Hei .
Jeg har en cortina MK1 jeg snart ønsker og søke motor bytte på, jeg er veldig i tvil om hva jeg bør bruke zetec / OHC ?? har fått med meg vekt forskjellen.
Plan er og ha grenerør dobble 45mm weber.
Er det noen har som har erfaring med bruke motorsykkel forgassere ?????? Bra / dårlig ser i england brukes det en del .
Hvis valget ender på Zetec kan jeg da bruke den girkassa jeg alt har, det er en 5 trins fra sierra ?
Håper på konstruktive svar av folk som vet litt om dette og hels egne erfaringer . --::)) Takk -:)
Valg av Motor 2L Zetec eller 2L OHC ???????
Re: Valg av Motor 2L Zetec eller 2L OHC ???????
JonK her inne på forumet (har Zetec i sin mk1 Cortina) og SveinF (har Zetec i sin Anglia) kan sikkert svare på det med Zetec.
Zetec blir bittelitt mer avansert, men en ellers original 2 liter Zetec burde gi rundt 150hk:
-Du må ha en boks/ECU for tenningen, enten en ny enhet eller Fords gamle EDIS
-Du må (helst) ha 2x45 Weber DCOE beregnet for Zetec (disse har 5 progresjonshull i huset, og er litt dyrere enn standard 45 Weber)
-Du må lage egne motorfester
-Du må lage ditt eget grenrør (eller endre litt på et Ashley grenrør for Zetec i Escort mk2)
-Du må lage din egen bunnpanne/modifisere en bunnpanne fra Escort 1600/1800 Zetec (eller handle en ny med sumpen foran fra Retro Ford i England)
-Vannpumpe fra Escort 1600/1800 Zetec
-Termostathuset bakerst på blokka vil subbe i torpedoveggen, så det må flyttes framover, det finnes flere typer "water rail" fra England som kan brukes her
-Zetec har både øvre og nedre radiatorslange på samme side, så enten blir det litt rørlegging, eller så brukes en endret/annen radiator (f.eks fra VW Polo)
-Du må ha en passende clutch/utløserlager/modde svinghjulet (det vanlige er vel å borre om boltsirkelen på svinghjulet, slik at det kan monteres clutch fra 2.0 OHC)
2 liter OHC krever ikke fullt så mye, motorfester passer vel nesten rett på, et grenrør som passer finnes vel muligens?
Du må lage din egen bunnpanne/sveise om en eksisterende bunnpanne (slik at den får sumpen foran) + modde pickup rør.
Skal du opp i 150hk med en OHC, må du antagelig ha en annen kam, portet topp med riktig komp, en fordeler med endret fortenningskurve som passer kammen, etc.
Radiator må flyttes litt framover (må endre/lage 90 grader vinkel på panel under radiator).
Type 9 kassen passer på både Zetec og OHC (samme plassering av festebolter til clutchhus på begge motorene).
Zetec blir bittelitt mer avansert, men en ellers original 2 liter Zetec burde gi rundt 150hk:
-Du må ha en boks/ECU for tenningen, enten en ny enhet eller Fords gamle EDIS
-Du må (helst) ha 2x45 Weber DCOE beregnet for Zetec (disse har 5 progresjonshull i huset, og er litt dyrere enn standard 45 Weber)
-Du må lage egne motorfester
-Du må lage ditt eget grenrør (eller endre litt på et Ashley grenrør for Zetec i Escort mk2)
-Du må lage din egen bunnpanne/modifisere en bunnpanne fra Escort 1600/1800 Zetec (eller handle en ny med sumpen foran fra Retro Ford i England)
-Vannpumpe fra Escort 1600/1800 Zetec
-Termostathuset bakerst på blokka vil subbe i torpedoveggen, så det må flyttes framover, det finnes flere typer "water rail" fra England som kan brukes her
-Zetec har både øvre og nedre radiatorslange på samme side, så enten blir det litt rørlegging, eller så brukes en endret/annen radiator (f.eks fra VW Polo)
-Du må ha en passende clutch/utløserlager/modde svinghjulet (det vanlige er vel å borre om boltsirkelen på svinghjulet, slik at det kan monteres clutch fra 2.0 OHC)
2 liter OHC krever ikke fullt så mye, motorfester passer vel nesten rett på, et grenrør som passer finnes vel muligens?
Du må lage din egen bunnpanne/sveise om en eksisterende bunnpanne (slik at den får sumpen foran) + modde pickup rør.
Skal du opp i 150hk med en OHC, må du antagelig ha en annen kam, portet topp med riktig komp, en fordeler med endret fortenningskurve som passer kammen, etc.
Radiator må flyttes litt framover (må endre/lage 90 grader vinkel på panel under radiator).
Type 9 kassen passer på både Zetec og OHC (samme plassering av festebolter til clutchhus på begge motorene).
-
- Posts: 15
- Joined: 16.10.2015 8:05
Re: Valg av Motor 2L Zetec eller 2L OHC ???????
Heisan.
Tusen takk for et godt svar--::)))) dette er vel noe av det samme jeg har lest meg til litt her og der -:)
Siden jeg alt har en OHC og 5 trins gir stående ser det ut at det blir mitt valg, enklere og billigere løsning for meg -:)
Ønsker gjøre det riktig så da blir det og søke BT om ombygging -:)
Tusen takk for et godt svar--::)))) dette er vel noe av det samme jeg har lest meg til litt her og der -:)
Siden jeg alt har en OHC og 5 trins gir stående ser det ut at det blir mitt valg, enklere og billigere løsning for meg -:)
Ønsker gjøre det riktig så da blir det og søke BT om ombygging -:)
Re: Valg av Motor 2L Zetec eller 2L OHC ???????
Bakdelen med OHC er vel størrelsen og vekta
Fordelen er vel at den kan taes utrolig langt i hestekrefter
Fordelen med en Zetec er vel at den ikke er mye større-tyngre enn en xflow og at den uten inngrep annet enn forgassere lett yter 160 hk
Webcon i England selger hjerne ferdig programmert med 2 webere som sies å gi 160-170 hk. Kjøper du en annen hjerne og mapper selv sammen med spissere kammer og noe topp arbeid så havner du vel opp mot ca 180 hk
http://www.webcon.co.uk/newitems/weber_alpha_zetec.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Min 1800 med 32/36 Weber har så langt overgått forventningene og de doble har fått hvile
Fordelen er vel at den kan taes utrolig langt i hestekrefter
Fordelen med en Zetec er vel at den ikke er mye større-tyngre enn en xflow og at den uten inngrep annet enn forgassere lett yter 160 hk
Webcon i England selger hjerne ferdig programmert med 2 webere som sies å gi 160-170 hk. Kjøper du en annen hjerne og mapper selv sammen med spissere kammer og noe topp arbeid så havner du vel opp mot ca 180 hk
http://www.webcon.co.uk/newitems/weber_alpha_zetec.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Min 1800 med 32/36 Weber har så langt overgått forventningene og de doble har fått hvile
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
-
- Posts: 369
- Joined: 01.01.2011 18:44
Re: Valg av Motor 2L Zetec eller 2L OHC ???????
Halloen.
Jeg har som nevnt her 2,0 Zetec i min Cortina mk1. Med weber Alpha managment kit og tilpassede 45dcoe. Det funker meget bra. En kan med fordel få en ecu som kan mappes selv på en eventuell rullende landevei. Turtallsperra slår ellers inn for tidlig. Kutter ved 6300rpm. Da er effektkurven fremdeles på vei rett oppover. Jeg har byttet til 60F8 lavfarts/tomgangsdyser, åpnet tennplugg gapet til 1,3mm og justert gass-spjeldsensoren så mye som mulig for å få tidligere tenning. Det hjalp mye. Den liker helst turtall over 3000rpm, men da drar det til gjengjeld heftig avgårde. Motorfestene lagde jeg selv ved hjelp av plater som var tilpasset bolthull på motoren. Har bygget om til tannstang også med Capri fjærbein. Det var ikke helt uten problemer. Ble mye studier av hjulvinkler for til slutt å få det riktig. Bunnpanne fra RetroFord. Modifisert Ashley grenrør fra Escort. Eksosanlegg for Lotus 2 1/4 tomme. Har brukt Lotus Bullet tettsteget kasse. På den måten slapp jeg all modifisering av tunnel. Waterrail fra Raceline. Passer perfekt. Egen radiator laget for formålet. Slanger også fra RetroFord. Det skal ligge en link på forumet her et sted fra oppstart av motoren.
Jeg har som nevnt her 2,0 Zetec i min Cortina mk1. Med weber Alpha managment kit og tilpassede 45dcoe. Det funker meget bra. En kan med fordel få en ecu som kan mappes selv på en eventuell rullende landevei. Turtallsperra slår ellers inn for tidlig. Kutter ved 6300rpm. Da er effektkurven fremdeles på vei rett oppover. Jeg har byttet til 60F8 lavfarts/tomgangsdyser, åpnet tennplugg gapet til 1,3mm og justert gass-spjeldsensoren så mye som mulig for å få tidligere tenning. Det hjalp mye. Den liker helst turtall over 3000rpm, men da drar det til gjengjeld heftig avgårde. Motorfestene lagde jeg selv ved hjelp av plater som var tilpasset bolthull på motoren. Har bygget om til tannstang også med Capri fjærbein. Det var ikke helt uten problemer. Ble mye studier av hjulvinkler for til slutt å få det riktig. Bunnpanne fra RetroFord. Modifisert Ashley grenrør fra Escort. Eksosanlegg for Lotus 2 1/4 tomme. Har brukt Lotus Bullet tettsteget kasse. På den måten slapp jeg all modifisering av tunnel. Waterrail fra Raceline. Passer perfekt. Egen radiator laget for formålet. Slanger også fra RetroFord. Det skal ligge en link på forumet her et sted fra oppstart av motoren.
Re: Valg av Motor 2L Zetec eller 2L OHC ???????
Regner med det er denne du mener: viewtopic.php?f=12&t=2007#p10216Jon Kristian wrote: Det skal ligge en link på forumet her et sted fra oppstart av motoren.
Se også video fra Terje: https://www.facebook.com/terjetjm/video ... 138131180/
Nydelig bil dette, Enjoy!

Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966