Bensinpumpe drar ikke frem bensin

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Post Reply
StiOls

Bensinpumpe drar ikke frem bensin

Post by StiOls »

Hei

Overhalte bensinpumpa i fjor høst (byttet membran, ventiler, pakninger osv) og den fungerte fint etter det.
Når jeg skulle starte opp etter vinteren i helga vil den ikke dra frem bensin.
Oppdaget først at slangen inn på tanken var løs og at den trolig trakk luft inn der. Fikset dette, men drar fortsatt ikke frem bensin.
Har tatt ut pumpa og pumpet med hånda. Virker da som den fungerer greit da jeg kjenner den både suger inn og blåser ut.
Prøvde tilslutt å blåse forsiktig gjennom bensinrøret fra pumpesida med trykkluft og hørte det da boblet i tanken.

Noen som har en ide om hva feilen kan være? Mener jeg nå har sjekket det meste, men fortsatt ingen bensin som kommer frem til pumpa.
Kjørt den på starteren uten plugger i mange omganger nå.
ebernt

Re: Bensinpumpe drar ikke frem bensin

Post by ebernt »

Kanskje den har tørket og ikke liker å pumpe luft?
Hvis det er den typen bensinpumpe med glasskuppel så kan du jo forsøke å ta av slangen på forgasseren og så suge bensin fra tanken slik at du ser at glasset fylles.
Stopp gjerne litt før du kjenner bensinsmak i munnen. Hvis du nå putter slangen opp i en flaske og kjører motoren på starteren skal det komme støtvise skvetter med bensin ut.
Lykke til, - håper det ordner seg.
Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966
SveinF

Post by SveinF »

Det er vel ikke noe nytt at gamle Fordtanker ruster og at det kan samle seg skit i utgangen til røret.
Frigjør røret fra pumpa og blås inn i røret for sjekke om det er åpent bakover til tanken.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
MLI

Post by MLI »

Du kan også prøve å "hjelpe til" litt forsiktig med trykkluft bak i tankpåfyllingen (fille i/rundt hullet til tanklokket, som "tetning" rundt trykkluftblåseren)
Last edited by MLI on 12.04.2017 18:41, edited 1 time in total.
FoMoCo

Post by FoMoCo »

Kan være selve grov sila i tanken er tett av dirt gele"sludge" ;) Det som kan være en grei enkel løsning kan være å ta av bensin røret fra tanken som er koblet på ac bensinpumpa og blåse så med trykkluft motsatt vei inn i røret ,da mot bensintanken slik at silen blir ren (åpen) ..
Det skal strengt tatt ikke være nødvendig å blåse inn i påfyllingen..
Fyll gjerne på en 10 ltr bensin :P Virker ikke det må du kontrollere bensinpumpa for defekte deler..
Jampern

Post by Jampern »

Ellers så har jeg hørt at dagens moderne bensin tærer på gummien i membran i gamle pumper, så man må bruke røde membraner istedet for svarte. Jeg ser de selger både røde og svarte på ebay, men kanskje Atle har noe info om dette? Det ble nevnt på cortinaklubbUK sine fb-sider her for et par uker siden.
FoMoCo

Post by FoMoCo »

Ja har sett både sorte og røde slike membraner.. Det er som du sier bensinpumpe membran de blir harde og sprø med tiden.. Aldri vært borti direkte lekkasje ut fra pumpen ,men har derimot opplevd å fått bensin lekket inn i motoroljen.
StiOls

Post by StiOls »

Tanken var helt ren innvendig da den ble satt inn i bilen i fjor høst. Byttet da også filteret i tanken. Skal prøve å suge frem litt bensin så pumpa har mer enn luft å jobbe med. Hvis det ikke fungerer får jegprøve å demonterer pumpa igjen. Nye ventiler og ny rød membran ble satt inn i fjor. Oppdatering kommer i slutten av påsken.
Cortinaterje

Post by Cortinaterje »

Ser du er klubbmedlem. I klubb bladet nr1.2016 var det en artikkel om Moderne bensin på veteraner. Der sto det om problemer som likner ditt.

Om du ikke ha bladet lengre kan du sikkert få admin til å legge den inn i medlemsforum. Ser det ligger en svensk artikkel der om moderne bensin, men artikkelen er fra 1995 og dedt har sikkert blitt enda mer moderne siden da.
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
StiOls

Post by StiOls »

Problem løst:)
Gjorde som foreslått og forsøkte å suge frem bensin til forgasser. Brukte en håndpumpe for å få så mye vakum som mulig. Oppdaget da at det lakk bensin fra en skjøt rett før bensinpumpa. Strammet slangeklemma her og alt var i orden. Pga den slakke slangeklemma dro pumpa inn luft i denne skjøten istedenfor bensin fra tanken.
SveinF

Post by SveinF »

På min Anglia var det armert slange inn på pumpa. Armeringa var fin, gummien inni var klein. Verdt en sjekk dersom du har samme type.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Post Reply