Gamle biler har ikke godt av stillstand og lediggang, de bør ut på beite og gresse litt med jevne mellomrom
Etter skifte av ny bremseslange skulle det luftes, å jøje meg, etter åpning av nippelen kom det ut noe som lignet mere på grå snått enn klar og fin bremsevæske.
Gammel bremsevæske blir definitivt ikke bedre etter 2 års lagring...
Siden bremsene ellers virker OK, blir det ikke full overhaling nå da bilen skal på lagring, det blir heller en kjapp løsning med tømming/oppsuging med sprøyte, og påfyll av ny væske.
Vindusspyleren ville ikke spille ball, enda en ny/gammel pumpe gjorde ikke susen, så det ble å hente en NOS Biltema plasttank med innebygd pumpe, et funn fra Ekeberg for noen år siden. Å montere den tanken tok meg tilbake til 1987 og min første mk2 Cortina på flere måter.
Jeg monterte akkurat samme type tank på min første mk2 den gang, og etter litt roting i hyllene, fant jeg også det gamle dekselet til rattstammen med egenhendig montert kippbryter fra 1987, så det dekselet kom nå til heder og verdighet igjen (man får aldri nok av gammelt skrot, akkurat som i "Kjekt å ha"-sangen til Øystein Sunde).
Og det kjekke med denne tanken er at de 2 festehullene passer akkurat rett på de 2 krokene som den gamle originale posen henger på, man trenger ikke å bore noen nye hull.
Fløyta var det ikke lengre lyd i, i farten ble det en ny fra Feiltema, ikke akkurat noen hyggelig lyd i den, den kan skremme skrubben på flat mark (det står "low" tone på pakken, men det var vel de eneste eskene de hadde i bakgårdssjappa i østen den dagen...).
Så nå er den godkjent for 2 år til, så da bærer det rett tilbake til vinterlagringen igjen i kveld.
Ellers lider denne bilen av et alvorlig tilfelle av inkontinens, det er ikke få oljeflekker på gulvet etter kun 1 dag på samme plass
Det lekker og drypper overalt, både fra fremre og bakre simmerring på både motor og girkasse, den største lekkasjen er faktisk fra simmerringen rundt speedometerdrevet i girkassen (av alle steder), så girkassefeste/travers bader i girolje.
Og det lekker fra differensialen og det lekker fra styresnekka, i det hele tatt lekker det overalt.
Men heldigvis har jeg kun 500 meter å kjøre fra garasjen og til EU-kontroll-dama, og papir har jeg nok av, så etter ankomst dit, er det bare å kaste seg under og tørke opp
(til og med oljelekkasjer ser man etter på dagens EU-kontroll...)
Planlegger ny motor og gir, + ny differensial, nye bremser og ny fjæring til denne bilen, derfor blir det ikke gjort noe med denne inkontinensen nå.