Utveksling

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Post Reply
Robsund
Posts: 9
Joined: 03.04.2016 20:34

Utveksling

Post by Robsund »

Heisann! Noen som veit åssen utveksling det er på en orginal banjo/engelsk aksel?
Å noen som har testa å finni en ålreit utveksling?
Det er orginalt en 1300 med 1600 motor, så alt over 70kmt blir slitsomt :P
Robsund
Posts: 9
Joined: 03.04.2016 20:34

Re: Utveksling

Post by Robsund »

http://www.retro-ford.co.uk/shop/conten ... ion-cwp-33" onclick="window.open(this.href);return false;

kan dette evnt være noe?
MLI
Posts: 3298
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Utveksling

Post by MLI »

Robsund wrote:http://www.retro-ford.co.uk/shop/conten ... ion-cwp-33

kan dette evnt være noe?
Cortina mk2 1300 har 4,11:1 i utveksling, så en 3,3:1 skulle vel få ned turtallet med ca 20% (200 omdreininger ned pr 1000 omdreininger), så det burde hjelpe.

Escort mk2 1600 Sport og RS2000 kom med 3,54:1, kan også brukes på Cortina mk2 (med bytte av flens/medbringer til mellomakslingen).
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Utveksling

Post by SveinF »

MLI wrote: Escort mk2 1600 Sport og RS2000 kom med 3,54:1, kan også brukes på Cortina mk2 (med bytte av flens/medbringer til mellomakslingen).
Husk nytt oppsett av crush spacer ved bytte av flens
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Robsund
Posts: 9
Joined: 03.04.2016 20:34

Re: Utveksling

Post by Robsund »

Må flens byttes?
MLI
Posts: 3298
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Utveksling

Post by MLI »

Robsund wrote:Må flens byttes?
Du skriver at du har en 1300 med 1600 motor, så da antar jeg at det er en mk2 Cortina du har?

mk2 Cortina har mindre flens på differensialen, mens en mk2 Escort har en større flens på differensialen.
Hvis du vil bruke en differensial fra en mk2 Escort på en mk2 Cortina, så må enten flensen på mk2 Escort differensialen byttes til den mindre flensen fra en mk2 Cortina, eller så må den lille flensen på mk2 Cortina drivakslingen byttes til en større flens fra en mk2 Escort drivaksling.

Og som Svein sier, skal du bytte flens på differensialen, så må du også sette på ny "krympe-hylse/spacer", for å få riktig forspenning på lageret på pinjongen (altså må differensialen i såfall tas fra hverandre, og settes opp igjen med riktig forspenning på lageret).
Robsund
Posts: 9
Joined: 03.04.2016 20:34

Re: Utveksling

Post by Robsund »

Det er en mk 2 ja :)

Så hvis jeg handler en av dissa så må flens og hylse/spacer byttes ?

Hvis jeg ender opp med å handle så blir det satt bort til noen som kan det, for her er jeg rimelig grønn :P

http://www.retro-ford.co.uk/shop/conten ... ion-cwp-33" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.burtonpower.com/crown-wheel- ... cwe35.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Utveksling

Post by Bertil »

Du trenger alle lager, packbox och crush spacer hvis du kjöper noen av de två i lenkene. Og du gjör helt rett når du setter bort jobben til en som vet vad han driver med. Ta ut "klumpen" dvs enheten som utväxlingen sitter i ur banjon klarer du selv, men å montere kronhjul og pinjong krever en del kunskaper.
Post Reply