Skranglelyd fra drivverk.
Re: Skranglelyd fra drivverk.
Har ikke du originalkassen din liggende da Åge? Mener du satte inn en eldre kasse (med tykkere inngående aksel..) en gang.
Hva med å overhale originalkassen? Og du er SIKKER på at det ikke bare er mellomakselkryssene som plager deg? Siden du vet at de er slappe.
Jeg hadde ulyder jeg var sikker på kom fra girkassa en gang rundt 1985. Var til og med hos en hogger ute i Lier og kjøpte en tidlig Mk2 kasse.
Da jeg skulle starte på girkassejobben oppdaget jeg at det bakre krysset var ødelagt og jeg slapp med å skifte det. Den nevnte tidlige Mk2 kassa ligger fortsatt på reservelager..
Hva med å overhale originalkassen? Og du er SIKKER på at det ikke bare er mellomakselkryssene som plager deg? Siden du vet at de er slappe.
Jeg hadde ulyder jeg var sikker på kom fra girkassa en gang rundt 1985. Var til og med hos en hogger ute i Lier og kjøpte en tidlig Mk2 kasse.
Da jeg skulle starte på girkassejobben oppdaget jeg at det bakre krysset var ødelagt og jeg slapp med å skifte det. Den nevnte tidlige Mk2 kassa ligger fortsatt på reservelager..
Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966
- Cortinaterje
YePPP!Åge Salomon wrote:Javel. Helt klart Atle. En veit aldri tilstand på ein "tilfeldig gearkasse.
Ps: Var inne på Finn no å kika. Berre du Atle som averter to stk gearkasser der,og ukjent tilstand.
Men det blir vel ei råd sa kjerringa,da hu tok ein Glava`dott å tørka seg i rævva med.....
Kassa innpakket i Glava og fylt med sagflis.
Da blir det nok tyst skal du se☺
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
- Åge Salomon
Hei Erik.
Du er absolutt inne på noe der,at det e mellomaksel kryssa som kansje lage lyden. Tenkt tanken tidligere sju.....
Mellomaksel kryssa er veldig slapp. Huske på da æ bytta gearkassen til den som står i no. Når æ trekt mellomaksl. ut av gearkassen,så datt berre hylsa ned og vart hengende ned.
Syns egentlig det er litt rart at den gearkassen er gåen,da det heile tida har vørri nok olje på den. I tillegg er det ikke samme lyden som det var i denn gearkassen æ bytta ut. Denn bråka ganske mytti,å som sagt anna lyd.
Så inntil videre Erik, må æ sei TAKK for at du minne mæ på denn dårlige mellomakselkryssa.
Ska ring Atle og få han til og sende meg begge nye mellomakselkryss. Dæm må uansjett byttes.
Snakka med Atle på Treffet i sommer sju,å han hadd ihvertfall da kryss på lager.
Ska sjå at det enkle er "medisin" i forhold te bytting tå gearkasse.
Det er lov å håpe. 
Du er absolutt inne på noe der,at det e mellomaksel kryssa som kansje lage lyden. Tenkt tanken tidligere sju.....
Mellomaksel kryssa er veldig slapp. Huske på da æ bytta gearkassen til den som står i no. Når æ trekt mellomaksl. ut av gearkassen,så datt berre hylsa ned og vart hengende ned.
Syns egentlig det er litt rart at den gearkassen er gåen,da det heile tida har vørri nok olje på den. I tillegg er det ikke samme lyden som det var i denn gearkassen æ bytta ut. Denn bråka ganske mytti,å som sagt anna lyd.
Så inntil videre Erik, må æ sei TAKK for at du minne mæ på denn dårlige mellomakselkryssa.

Ska ring Atle og få han til og sende meg begge nye mellomakselkryss. Dæm må uansjett byttes.
Snakka med Atle på Treffet i sommer sju,å han hadd ihvertfall da kryss på lager.
Ska sjå at det enkle er "medisin" i forhold te bytting tå gearkasse.

1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Om ikke Atle har kryss, bør de være enkle å finne et annet sted. Mener bestemt at dette krysset var brukt av mange merker.
Lykke til med feilsøkingen
Lykke til med feilsøkingen
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
- Cortinaterje
Ett gammelt kjerringråd sier at mellomakselkryss til Cortina er samme som til amason og 240.
Feiltema bruker å ha disse i hyllene sine slik at Cortina eiere kan gå og sjekke om dette stemmer før de bestiller hos Atle.
Dette tenker jeg var spennende nyheter , Åge?
Feiltema bruker å ha disse i hyllene sine slik at Cortina eiere kan gå og sjekke om dette stemmer før de bestiller hos Atle.

ct
- Åge Salomon
Va itt så spennanes nyheta det sju Terje.
Volvo Amazon,Lada 1200 å 1500 har såmmå kryssa. Derre står i eit gammelt Cortinablad. Antagale nån plass her inne å,i Teknisk spalte.
Så det har æ vessta leng. Skreiv det visst her inne ein gong å.
Men takke uansjett Terje.
Atle hadd kryss på lager,å dæm e allerede på tur i posten.
Cortina`n har æ jo parkert i vintergaragen. Men kansje æ får "ånden som går" på besøk,å kjøre heim den å bytte kryss. Får sjå ka æ jær.

Så det har æ vessta leng. Skreiv det visst her inne ein gong å.
Men takke uansjett Terje.

Atle hadd kryss på lager,å dæm e allerede på tur i posten.

Cortina`n har æ jo parkert i vintergaragen. Men kansje æ får "ånden som går" på besøk,å kjøre heim den å bytte kryss. Får sjå ka æ jær.

1966 Cortina 1500 Deluxe
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Er vel max 500 meter og kjøre fra vintergarasjen og hjem til Austerenget Åge. Det må du klare!!!! Hvis ikke får du begynne og ta Møllers Tran så kanskje "orken" blir blitt bedre....
1966 Cortina Mk1 1500 GT
1982 Porsche 911 Turbo
1965 Tempo Lett Corvette 300
1965 Tempo Lett Arrow 300
1968 Tempo Lett Corvette 300
1998 Ski-Doo GT 500
2011 VW Touran 2.0 TDI
1982 Porsche 911 Turbo
1965 Tempo Lett Corvette 300
1965 Tempo Lett Arrow 300
1968 Tempo Lett Corvette 300
1998 Ski-Doo GT 500
2011 VW Touran 2.0 TDI
- Åge Salomon
Tran?? Har du røyka sokkan din no? 

1966 Cortina 1500 Deluxe
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Vel, det er vel ikke akkurat å anbefale og ta seg en munnfull med 4% vann heller, skal man kjøre Cortina er det nok bedre med tran, sjøÅge Salomon wrote:Tran?? Har du røyka sokkan din no?

- Åge Salomon
Prøvd med tran med sånn fruktsmak(trur det va det) Men det syns æ va enda vær!
Smakt tran tå det å. Nei,det klare æ ikke. Men det finnes my anna slags tilskudd.
Men det e itt de som som e problemet.
Har tross alt bytta ein gearkasse. Å evnt bytt enda ein....
Nei, mellomaksel kryssa ska byttas. Jada. Å når æ gjer det,bli kansji no før det bli orndtle vinter. Isåfall ikke,veit æ ka æ ska "ta ihop med" når æ tar den heim te våren.
Takke inntil videre for innspæll å råd å dåd.
Oppdatering ska di få når æ har bytta mell.aks.kryss.

Smakt tran tå det å. Nei,det klare æ ikke. Men det finnes my anna slags tilskudd.

Men det e itt de som som e problemet.
Har tross alt bytta ein gearkasse. Å evnt bytt enda ein....

Nei, mellomaksel kryssa ska byttas. Jada. Å når æ gjer det,bli kansji no før det bli orndtle vinter. Isåfall ikke,veit æ ka æ ska "ta ihop med" når æ tar den heim te våren.
Takke inntil videre for innspæll å råd å dåd.

Oppdatering ska di få når æ har bytta mell.aks.kryss.

1966 Cortina 1500 Deluxe
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80