Startbatteri te Cortina`n.

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Post Reply
Åge Salomon

Startbatteri te Cortina`n.

Post by Åge Salomon »

Batteriet i Cortina`n min (Mk1) e gåent. Har måld laddspenningen,å den gjir 14,5volt,måld på batteriet. Utifrå måla,så ska det her batteriet passe på bredden,23cm.
Ka di mein om det her batteriet: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... H-20000298" onclick="window.open(this.href);return false;

Vart nå rart med linken frå Biltema. Men æ tenke på det øverste batteriet.
Last edited by Åge Salomon on 19.05.2017 10:17, edited 2 times in total.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
ygz

Re: Startbatteri te Cortina`n.

Post by ygz »

Ser ut som det kan funke, men litt vanskelig å se på bildet om det er festesokkel på enden?
Om du har lange nok kabler er det ikke så viktig hva slags side av batteriet polene sitter på.
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Åge Salomon

Post by Åge Salomon »

Sant nok det Yngvar. ;) Men æ har pola om min sju,for bla vekselstrømdynamo.
Å da bli e rætt med + pol`n bakerst. :) Trøng heller ikke vårrå festebrakket på batteriet,da æ har en tverrbom over oppå det,åsså stang fra den ned hjennom batteriplata. "Reodor" patent. :lol:
Batteriet som står i den no,e 10år gammelt. Va nytt dæ æ kjøpt bil`n i 2007.
Likevel om æ har vedlikeholdsladda det gjennom vintran,så kan æ nok ikke forvent fleire år utav et batteri. Første åra,så hadd æ den originale likestrømmer`n,med 22ampere laddspenning. Det e jo ikke akkorat den "spenstigste" dynamo te å ladd da...... :(
I tillegg,så bli jo uvilkårle en sånn bil kjørd mindre med i forhold te ein bruksbil.
Jo, det bli æ gji Biltemabatteriet en sjans. Ann Mari hadd ein Volvo 850 som gjekk med Biltemabatteri i 6år. S80`n min går å med Biltemabatteri,vel å merke berre på fjerde året da.
Må da vel vårrå verdt 600krona.
Ihvertfall bra jævli å stå der å ska start opp, åsså sei e berre: "Tsjugg....! Dødt batteri. :o
1966 Cortina 1500 Deluxe
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
MLI

Post by MLI »

Det finnes vel ikke noe smalt batteri på Biltema med festespor på kortendene, så da må det eget feste til.
Se også viewtopic.php?f=4&t=3284&hilit=037" onclick="window.open(this.href);return false;
Åge Salomon

Post by Åge Salomon »

Ja,det har nok rætt i Magnus,ang utstikk fer festebrakket. Det har ikke Biltemabatteriet.Men æ har frå før,heimlaga feste som e solid. Ittnå som e umule fer gud å avdanka murar sju. Knægg! :lol:
Men har no idag kjøpt et nytt batteri. Va hos Brenne Dekk(Dekkmann) på Gråmyra,strax sør fer Levanger. Ærendet dit,va egentle å få lagt på et nytt bakdekk,sommerdekk, på Volvo`n min. I fjor sommår kjørd æ tydlevis fer læng med skeiv bakstilling på venster sida bak....
Fikk justert den skeivheten ifjor. Men det kosta mæ likevel et nytt dekk da.... :cry: :lol:
Denn dekkverkstedet selge å bilbatteri. Æ spord om han hadd på lager nå smalt batteri te Cortina`n min. Tja,...det kan hend. Han kika på data`n. Imens kika æ litt irondt inni lokalet. Der stod det da jammen et "Cortina`batteri". :o
VMF54523 45AH batteri. Det syns æ at æ fekk te en grei pris; 700kr.
Æ har tidligere handla både nye felga å dekk der, å av denn grunn fekk æ 100kr i rabatt på batteriet. Men 800 som va den egentle rætte prisen,e da vel brukbart det å tru æ.
Så no ska æ utti garagen å monter på plass nytt batteri.
Da bli han "røde fare" gla sju. :D
Mvh.Åge "Reodor" and his red Mark one. ;)

Ps: Vil berre opplyse om,at Brenne Dekk,Dekkmann, på Levanger e eit veldi servicevennlig dekkverksted. Far og sønn,Terje å Tobias Brenne som driver det ilag. Dei to er meget så trivele å forekommende å ha med å jørrå. Vel å merke ca 3mil te Gråmyra. Men kjøre heller dit å får skikkele go jølp å service hos trivele følk. ;) Dæm e verdt kvar i kro`n på service. ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
SveinF

Post by SveinF »

Jeg bruker et slikt lite Biltema 45amp batteri i min Anglia, plassert bak.
Det fungerer greit,men det har ikke eget feste.
Bruker bøyle over batteriet som originalt i Anglia.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Åge Salomon

Post by Åge Salomon »

I Cortina`n, så e det jo nesten berre bredden å ta hensyn te. Denn batteriet æ kjøpt idag,e 12,9cm bredt. Da bli det en liten klaring på kvar side. Å som sagt det med infesting,så har æ en "tverrbom" av et flatt aluminumstykke. For og feste den,har æ bora et høl i kvar ende. Bora to tilsvarende hull i batteribrettet på midten(langsidene),og tredde ijenom stag
fra et originalfeste med gjenger i enden og bøyd i motsatt ende.
Trer tverrbommen over staga,ei underlagsskive på kvar,å så ein vingemutter,å trekke te. Batteriet sett som spikra med 4" spiker"! :lol:
Har vørri på fleire EU-kontrolla med den batteri festet,å ingen anmerkninga. ;)
Ikke fer å vårrå import`n: Men di får sjå batteri infestinga når æ kjæm på Treff. :)
Patenten e så enkel, "at selv mor kan få det til". Knægg! :lol:
Batteriet æ kjøpt idag, e av tysk fabrikat, å hr.Brenne sa at han har ikke hatt ein eneste reklamasjon på den batterimerket. Å det trur æ han på. ;) Han fer itt med juks.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
norway_triumph

Post by norway_triumph »

jeg har brukt disse batteriene på flere gamle biler fordi de er så små og passer lett inn samtidig som 45AH er mer enn nok for sommerkjøring . De må imidlertid ha slike batterifester som går over batteriet med to slike lange kroker som du huker inn i nærmeste hull i innerskjerm ,, Evt bruke gummibånd. Batteriene er ok og varer lenge så lenge de blir puls-ladet på vinteren.
Jan-Ivar
Driving is believing
http://www.albion.no.com./" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.morrismarina.org.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
atle

Post by atle »

Jeg er jammen glad jeg 'bunkra' et antall svarte, riktige Cortinabatterier mens de ennå fantes jeg. Står på hylla :D
Post Reply