Mysterium bremseskive/caliper

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Post Reply
User avatar
ygz
Posts: 1680
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Mysterium bremseskive/caliper

Post by ygz »

Kjøpte nye fine bremseskiver til mk1 deluxe fra Atle for å erstatte de gamle kinesiske piratskivene som det hadde blitt kast i.
Alle mål og dimensjoner later til å stemme og monteringen gikk problemfritt til jeg skulle feste caliperen.
Stramma hjullager, satte i bremseklossene og det hele og alt beveget seg fint – helt til jeg stramma
festeboltene til caliperen. Da satt alt i hundre stein.

Det kan se ut som om utsida av caliperen faktisk tar i skiva, men da skulle man tro at klaringa skulle bli større - ikke mindre -
når boltene ble stramma til? Sære greier! Kanskje vinkelen på caliper endrer seg når man strammer til?
Men hvorfor skjer dette når de nye skivene er like tjukke som de gamle? :shock:

Noen som har opplevd lignende?
Noen som har en effektiv kur å foreslå?
Ellers ser jeg ingen anna mulighet enn å hente en vinkelsliper og frese 1 mm av caliperen.
Veldig underlige greier!!! :?

Det skal (8= X ikke være for lett!
Hadde vært herlig å drive med gammelbil om det gikk an å følge oppskrifta og i det minste unntaksvis oppnå forventa resultat! :evil:
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3262
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Mysterium bremseskive/caliper

Post by Åge Salomon »

Hmmm....... Denne høres bra rart ut. :o
Har produsenten smakt fer mytti på "Follebu`kaffen".... :P Å monter caliper feil,går jo ikke. Det e jo så godt som umule,å vil ikke passe. Ta av bremsskiva å mål denn innvendig ang. "inpress" å sammenlign samme målet på gammel skive. Likens målet utvendig,asså frå toppen og ned på sjølve bremsskiva.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
ygz
Posts: 1680
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: Mysterium bremseskive/caliper

Post by ygz »

Diameter på skiva er samme, tjukkelsen er samme, inset har jeg ikke målt med anna enn øyemål, men Atle sier han fikk lagd disse etter mål av originalskiva, så da må produsenten evt ha bomma på målene med en drøy millimeter. Om det mot formodning er forskjell i inset (det vil i så fall si mindre inset i den nye skiva enn i den gamle), blir vel uansett løsninga å slipe ned caliper en smule.

Ellers må det ha skjedd noe under monteringa som forhindrer navet i å gå helt inn. Har strammet hjullageret til hjulet står fast og så slakket igjen, så synes det også virker usannsynlig...
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: Mysterium bremseskive/caliper

Post by FoMoCo »

Aldri hørt om at noen monterer bremseklossene før kalipteren skrus fast ....
User avatar
ygz
Posts: 1680
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: Mysterium bremseskive/caliper

Post by ygz »

Det gjorde jeg heller ikke, ikke i første omgang. ;)
Monterte klossene etter at skive/caliper låste seg første gang. Måtte se om det gikk. Det gjorde det.
Så der er ikke årsaken til problemet heller.
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3262
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Mysterium bremseskive/caliper

Post by Åge Salomon »

FoMoCo wrote:Aldri hørt om at noen monterer bremseklossene før kalipteren skrus fast ....
Hmm....Du sei egentle nå den FoMoCo. Ikke nødvendigvis at rekkefølgen e litt rar. Men stramme festeskruvan ættipå....Hadd du slått in pinnan te bremsklossan sånn at klossan stod i rætt?,da du stramma caliperboltan? Æ tenke at klossan stod fer langt in,med følge at dæm kom inpå denn lille forhøyninga innerst på bremsskiva. Fer æ syns kom i hau at det e ei forhøyning innerst der.
Prøve å jølp dæ Yngvar,med å tenk over teng som kan ha skjedd. Denne e jo egentle en enkel oppgave som ikke ska gå an å jørrå feil.
Kansji dæffer du har gjort nå "rart",pga. at det e så enkelt.... :?
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
ygz
Posts: 1680
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: Mysterium bremseskive/caliper

Post by ygz »

Ok. så får vi holde tunga rett i munnen før det blir mer flisespikkeri ut av dette.

1. Jeg stramnma festeboldene til caliper første gang UTEN klossene på plass. Helt etter boka.
2. Jeg oppdaga at navet stod bom fast
3. Jeg slakka boltene til caliper og oppdaga at navet roterte igjen.
4. For å finne ut om avstandene så riktige ut riktige lot jeg nå festeboldene til caliper være løse og satte inn bremseklosser.
5. Jeg konstaterte at alt da så normalt ut.
6. Jeg stramma caliperboltene på nytt og resultatet var det samme: navet låste.

SPØRSMÅLET ER STADIG HVORFOR NAVET LÅSER SEG OG HVORDAN PROBLEMET KAN LØSES.
Henviser forøvrig til første beskrivelse av problemet.

Det er selvsagt festlig å vri og dreie på ting, men jeg ber altså om gode råd, tips og løsninger, ikke FOMOCOs nesevisheter. :mrgreen:
Last edited by ygz on 10.07.2016 14:38, edited 1 time in total.
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Mysterium bremseskive/caliper

Post by SveinF »

Vet ikke hvor Atle får lagd sine skiver, men vil anta at de er remaskinerte skiver fra andre modeller.
Kan det være at vi snakker om Capri/Escort skiver som er maskinert ned fra 244-247mm dia og 12.7mm tykkelse til Cortina standard på 9 1/2" (241,3mm)dia og tykkelse 3/8" (9,53mm) der kantene eller innpress kan ha blitt litt feil?

Kan ikke forstå at det er mulig å bevege spindel ved at du strammer boltene. Det må være caliper som beveger seg og treffer skive som er i litt feil posisjon.

Vil anta at en eller annen kant på skiva avviker litt og gir dette problemet og tilpasning må til.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
User avatar
ygz
Posts: 1680
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: Mysterium bremseskive/caliper

Post by ygz »

Atles bremseskiver er utmerkede, de!
Problemet skyldtes pulverlakk på caliperfestene.
Litt strategisk sliping av monteringsflatene, så passa alt som det skulle.

Takk for råd & innspill!
Last edited by ygz on 10.07.2016 17:00, edited 1 time in total.
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: Mysterium bremseskive/caliper

Post by FoMoCo »

Mente naturligvis ikke å være nesevis.. ! :roll:

Bare en ting man må huske på når det gjelder bremser etc ,at det er farlig hvis man glemmer trekke til bolter..!
Selv det beste bilverksted gjør av å til tabber med å glemme å trekke til hjulbolter, med den konsekvens at hjulet faller av ..
Mye kan hende i et uoppmerksomt øyeblikk, en telefon eller matpause , er nok ... :mrgreen:
Har selv opplevd at nav har stått bomstille etter skivebytte.. Det viste seg at skivene var litt for store (biltema)
Så enden på visa ble måtte handle nye skiver hos bilexstra hvis jeg husker riktig .. ;)
User avatar
ygz
Posts: 1680
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: Mysterium bremseskive/caliper

Post by ygz »

Den er grei. Må jo tåle litt når jeg poster på en lørdagskveld ;)
Hjul som faller av skal man ikke ha. Kjørte bak en kompis en gang som hadde glemt å stramme hjulbolter.
Han hadde Peugeot 504 også, så bare tre bolter pr hjul. Litt av et syn i 70 km/t med to løse bakhjul - 504 med
skikkelig sving på rompa. Heldigvis rakk han å stoppe før alle mutterne tok farvel :lol:
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
atle
Posts: 265
Joined: 22.10.2014 15:43

Re: Mysterium bremseskive/caliper

Post by atle »

Skivene er dreiet av std Escort mk2 skiver, nye. Et firma i Nittedal gjorde en stor serie for meg. De blir visst dreid på begge sider samtidig, og jeg håper de måler riktig. Grunnen til at jeg gjorde dette, er dårlig tilgjengelighet i GB, høy pris, og høy fraktpris fra de som leverer dem. Prisen hadde blitt høyere hvis jeg skulle kjøpt i GB.
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Mysterium bremseskive/caliper

Post by SveinF »

Fint at det løste seg og at bilen har fått nye bremser

En klar fordel at Atle får disse bremsene tilpasset i Norge og har kontroll på maskineringa selv.
Har dessverre opplevd litt for mange "Near Fit" deler kjøpt fra Rally Design og andre i UK tidligere.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3262
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Mysterium bremseskive/caliper

Post by Åge Salomon »

Ganske tjukt lag med lakk,da det ikke vart klaring mellom bremscaliper å skive....
Men så er det da vel liten klaring og da.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
ygz
Posts: 1680
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: Mysterium bremseskive/caliper

Post by ygz »

Pulverlakken legger seg fort tjukt i kriker og kroker. Nok til å nedre vinkelen på caliper og da skal det tydeligvis ikke så mye til før klaringa er vekk.
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Post Reply