Batteri mk1

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Post Reply
Arild Åsen

Batteri mk1

Post by Arild Åsen »

Mitt vakre Vestack batteri ser ut til å ha tatt kvelden. Kor er det best å bestille batteri til mk1? Skal sjå rett ut men samtidig ikkje vere så dyrt. Helst i pose og sekk altså;-)
atle

Re: Batteri mk1

Post by atle »

Pose og sekk får du ikke her ! Det originale batteriet har blitt ganske dyrt, jeg lagerfører ikke disse lengre. Tor Batterier 33055789-janeska@online.no - hadde de før, du får høre.
ygz

Post by ygz »

Hei Arild,
Sjekk her på forumet etter en gammel tråd med batteridiskusjon. Et medlem fikk prøveimportert et danbrit-batteri med rette utseendet og moderne innmat. gode greier. Info skal ligge i tråden. Lykke til!
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Arild Åsen

Post by Arild Åsen »

Dette skulle ikkje bli enkelt. Venter på svar ang danbrit. Alt anna er utgått. Synest det er rart at ikkje det finst på ebay heller.
atle

Post by atle »

Grunnen til at de ikke finnes på ebay er at denne batteritypen ikke ble brukt i GB, har iallefall aldri sett det. De hadde mindre batterier. De store vi brukte var muligens så begrenset som Skandinavia , så da blir det litt snevert... Har du snakket med Tor batterier ?
Arild Åsen

Post by Arild Åsen »

Snakka med Vestac som sjekka med med sine leverandører. Hann sa at Tor batterier heller ikkje hadde denne typen. Har funne en leverandør men er usikker på utseende på batteriet. Kommer tilbake med meir.
MLI

Post by MLI »

Problemet er som Atle sier, det var stortsett kun Anglia og Cortina solgt nye i Skandinavia som hadde det store/lange batteriet med flate poler, type 664 hos Tor, se http://vvwklubb.no/Tor%20batterier/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
(men utfordringen for produsenten er å få tak i de svarte "kassene", de produseres visstnok kun i Sør-Afrika i dag).

Global Automotive kan skaffe et mindre batteri fra Danbrit, med "moderne" innmat og med runde poler, som passer på originalt feste/klemme, det kan sendes pr post uten syre, se info på viewtopic.php?f=4&t=2702&hilit=danbrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Arild Åsen

Post by Arild Åsen »

Det batteriet har eg fått pris på, finst på lager i Oslo. Men det er hvitt, og ikkje veteranlook. Da har kan eg likegodt gå på Biltema.
MLI

Post by MLI »

Arild Åsen wrote:Det batteriet har eg fått pris på, finst på lager i Oslo. Men det er hvitt, og ikkje veteranlook. Da har kan eg likegodt gå på Biltema.
Hvis vi glemmer det med "veteranlook" et øyeblikk (du kan alltid male dette batteriet matt svart, og sette på et "Sønnak"-klistremerke hvis du vil :)), så er jo hele poenget at dette batteriet passer nedi kassen, og det har fester på kortsidene, slik at du kan bruke original festeklammer, og det har en relativt grei pris, sammenlignet med det lange svarte batteriet.

Selvfølgelig kan du gå på Biltema og handle batteri, men det må i tilfelle festes med reim/hjemmelaget brakett, det ser ihvertfall ikke særlig "originalt" ut...

Eller skaff et Lucas (eller Banner) type 037 batteri fra England, det er samme korte batteriet, svart og med flate poler (de "moderne" klistremerkene kan du rive av).

Good luck!
norway_triumph

Post by norway_triumph »

lange med flat pol
tor batterier har enda 4 stk igjen , det er tomt i DK , og blir ikke lagd fler
de neste lange som kommer i veteranutførelse har runde poler
Jan-Ivar
Driving is believing
http://www.albion.no.com./" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.morrismarina.org.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Arild Åsen

Post by Arild Åsen »

Då ringe eg Tor i morgon. Men bilen har faktisk runde poler. Har nok vore ombygd en gang. Min bil er totalrestaurert og framstår som original. Da blir det litt feil med nytt batteri. Men et alternativ er å lakke/pynte litt.
FoMoCo

Post by FoMoCo »

https://www.tayna.co.uk/Classic-Car-Bat ... 302-1.html" onclick="window.open(this.href);return false; Dette er i England . Er et hard gummi batteri # type 162 #med flate poler( 50 amp - 450 start amp) som muligens kan brukes ,om det da ikke er litt for langt for batteri kasse . Det skulle gå greit å få tilsendt dette fra England uten syre til kongeriket. .
Arild Åsen

Post by Arild Åsen »

BatteriOlsen har på lager til 2800kr pluss frakt og Tor har til ca 1800kr under. Har bestilt av Tor. Han har dei siste på lager og det blir ikkje laga fleire.
Arild Åsen

Post by Arild Åsen »

BatteriOlsen har på lager til 2800kr pluss frakt og Tor har til ca 1800kr under. Har bestilt av Tor. Han har dei siste på lager og det blir ikkje laga fleire.
atle

Post by atle »

Hva med denne 'Batteri Olsen' da ? Har han på lager ?
Arild Åsen

Post by Arild Åsen »

http://www.batteriolsen.no/" onclick="window.open(this.href);return false; Han har fortsatt men det var dyrt gitt. Men må man så må man...
Post Reply