergo svak og kanskje omtrent ingen gnist som resultat.Øker man i tillegg kompresjon vil dette merkes tydeligere .
-
Tenningssystemet er fra Accuspark. Bestående av Bosch fordeler med elektronisk modul i stedet for stifter. Og 9V coil beregnet for ballast resistor. Ser ballast ledningen i motorrommet. Kommer også en ledning fra startmotoren, som gir 12V ++ i startøyeblikket.
Men nå merker jeg at ting blir bedre. Er bare at pluggene blir litt våte sv bensin ofte. Virket som det ble betydelig bedre med å snevre inn bensinblandingen og gjøre pluggene skikkelig rene med hårføner osv.
Ble bare ikke SÅ plaget med bensinblandingen på Cortinaen som denne Taunusen
Men nå merker jeg at ting blir bedre. Er bare at pluggene blir litt våte sv bensin ofte. Virket som det ble betydelig bedre med å snevre inn bensinblandingen og gjøre pluggene skikkelig rene med hårføner osv.
Ble bare ikke SÅ plaget med bensinblandingen på Cortinaen som denne Taunusen
-
Nå starter den som et lyn!
Den fikk tydelig vis alt for lite luft med choke på, selv om bensinen var innmagret og det var kaldt ute. Litt rart siden jeg måtte ha choke på første gangen jeg startet den.
Skal få målt kompressjon, regner ikke med at den er optimal enda, og justere tenning med tenningslampe. Motoren er 1987 modell og skal i følge Haynes ha en fortenning på 6* med 95 oktan blyfri. Har satt veivhjulet på 6* BTC og deretter dreiet fordeleren til rotor peket på merket for første tennplugg. Det ble ikke helt optimalt, og fikk hjelp av en som justerte på gehøret. Når motoren gikk finest, hadde den et tomgangsturtall på nesten 3000 RPM. Uten at gassvaier eller tomgangsskrue påvirket forgasserspjeld. Når jeg da prøvde å ta av i revers, virket det som jeg ikke fikk nokk kraft til å kjøre bilen.
Får sjekke ut hvor mye fortenning jeg må ha når jeg har målt kompressjon osv. Mulig jeg må ta en ekstrasjekk på kamaksel timingen igjen for å være sikker på at den er 100%
Den fikk tydelig vis alt for lite luft med choke på, selv om bensinen var innmagret og det var kaldt ute. Litt rart siden jeg måtte ha choke på første gangen jeg startet den.
Skal få målt kompressjon, regner ikke med at den er optimal enda, og justere tenning med tenningslampe. Motoren er 1987 modell og skal i følge Haynes ha en fortenning på 6* med 95 oktan blyfri. Har satt veivhjulet på 6* BTC og deretter dreiet fordeleren til rotor peket på merket for første tennplugg. Det ble ikke helt optimalt, og fikk hjelp av en som justerte på gehøret. Når motoren gikk finest, hadde den et tomgangsturtall på nesten 3000 RPM. Uten at gassvaier eller tomgangsskrue påvirket forgasserspjeld. Når jeg da prøvde å ta av i revers, virket det som jeg ikke fikk nokk kraft til å kjøre bilen.
Får sjekke ut hvor mye fortenning jeg må ha når jeg har målt kompressjon osv. Mulig jeg må ta en ekstrasjekk på kamaksel timingen igjen for å være sikker på at den er 100%
Ser du skriver lengre oppe her at du har installert en ny "trimme"-kam, husk da at en ny kam skal smøres med "cam lube" ved montering, og så skal den normalt "kjøres inn" (sliteflatene på kam+følgere skal slites inn/tilpasse seg hverandre), det vil si turtallet skal holdes på ca 2500-3000 i ca 15-20 minutter (eller det fabrikant av kam måtte anbefale).
Men før dette skjer, må tenning, ventilklaringer, etc justeres.
Og radiator, vifte etc må virke som det skal.
Men før dette skjer, må tenning, ventilklaringer, etc justeres.
Og radiator, vifte etc må virke som det skal.
-
MLI
Fikk jørt inn kamakselen under første oppstart. Det var ikke store problemet å holde den i gang drøye 20 min. med 2500 - 3000 RPM da. Cam lube fra produsent ble brukt, og ventilklaringen, cam-timingen osv. ble grundig regulert.
Det var etter dette at problemene startet , da jeg koblet til bensintanken og fikk rusk i systemet osv. Ser ut til at det begynner å løse seg nå, med tilstrekkelig luft osv.
Fikk jørt inn kamakselen under første oppstart. Det var ikke store problemet å holde den i gang drøye 20 min. med 2500 - 3000 RPM da. Cam lube fra produsent ble brukt, og ventilklaringen, cam-timingen osv. ble grundig regulert.
Det var etter dette at problemene startet , da jeg koblet til bensintanken og fikk rusk i systemet osv. Ser ut til at det begynner å løse seg nå, med tilstrekkelig luft osv.