Prøvetur

Her kan alle med Cortinainteresse boltre seg!
Post Reply
User avatar
Eilif
Posts: 860
Joined: 16.11.2009 19:28
Location: Halden

Prøvetur

Post by Eilif »

Da jeg har kun vært ute med Cortina'n 2 turer i år og begge endte med og bli tauet, følte jeg at behovet for en litt lengre prøvetur var tilstede. Jeg tok med meg den fine grønne reservekanna mi og kjørte en tur på drøye 7 mil og kom hjem igjen for egen maskin!!! Da er det bare en skikkelig bilvask og fylle opp tanken så er alt klart for Horten på fredag.
Da jeg har kjørt mye Escort de siste ukene, føltes det og kjøre Cortina som og kjøre sofa med en Briggs&Stratton.
Escort'n er stiv og med kort styring og det doble antall hester blir det racerbil i forhold. Kjekt og ha en av hver!
Eilif ;)
HPIM1844x.jpg
1966 Cortina Mk1 1500 GT
1982 Porsche 911 Turbo
1965 Tempo Lett Corvette 300
1965 Tempo Lett Arrow 300
1968 Tempo Lett Corvette 300
1998 Ski-Doo GT 500
2011 VW Touran 2.0 TDI
MLI
Posts: 3298
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Prøvetur

Post by MLI »

Har noen stjålet styresnekka i GTen din, Eilif? :D
En mk1 GT har også "kort" styring (ihvertfall sammenlignet med en standard mk1), mener GTen har 3,75 "omdreininger" fra ende til ende.
Men hvis du har 2,5 eller noe på RSen så blir det vel ikke heeelt det samme...

Og hva er dette med sofa (det er da ikke en Renault 16 du har?)
Du får ta og stramme opp den GTen din litt i vinter, med litt senking og de rette fjærene og demperene, blir en mk1GT utrolig morsom å kjøre på svingete "Cortina"-veier.
Bare spør Kjell Kallekodt nå på treffet til helga, han og Terje Hauge kjørte min (senkede og stivede) mk1GT fra Jæren til Halden på natta på vei til Ford-treff.
Terje slapp ikke til, Kjell hadde stram vaier og storkoste seg bak rattet på GTen hele veien til Halden.
Og hvis GTen mangler litt pulver, så går det jo an å rette på det også...
Kalle
Posts: 306
Joined: 21.11.2009 23:41
Location: 7651 Verdal

Re: Prøvetur

Post by Kalle »

Til MLI

Ser at dere skriver om styresnekke til MK1 GT. Har forstått det slik at denne har litt mere direkte styring.

Kan en slik snekke settes direkte inn i en standard MK1 eller er det forskjell i stag/vinkler osv?
En GT snekke har jo hull for feste av håndbremse under dashbordet, men disse trenger vel ikke benyttes.

-Kalle
65 Cortina De Luxe
51 Opel Blitz 1,5 T
68 BM Volvo Buster 400
54 Ferguson TEA 20
User avatar
Eilif
Posts: 860
Joined: 16.11.2009 19:28
Location: Halden

Re: Prøvetur

Post by Eilif »

Å nei du Magnus. GT'n skal få være som den er. Jeg får passe på og ha hatt på når jeg er ute og kjører søndagstur!!

Eilif :lol:
1966 Cortina Mk1 1500 GT
1982 Porsche 911 Turbo
1965 Tempo Lett Corvette 300
1965 Tempo Lett Arrow 300
1968 Tempo Lett Corvette 300
1998 Ski-Doo GT 500
2011 VW Touran 2.0 TDI
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3262
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Prøvetur

Post by Åge Salomon »

Einn æ da, som har berre standard 1500 DL (dyrisk lat...) Så klart ha e vørri artig me en motor me meir "piff",
men æ har itt meir vett,enn at 1500 mot. går godt.
Imårrå formidd start æ heimant på tur te treff.
Første stopp/overnatting e da Røros, hos søs Kristin å kaill`n Knut.
Ann Mari kom heim frå musikktreff igårkv. Har vørri på Løten ilag me Røra H.m.lag.
Å så vidt hu har kommi heim, så fer æ på tur ijen. Ferfærdele ka vi "laupe" læl.....

Treffes i Horten karra! Hepp`s!

Cortinakaill`n på Røra.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
MLI
Posts: 3298
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Prøvetur

Post by MLI »

Kalle wrote:Til MLI

Ser at dere skriver om styresnekke til MK1 GT. Har forstått det slik at denne har litt mere direkte styring.
Kan en slik snekke settes direkte inn i en standard MK1 eller er det forskjell i stag/vinkler osv?
En GT snekke har jo hull for feste av håndbremse under dashbordet, men disse trenger vel ikke benyttes.

-Kalle
Hei Kalle

Såvidt jeg vet så kan en styresnekke til MK1 GT (med litt mere direkte styring) også settes inn i en standard MK1. GT-snekken har en "bolt/pinne" på "snekkehuset" ment for å sette på en arm/overføring til brekkwiren, men tror ikke den kommer i veien for noe på en standard mk1.
Så brekket kan vel fortsatt være standard.
Men så var det det å få tak i en GT-snekke da...
Post Reply