EU kontroll for min mk2 idag

Vis oss hva du holder på med i garasjen!
Post Reply
MLI

EU kontroll for min mk2 idag

Post by MLI »

EU kontroll for min mk2 idag, ble ikke helt "null hull", gitt...
Tatt i betraktning av at bilen ble kjørt rett på lagring etter forrige (godkjente) EU-kontroll for 2 år siden (og ikke har rullet 1 meter siden den dagen :shock: ),
så ble det vel bittelitt mer enn jeg hadde tenkt meg:
-sprekker i venstre bremseslange foran
-vindusspyler virker ikke (antagelig den lille returventilen)
-fløyte virker ikke

Vel, vel, da blir det bytte av bremseslange neste uke, fant en ny på hylla i dag :)

Gammelt bilde her
Image
Åge Salomon

Re: EU kontroll for min mk2 idag

Post by Åge Salomon »

Denne va no`tt all verden med feila da. Egentle ittnå. ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
MLI

Post by MLI »

Gamle biler har ikke godt av stillstand og lediggang, de bør ut på beite og gresse litt med jevne mellomrom :)
Etter skifte av ny bremseslange skulle det luftes, å jøje meg, etter åpning av nippelen kom det ut noe som lignet mere på grå snått enn klar og fin bremsevæske.
Gammel bremsevæske blir definitivt ikke bedre etter 2 års lagring...
Siden bremsene ellers virker OK, blir det ikke full overhaling nå da bilen skal på lagring, det blir heller en kjapp løsning med tømming/oppsuging med sprøyte, og påfyll av ny væske.

Vindusspyleren ville ikke spille ball, enda en ny/gammel pumpe gjorde ikke susen, så det ble å hente en NOS Biltema plasttank med innebygd pumpe, et funn fra Ekeberg for noen år siden. Å montere den tanken tok meg tilbake til 1987 og min første mk2 Cortina på flere måter.
Jeg monterte akkurat samme type tank på min første mk2 den gang, og etter litt roting i hyllene, fant jeg også det gamle dekselet til rattstammen med egenhendig montert kippbryter fra 1987, så det dekselet kom nå til heder og verdighet igjen (man får aldri nok av gammelt skrot, akkurat som i "Kjekt å ha"-sangen til Øystein Sunde).
Og det kjekke med denne tanken er at de 2 festehullene passer akkurat rett på de 2 krokene som den gamle originale posen henger på, man trenger ikke å bore noen nye hull.

Fløyta var det ikke lengre lyd i, i farten ble det en ny fra Feiltema, ikke akkurat noen hyggelig lyd i den, den kan skremme skrubben på flat mark (det står "low" tone på pakken, men det var vel de eneste eskene de hadde i bakgårdssjappa i østen den dagen...).

Så nå er den godkjent for 2 år til, så da bærer det rett tilbake til vinterlagringen igjen i kveld.

Ellers lider denne bilen av et alvorlig tilfelle av inkontinens, det er ikke få oljeflekker på gulvet etter kun 1 dag på samme plass :shock:
Det lekker og drypper overalt, både fra fremre og bakre simmerring på både motor og girkasse, den største lekkasjen er faktisk fra simmerringen rundt speedometerdrevet i girkassen (av alle steder), så girkassefeste/travers bader i girolje.
Og det lekker fra differensialen og det lekker fra styresnekka, i det hele tatt lekker det overalt.

Men heldigvis har jeg kun 500 meter å kjøre fra garasjen og til EU-kontroll-dama, og papir har jeg nok av, så etter ankomst dit, er det bare å kaste seg under og tørke opp :)
(til og med oljelekkasjer ser man etter på dagens EU-kontroll...)

Planlegger ny motor og gir, + ny differensial, nye bremser og ny fjæring til denne bilen, derfor blir det ikke gjort noe med denne inkontinensen nå.
Åge Salomon

Post by Åge Salomon »

Ro dæ ned litt Magnus ang denn oljelekkasjan. ;)
Min Mk1 lekker olje frå stort sett såmmå plassa som din,unntatt styrsnekka.
Da æ pussa opp motor/gearkasse, så bytta æ div pakninga/simmering. Men kor læng va "Adam i paradis"..... Ha kansje kjørd 10mil, så va lekkasjan meir el. mindre lik gæli.
Kjøpt ny korkpakning å montert på bunnpanna. Denne sveitte lik gæli som mæ e`n varm såmmårdag. Korkpakning.....Egentle nå møkker. Porøst matriale som olje tyt igjennom.
Va in på tanken denn gongen,å få tak i gummiduk og lage pakning sjøl. Men Atle hadd jo ferdi pakning..... Konstruksjon der simmerringa å pakninga befinn sæ, har nok litt feil utforming.
Men æ bruke å sei, at ein så gammel bil må jo få vise alderen sin. ;)
Så æ bryr mæ ikke så hardt om denn lekkasjan.
Har stor rull med tørkepapir i garagen som..... Mytti nyar bila lekker olje dæm å.
Så slapp av Magnus. :D Go hælg.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
SveinF

Post by SveinF »

En gammel Ford fra øya i sør-vest det ikke drypper olje fra er nær døden.
Den er tom for olje
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Post Reply