Amp-meter, kobling

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Post Reply
Bjarte
Posts: 33
Joined: 13.07.2015 10:51

Amp-meter, kobling

Post by Bjarte »

Har en Cortina mk1 DeLuxe med ettermonterte klokker. Fine de, men amp-meteret er ikke tilkoblet. Tenkte det var bare var å ta strøm fra tenningen til amp-meteret og en ledning koblet til + på batteriet (har negativ jord), eller? Bak på meteret er det en bøyle- og det er risset inn en pil på lokket. Antar at det skal gå en ledningssnurr gjennom denne. Men fra hvor til hvor? Lengde? Hva betyr pilens retning?

Hvordan kan jeg sjekke om amp-meteret virker uten å koble det til?

Så er det noen som kan forklare meg, med teskje, hvordan jeg skal koble amp-meteret? Gjerne også vise med bilde siden på dette området er jeg på sykkeltur på ett glatt jorde.

På forhånd takk for tips og råd.

Bjarte
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Amp-meter, kobling

Post by SveinF »

Kast det og kjøp et voltmeter av samme type på ebay
Dette er mindre utsatt enn et amperemeter, dersom du monterer vekselstrømsdynamo blir det sannsynligvis for lite uansett pga ladestrømmen
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Bjarte
Posts: 33
Joined: 13.07.2015 10:51

Re: Amp-meter, kobling

Post by Bjarte »

Joda, ser den. Men moro å få ting til å virke da og det finnes jo +/- 60 Amps-meter også i samme utførelse.
User avatar
ygz
Posts: 1680
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: Amp-meter, kobling

Post by ygz »

Bjarte wrote:Joda, ser den. Men moro å få ting til å virke da og det finnes jo +/- 60 Amps-meter også i samme utførelse.
Dette høres veldig interessant ut. har du en link eller et bilde til et slikt et? Kunne være fint å slippe å ha amperemeter på maks til enhver tid. :)

Ang spørsmålet ditt bytta jeg til gt ledningsnett, så da var koblingene rimelig rett fram. Men det er noe med at all dashbordstrømmen da går via amperemeteret og det er ikke nødvendigvis så gunstig. Hvis måleren ryker blir det veldig mørkt. Har noen oppskrifta på hvordan man gjør om på dette uten å koble ut amperemeteret?
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Amp-meter, kobling

Post by SveinF »

ygz wrote: Men det er noe med at all dashbordstrømmen da går via amperemeteret og det er ikke nødvendigvis så gunstig. Hvis måleren ryker blir det veldig mørkt.
Dette var poenget mitt ved å anbefale voltmeter. Gammelt ledningsnett med mye strøm i dashbordet kan lett føre til brent og kjent Lucas lukt.

Image

Instrumentet på 30 amp har en referansemotstand (Shunt) som man måler spenningsfallet over. Mål denne og halver den eller koble 2 motstander i paralell. Viserutslaget halveres => 60 amp

Mener Cortina instrumentet er tilsvarende dette
Image

For å gjøre om på dette må du nesten bygge om instrumentet og flytte SHUNT ut i motorrommet ved dynamo og så føre inn +/- ledninger til instrumentet
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Bjarte
Posts: 33
Joined: 13.07.2015 10:51

Re: Amp-meter, kobling

Post by Bjarte »

Flere selger disse små målerne, Holden i UK er en av dem. Dette er Smiths, her får du også voltmeter +++, givere, spenningsregulator (10V, har ikke sett 5V) osv https://www.holden.co.uk/displayproduct ... de=070.022" onclick="window.open(this.href);return false;

En annen er Merlin Motorsport også i UK, selger flere merker. https://www.merlinmotorsport.co.uk/s/instruments-gauges" onclick="window.open(this.href);return false;.

Mye fint å ønske seg til jul...
Bjarte
Posts: 33
Joined: 13.07.2015 10:51

Re: Amp-meter, kobling

Post by Bjarte »

Hvor skaffet du GT-ledningssett ifra? Laget selv eller handlet ferdig?

Noen som kjenner til disse folka? http://www.autosparks.co.uk/finder" onclick="window.open(this.href);return false; De skal ha £252 inkl. VAT for "Harness set - Cortina MK1 GT".
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Amp-meter, kobling

Post by SveinF »

Flere firma på ebay.co.uk selger restaurerte Smiths og Jaeger instrumenter.
Sjansen er stor for at du kan finne et instrument som har samme fasong og farge som det du ønsker

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from= ... r&_sacat=0

Kjenner flere Angliavenner i UK som har kjøpt "originale" ledningsnett fra Autosparks. Kvaliteten skal være bra.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Post Reply