Rep sett info for mk2 hovedsylindre, brems

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Post Reply
MLI

Rep sett info for mk2 hovedsylindre, brems

Post by MLI »

Fikk spørsmål fra klubbmedlem Jarle på Ekebergmarkedet nå sist, han skal overhale hovedsylinderen på sin mk2 (brems).

Nederst følger link til en tabell jeg fikk på papirformat fra en forhandler i USA.
Den gir en oversikt over de forskjellige variantene av 2 krets hovedsylinder for mk2, basert på:
-årgang bil
-størrelse på innvendig boring
-Girling delenummer for komplett hovedsylinder med tank (som ikke er det samme som delenummer/støpenummer for hovedsylinder uten tank...)
-type plasttank (V=rett/horisontal tank, S=sloping/buet tank med "knekk")
-støpenummer på hovedsylinder
-Lucas Girling delenummer på overhalingskit (for 13/16" hovedsylinder kan også overhalingskit SP2485 brukes, det er til Triumph TR6, men er samme kit som SP2482, bortsett fra pakningen til lokket)
-orientering/retning på flensen med de 2 boltehullene (V=vertikal/loddrett, H=horisontal/vannrett)
-hvor / på hvilken side koblingene / fittingsene for bremserørene er lokalisert (L=venstre side, R=høyre side, sett fra baksiden / stag-enden)

Legg også merke til at samme støpenummer kan være oppgitt med 2 forskjellige innvendige boringer, innvendig boring må derfor sjekkes før bestilling av rep-kit
(sjekk farge på plastbånd, eventuelt mål innvendig boring).

Se tabell:
Image
Last edited by MLI on 30.09.2016 14:44, edited 2 times in total.
MLI

Re: Rep sett info for mk2 hovedsylindre, brems

Post by MLI »

For rep-settene for 2-krets hovedsylindre skulle det da bli som følger:

Cortina mk2 deluxe/super 1968, 0.7" diameter uten servo, rep sett Lucas/Girling SP2377
Cortina mk2 deluxe/super 1969-70, 0.7" diameter uten servo, rep sett Lucas/Girling SP2610
Cortina mk2 1600GT 1968, 3/4" diameter uten servo, rep sett Lucas/Girling SP2378
mk2 Lotus Cortina, 7/8" diameter, rep sett Lucas/Girling SP2485
mk2 Cortina 1600E 1968-70, 13/16" diameter med servo, rep sett Lucas/Girling SP2481

Disse rep-settene kan kjøpes hos delemann Atle, eller bestillles fra England hos f.eks:
J.C.L, tlf 0116 2355348, mob 07831 720023
Powertrack, http://www.powertrackbrakes.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Past Parts, http://www.pastparts.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Både Powertrack og Past Parts kan overhale 2-krets hovedsylindre, inkludert borre opp og sette inn rustfri foring hvis nødvendig (ved tæring/groper inne i hovedsylinderen), men det er nok ikke gratis...
Last edited by MLI on 30.09.2016 14:51, edited 1 time in total.
MLI

Post by MLI »

Og som før nevnt (se viewtopic.php?f=5&t=3519&hilit=girling" onclick="window.open(this.href);return false;), så må beholderen på toppen vris til siden for å komme til en plugg som sitter under bakre del av beholderen.
Det at man vipper beholderen litt til siden, kan bidra til å "forstyrre" pakningen som sitter under beholderens fremre kammer, og lekkasje fra denne pakningen kan bli resultatet (den pakningen kan også begynne å lekke uten påvirkning utenfra, husk, den nærmer seg 50 års tjeneste...).

Til de hovedsylindrene som har "firkantet" beholder, så finnes det en ny beholder å få kjøpt, og den nye beholderen kommer komplett med den rette pakningen som sitter under beholderens fremre kammer.
Denne beholderen brukes nemlig også på Land Rover opp til 1980, og denne beholderen kan fremdeles skaffes, i hvert fall i England og i USA.
Se f.eks http://www.brit-car.co.uk/product.php/2 ... for_569671" onclick="window.open(this.href);return false;
(koster ca £12+frakt og moms, Girling/Lucas delenummer 64947076)

Image
atle

Post by atle »

Jeg har fortsatt rep. sett på lager til 3/4 og 13/16 hovedsylinder. 11/16 (0,70) er nå utsolgt hos meg.
Ikke så lett å finne nye, og jeg har aldri hatt noe etterspørsel etter disse før jeg annonserte at jeg tømmer lageret, og etter det ble utsolgt.
Jeg har som et eksperiment bygget om en 69 modell med en hovedsylinder som passer 'nesten'. Denne har 20,8 mm borring, og det har vi vært redde for å bruke, p.g. av at det skulle bli tungt å bremse. Det er tyngre, men ikke noe problem å låse hjulene. Denne sylinderen kan brukes på alle Cortinaer, også mk 1 som vil ha 2-krets. Det er også mulig å få servo som passer denne, som også kan tilpasses bilen.
Sylinderen er ikke veldig dyr, men noe jobb er det å tilpasse. Jeg har resepten, kan også levere ferdig modifiserte og tilpassede ting på byttebasis. Altså : Ikke noe problem med 2-krets, MEN : Man må være forberedt på at det koster noe.
Post Reply