Har en Cortina mk1 DeLuxe med ettermonterte klokker. Fine de, men amp-meteret er ikke tilkoblet. Tenkte det var bare var å ta strøm fra tenningen til amp-meteret og en ledning koblet til + på batteriet (har negativ jord), eller? Bak på meteret er det en bøyle- og det er risset inn en pil på lokket. Antar at det skal gå en ledningssnurr gjennom denne. Men fra hvor til hvor? Lengde? Hva betyr pilens retning?
Hvordan kan jeg sjekke om amp-meteret virker uten å koble det til?
Så er det noen som kan forklare meg, med teskje, hvordan jeg skal koble amp-meteret? Gjerne også vise med bilde siden på dette området er jeg på sykkeltur på ett glatt jorde.
På forhånd takk for tips og råd.
Bjarte
Amp-meter, kobling
Re: Amp-meter, kobling
Kast det og kjøp et voltmeter av samme type på ebay
Dette er mindre utsatt enn et amperemeter, dersom du monterer vekselstrømsdynamo blir det sannsynligvis for lite uansett pga ladestrømmen
Dette er mindre utsatt enn et amperemeter, dersom du monterer vekselstrømsdynamo blir det sannsynligvis for lite uansett pga ladestrømmen
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Re: Amp-meter, kobling
Joda, ser den. Men moro å få ting til å virke da og det finnes jo +/- 60 Amps-meter også i samme utførelse.
Re: Amp-meter, kobling
Dette høres veldig interessant ut. har du en link eller et bilde til et slikt et? Kunne være fint å slippe å ha amperemeter på maks til enhver tid.Bjarte wrote:Joda, ser den. Men moro å få ting til å virke da og det finnes jo +/- 60 Amps-meter også i samme utførelse.

Ang spørsmålet ditt bytta jeg til gt ledningsnett, så da var koblingene rimelig rett fram. Men det er noe med at all dashbordstrømmen da går via amperemeteret og det er ikke nødvendigvis så gunstig. Hvis måleren ryker blir det veldig mørkt. Har noen oppskrifta på hvordan man gjør om på dette uten å koble ut amperemeteret?
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Re: Amp-meter, kobling
Dette var poenget mitt ved å anbefale voltmeter. Gammelt ledningsnett med mye strøm i dashbordet kan lett føre til brent og kjent Lucas lukt.ygz wrote: Men det er noe med at all dashbordstrømmen da går via amperemeteret og det er ikke nødvendigvis så gunstig. Hvis måleren ryker blir det veldig mørkt.

Instrumentet på 30 amp har en referansemotstand (Shunt) som man måler spenningsfallet over. Mål denne og halver den eller koble 2 motstander i paralell. Viserutslaget halveres => 60 amp
Mener Cortina instrumentet er tilsvarende dette

For å gjøre om på dette må du nesten bygge om instrumentet og flytte SHUNT ut i motorrommet ved dynamo og så føre inn +/- ledninger til instrumentet
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Re: Amp-meter, kobling
Flere selger disse små målerne, Holden i UK er en av dem. Dette er Smiths, her får du også voltmeter +++, givere, spenningsregulator (10V, har ikke sett 5V) osv https://www.holden.co.uk/displayproduct ... de=070.022" onclick="window.open(this.href);return false;
En annen er Merlin Motorsport også i UK, selger flere merker. https://www.merlinmotorsport.co.uk/s/instruments-gauges" onclick="window.open(this.href);return false;.
Mye fint å ønske seg til jul...
En annen er Merlin Motorsport også i UK, selger flere merker. https://www.merlinmotorsport.co.uk/s/instruments-gauges" onclick="window.open(this.href);return false;.
Mye fint å ønske seg til jul...
Re: Amp-meter, kobling
Hvor skaffet du GT-ledningssett ifra? Laget selv eller handlet ferdig?
Noen som kjenner til disse folka? http://www.autosparks.co.uk/finder" onclick="window.open(this.href);return false; De skal ha £252 inkl. VAT for "Harness set - Cortina MK1 GT".
Noen som kjenner til disse folka? http://www.autosparks.co.uk/finder" onclick="window.open(this.href);return false; De skal ha £252 inkl. VAT for "Harness set - Cortina MK1 GT".
Re: Amp-meter, kobling
Flere firma på ebay.co.uk selger restaurerte Smiths og Jaeger instrumenter.
Sjansen er stor for at du kan finne et instrument som har samme fasong og farge som det du ønsker
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from= ... r&_sacat=0
Kjenner flere Angliavenner i UK som har kjøpt "originale" ledningsnett fra Autosparks. Kvaliteten skal være bra.
Sjansen er stor for at du kan finne et instrument som har samme fasong og farge som det du ønsker
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from= ... r&_sacat=0
Kjenner flere Angliavenner i UK som har kjøpt "originale" ledningsnett fra Autosparks. Kvaliteten skal være bra.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.