Speil, hjelp!

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Post Reply
Jan-Ivar

Speil, hjelp!

Post by Jan-Ivar »

Ønsker meg nye speil. Cortina-kompisen min i Tromsø ( Y. Steinholt) har noen fine speil fremme på skjermen, men jeg får ikke tak i disse.
Har tenkt på "rakett-typen" (Bullet racing style) Disse har 2 skruer til feste, men jeg lurer på hvordan man justerer speilet?? Noen der ute som kan si noe om disse? :roll:
Åge Salomon

Re: Speil, hjelp!

Post by Åge Salomon »

Hei Jan Ivar.
Originale Bullett speil er vel å få tak i. Hvem som evnt selger sånne,veit jeg ikke.
Jeg har Bullett speil på min Mk1,kjøpt på Biltema for noen år siden. Men vil ikke akkorat anbefale dei....,da dei har såvidt begynt å ruste litt. I tillegg er det sånne speilglass i dei,at du ser 300meter bakover....,noe som nesten gjer dei uegna under feks. rygging.
Jeg tok med speila til ein glassmester og fikk satt inn normale speilglass.
Det kosta berre "noen skjitkroner". ;) For og demontere innmaten med sjølve speilet,så skrur du ut skruen som står i spissen på speilkassen. For justering av speilet,så tar du tak i selve innmaten der speilet står og vrir det/vinkler det sånn at du ser i det innenfra førerstol.
Om det er likens for originale Bullett speil,veit jeg ikke. Som sagt,Biltema speila er i utgangspunktet grei,bortsett fra forstørringa. Men dei krever polering forholdsvis ofte,da det tydlevis er litt dårlig fornikling på dei. Men disse "Cortina`babyene" blir jo stelt å dulla med,så det er ikke så veldig stort eit problem. :D Lykke til med "Jakten på Bullitt`speil". ;)
Mvh. Åge "Reodor". :D Ps: Har du spurt delemann Atle Ramberg om han har sånne speil? Atle har mye "rart" på lager sjønner du. ;)
Last edited by Åge Salomon on 01.09.2016 12:51, edited 1 time in total.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Åge Salomon

Post by Åge Salomon »

Var inne på nettsida til Biltema no. Ser at disse Bullittspeila finnes ikke i sortimanget lenger.
Såg disse, ikke akkorat Bullittspeil. Men kansje ikke så dum likevel. Slipper og bore noen hull.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... 000034833/" onclick="window.open(this.href);return false;
1966 Cortina 1500 Deluxe
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Jan-Ivar

Post by Jan-Ivar »

Joda, Åge, Atle har original Bullet, både med og uten forstørring. Jeg tenkte å sette disse fremme på skjermen. Atle mener man ser lite da. Tenker kanskje man ser lite uansett på små speil?(bruker innerspeil)
Åge, har du dine speil rett utenfor lille-ruta? Jeg er fryktelig i tvil om hvor jeg skal montere... :shock:
Husker speilene fra Biltema. Tror de lignet veldig på Bullet. Men som du sier, de ruster bare det meldes regn.. :lol: Ps. noen andre som vil si noe om utvendige speil? :!:
Åge Salomon

Post by Åge Salomon »

Ang. montering/plassering av speil, så bør du sette deg godt til rette i førerstol,dra ned ruta og holde speilet der du sjer best i det. Kan selvfølgele gji deg et mål fra kanten fram på døra. Men det blir nok ikke så rætt for din del,hvis du har originalstolene i din Cort.
Jeg har montert 2000mod.Ford Fiesta stola,og derav blir det nok anna mål/plassering av speil einn med original stolan. Men i utgangspunktet,så blir dei stående utafor trekantruta. Men som sagt,eksakt plassering må du prøve deg fram med plasseringa. Evnt få jølp tå ein kamerat utom bil`n som held speilet for deg. Lykke te. :)
Ps: Å montere speila på framskjermene trur æ ikke bli nå særle bra. Dæm blir for langt unna for og sjå godt i. Ihvertfall med små Bullittspeil.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
SveinF

Post by SveinF »

Dersom utvalget hos delemann Atle ikke faller i smak søker du på nærbutikken ebay.co.uk etter classic chrome mirror.
Det er et firma i UK som heter Holden, de har mye fint (og dyrt) i klassisk utførelse.

http://www.holden.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false; søk på mirror
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
ygz

Post by ygz »

Bulletspeil passer best på døra, synes jeg. De kommer liksom ikke til sin rett der framme på forskjermen.
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Jan-Ivar

Post by Jan-Ivar »

Enig med ygz. En rask sjekk i diverse bildegalleri bekrefter dette; Bullet er best på døra. :)
Post Reply