passer 13x7 toms på cortina mk1 -7 ET

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Post Reply
mariushinholm

passer 13x7 toms på cortina mk1 -7 ET

Post by mariushinholm »

hallo, jeg har en ford cortina mk1 1963 modell som jeg lurer på og kjøpe 13" 7 toms breie og ET ER -7. passer disse ? eller må jeg ha spacer? takker for svar
MLI

Re: passer 13x7 toms på cortina mk1 -7 ET

Post by MLI »

Din 63-modell mk1 kom med trommelbremser foran, har du fremdeles tromler foran, eller har du skiftet til fjærbein med skivebremser fra en 65-66 mk1?
En mk1 med trommelbremser foran vil trenge en 32mm spacer selv med kun en 5 1/2x13 Lotus-felg, uten disse spacerene vil en slik felg subbe i fjærbeinet.
En 7x13 ET-7 kan vel gå på med en slik spacer, men da er felgen såpass langt ut at den sannsynligvis vil stikke utenfor hjulbuen/subbe i hjulbuen...
Og siden 7x13 ET-7 bygger en god del ut, vil bli en del mer påkjenning/slitasje på hjullagrene dine, spesielt foran, og dette problemet blir enda større ved bruk av en 32mm spacer i tillegg...

Derfor, hvis du absolutt vil ha 7x13, så vil jeg først anbefale å skifte til nyere fjærbein med skivebremser, da slipper du å bruke spacere.

Du tenker antagelig på Minilite-kopi felger i 7x13 og ET-7?
Lurer på om ikke klubbmedlem Svein Ludvigsen kjører med slike felger på sin mk1?
Det kan nok gå sammen med fjærbein med skivebremser, men kan bli litt trangt, litt avhengig av hvilken dekkdimensjon du skal ha, og hvor lav/senket bilen er på fjæringa.
Når det er sagt, Og:
Med 7x13 vil du trenge breiere dekk, kanskje 175/50-13 (type gummistrikk :) ) eller 185/60-13.
Begge disse profilene er såpass breie at de vil følge "trikkeskinnene" i asfalten (slitasjen i asfalten pga piggdekkbruk om vinteren), altså vil du få sporing (ytterkantene på dekkene vil "klatre" i sporene i asfalten). Dette vil føles som om bilen prøver å "stikke av", den blir litt nervøs på styringen og må "gjetes"/hentes inn igjen.

Derfor:
6x13 ET13 og 175/70-13 egner seg bedre på Cortina mk1&mk2, da det gir mindre sporing og bilen blir bedre å kjøre på vanlig vei.

Sjekk også at du har nok gjenger på hjulboltene til at du får på igjen hjulmutrene (det er ikke uvanlig å skifte til de litt lengre hjulboltene fra en Ford Sierra/Mondeo), da enkelte lettmetallfelger er så tykke i senter at de originale hjulboltene blir for korte.
atle

Re: passer 13x7 toms på cortina mk1 -7 ET

Post by atle »

Hvis du allerede HAR hjulmutrene, og de viser seg å være tommegjenger, så kan du selvfølgelig ikke bytte til Mondeo bolt med mm gjenger, da må du kjøpe hjulmuttere om igjen... Jeg har lange bolter i tommegjenger....
Post Reply