Justere tenning Mk2. 1600
Justere tenning Mk2. 1600
hei!
har netopp måttet bytte fordeler og bygde i samma vendinga om til elektronisk. jeg skal justere tenninga men har ikke fått denne rett enda.
finnes det noen merker for Grader? vet den skal være rundt 10 og det er når jeg vrir mot venstre sett forfra. og slangen til vacuum opptrekket skal være av? fin forklaring eller bilder hadde vært ypperlig!
takk
har netopp måttet bytte fordeler og bygde i samma vendinga om til elektronisk. jeg skal justere tenninga men har ikke fått denne rett enda.
finnes det noen merker for Grader? vet den skal være rundt 10 og det er når jeg vrir mot venstre sett forfra. og slangen til vacuum opptrekket skal være av? fin forklaring eller bilder hadde vært ypperlig!
takk
Re: Justere tenning Mk2. 1600
Etter det jeg husker er det et par utgaver av tenningsanvisningene for disse motorene. Sjekk disse bildene og sammenlign
Som du ser er det 2 "hakk" i øverste reimskive
Nederste har kun et "hakk"

Versjon nr 2

Som du ser er det 2 "hakk" i øverste reimskive
Nederste har kun et "hakk"

Versjon nr 2

Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
jeg har ett merke på reimhjulet å ett hakk i kam deksel med 2 tapper på seg.? bilen smeller i eksoen når jeg gir på så har ikke fått det korrekt justert
prøvde å justere etter denne men smeller enda i eksosen av og til..satt den på 10graders merke utifra dette

- Åge Salomon
Mein huske,at ihvertfall Mk1 1500 standard motor ska ha 5grader fortenning. Men du har Mk2 motor,1600, så denn har kansje anna grad på fortenning....
Har motor/toppen mye sot? Da kan du nemle få det sånn at denn ettertenne pga. glødeskall av sotet.
Har motor/toppen mye sot? Da kan du nemle få det sånn at denn ettertenne pga. glødeskall av sotet.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Ditt bilde viser det samme som min nederste tegning
Avskrift fra MK2 manual
Alt med referanse til blybensin
GT skal ha 8 grader på 97 octane
H.C utgaven skal ha 10 grader på 97 octane
H.C utgaven skal ha 6 grader på 94 octane
L.C utgaven skal ha 10 grader på 89 octane (tror ikke L.C utgaven ble solgt i Norge)
L.C utgaven skal ha 6 grader på 86 octane
Med blyfri kan nok disse tallene være noe unøyaktige.
Spørsmål:
1. Har du riktig fordeler med ok stift og kondensator
2. Er fordeler uten slakk i aksel?
3. Vet du at forgasser er 100%?
Avskrift fra MK2 manual
Alt med referanse til blybensin
GT skal ha 8 grader på 97 octane
H.C utgaven skal ha 10 grader på 97 octane
H.C utgaven skal ha 6 grader på 94 octane
L.C utgaven skal ha 10 grader på 89 octane (tror ikke L.C utgaven ble solgt i Norge)
L.C utgaven skal ha 6 grader på 86 octane
Med blyfri kan nok disse tallene være noe unøyaktige.
Spørsmål:
1. Har du riktig fordeler med ok stift og kondensator
2. Er fordeler uten slakk i aksel?
3. Vet du at forgasser er 100%?
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Fordelern er netopp Bygd helt opp av fag folk ble også montert elektronisk innsats. forgassern ble også overhalt av fagfolk så den er ok.
er nok bare fin justering på tenninga virker det som
er nok bare fin justering på tenninga virker det som
OK da antar jeg at dere har kontroll på typen fordeler med riktige vekter og fjærer
Ville da forsøkt meg med de dataene som er gitt i min forrige post og testet noen grader opp/ned for å se på responsen
Lykke til
Ville da forsøkt meg med de dataene som er gitt i min forrige post og testet noen grader opp/ned for å se på responsen
Lykke til
Har du sjekket vakum klokke at denne ikke gir for rask utslag og bidrar med høy tenning ? Finnes en stålfjær inni klokke huset bakerst med et bestemt spenn som skal holde mot vakumen . prøv å koble fra vakum slangen å se om det blir bedre.. Den er tilpasset standard motor så kan være lurt å prøve å begrense denne, event fjerne denne helt. motorcraft / Autolite fordeleren er utrolig dårlig produkt så ikke rart du sliter... 

Du er sikker på at pluggkablene er satt på i riktig rekkefølge? (siden du nevner at det smeller i eksosen...)
(tenningsrekkefølge 1243)
og alle pluggene er OK?
(tenningsrekkefølge 1243)
og alle pluggene er OK?
En annen ting kom på nå ,har du dbl sjekket det er nok klaring på ventilene etter justering ?Det kan også være en eller annen dårlig kontakt på de elektriske forbindelser ? prøv å ha koblet + direkte fra batteri til + på coil når du har motoren igang .Har vært borti defekt tennings bryter har laget smell i eksosen ( brente kontakt punkter inni bryteren) sjelden men det kan være årsaken. vann i forgasseren vil også kunne gi fuskete gange og smell i eksosen.Mulighetene er mange lykke til med feilsøkingen 

Er det 12v til coilen, på Mk2 er det ikkje 12v til coilen originalt.Någen Elektronisk tenninger trenger 12v på coilen.

Grunnen til at coilen er beregnet for rundt 9 volt konstant , er fordi det er heavy duty tennings annlegg med forbikoblings funksjon terminal fra startmotoren til coilen .Med motstand bygget inn i ledningen fra switch bryter- coil , noe som gir lavere volt konstant til coil enn batteri spenningen. Dette gir 12 -14 volt til coilen kun under startfasen. Bra å ha spesielt om vinteren for å oppnå god gnist på pluggene ved kaldstart .. Så sekunder viklingen gir ut omtrent like god spenning som eks en mer moderne coil som er beregnet å gå på samme som batteri spenningen hele tiden. Untatt høyeffekts coil de gir ut litt høyere volt . Det kan være flere grunner til at en motor smeller i eksosannlegget. svært ofte kan mager blanding være grunnen. Eller som tidligere nevnt vann i forgasseren . Falsk luft , feil justerte ventiler , brente ventiler etc ,grunnene kan være mange.. mager blanding pga forgasser er delvis tilstoppet eller defekt eller for liten ,(" svak til oppsett) . Merker du motoren nøler med å respondere når du gir på med etterfølgende smell (sjekk akselrasjon funksjon på forgasseren :*)Og tildels hvite plugger , som indikerer mager blanding ? pluggene kan også ha helt feil varmeverdi . Bruker du ngk skal du bruke verdi 6 -7 .
Hvilken motor er det i denne bilen, og hva er gjort med den?
Fra dine bilder under "Prosjekt/restaurering" ser det ut som det er en 1600-motor, med en 2-trinns weber og Lucas-fordeler?
(den typen forgasser og fordeler sitter vel vanligvis ikke på en mk2 1600-motor, men kan virke fint sammen hvis det kalibreres/justeres).
Og: Hva var grunnen til at fordeler ble byttet ut?
Smalt den i eksosen også før dette ble byttet ut, eller er dette noe som kom nå etterpå?
Fra dine bilder under "Prosjekt/restaurering" ser det ut som det er en 1600-motor, med en 2-trinns weber og Lucas-fordeler?
(den typen forgasser og fordeler sitter vel vanligvis ikke på en mk2 1600-motor, men kan virke fint sammen hvis det kalibreres/justeres).
Og: Hva var grunnen til at fordeler ble byttet ut?
Smalt den i eksosen også før dette ble byttet ut, eller er dette noe som kom nå etterpå?
det Ble byttet ut pga fordelern var utslitt,helt ferdig. samma som gassern ..ja den nølte litt ved pådrag og vill ikke gå som den skal. det kan vell kanskje ha sammenheng med att eksos manifolden lekker?
1600 motor med lucas 25d fordeler elektronisk tenning,annen coil helt ny,innsug å weber er det som er gjort per dags dato. og manifold da
1600 motor med lucas 25d fordeler elektronisk tenning,annen coil helt ny,innsug å weber er det som er gjort per dags dato. og manifold da
Da skjønner vi bedre.. Har du kun byttet innsugs manifoil m dbl weber uten å samtidig bytte til Gt cam ? litt hvilken type weber du bruker hender det faktum litt for fet blanding. Event akselerasjon dyse ikke gir nok bensin som kan gjøre at motoren din nøler som du presiserer .. Hvordan ser tennplugger ut etter du har kjørt en stund? Er pluggene hvite eller sorte ? Har du foretatt kompresjons måling på syllindrene ?
Jeg ville lest av navn og nummer både på fordeler og forgasser for å sjekke hvor de kommer fra. Om nødvendig åpnet forgasser og sjekket dyser, emulsjonsrør, flottørventil med vandring.
Det finnes utrolig mange versjoner av doble webere der utseendet er nesten likt, innmaten kan være veldig forskjellig. Det samme gjelder 25D fordeler, det er mange forskjellige vekter og fjærer til denne.
Det finnes utrolig mange versjoner av doble webere der utseendet er nesten likt, innmaten kan være veldig forskjellig. Det samme gjelder 25D fordeler, det er mange forskjellige vekter og fjærer til denne.
har ikke rekt å montere GT kam enda. fordeler å gasser fikk jeg bygd av en som kan det,og han driver med cortina selv så regner med han har kontroll på det. men reiser nok bare ned til han og ber han justere opp motoren så er jeg ferdig med det.
skal ta en komp test til uka
skal ta en komp test til uka