se https://racecarsdirect.com/Advert/Detai ... s-possible
Det er flere ting som er "unike" med denne bilen:
-ingen håndbrekk bak (og heller ingen selvjustering)
- 5 trinns (?) girkasse
og alt skal være "FIA-approved" ifølge annonsen?
Nå har jeg aldri kjørt historisk racing noe sted i verden, men har vel litt vanskelig for å tro at man kan kjøre med 5-trinns kasse i historisk i Danmark?
mk2 Cortina raserbil til salgs i Danmark
- Åge Salomon
- Posts: 3262
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: mk2 Cortina raserbil til salgs i Danmark
Ka det e fer slags grønn firkanti klosse som sitt på bakakslingen?
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: mk2 Cortina raserbil til salgs i Danmark
Hvis det er den i underkant du tenker på, så er vel det holderen/braketten til armen/overføringen til wiren til håndbrekket.Åge Salomon wrote: ↑18.01.2020 18:54 Ka det e fer slags grønn firkanti klosse som sitt på bakakslingen?
- Åge Salomon
- Posts: 3262
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: mk2 Cortina raserbil til salgs i Danmark
Javel.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: mk2 Cortina raserbil til salgs i Danmark
Det ble da lagd 5 girs innmat til 3 railkassene Magnus? Husker ikke av hvem, men de ble kopiert og reprodusert for bare et par år tilbake av Mike Hewland. Kanskje denne var en option i noen av godkjenningene fra den gang?
Litt uinteressant for en landevegsbil som min ettersom 5 gir var 1:1 og prisen var i det øvre skiktet.
https://kelvedonlotus.co.uk/product/5-s ... box-2000e/
Litt uinteressant for en landevegsbil som min ettersom 5 gir var 1:1 og prisen var i det øvre skiktet.

https://kelvedonlotus.co.uk/product/5-s ... box-2000e/
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Re: mk2 Cortina raserbil til salgs i Danmark
Joda, det stemmer det Svein, Hewland i England lagde en 5-trinns "dog shift" innmat til 3-rail kassen.
Lurer på om ikke den 5-trinns kassen ble brukt av Broadspeed i deres Anglia i racing i 1966/67 (Saloon Car racing i England i 1966 gikk etter Gruppe 5 reglement, der det var ganske "frie" regler den gang).
Ble vel også muligens brukt i noen av de første mk1 Escort 1300 i racing i England.
Men tviler vel litt på at den Hewland-kassen er tatt med i FIA Appendix K homologeringspapirene for Lotus Cortina mk2, som vel er de papirene/reglementet som bestemmer hva som er tillatt å bruke i historisk racing i Skandinavia i dag.
Og uansett, fra bildene av den mk2-en som er til salgs i Danmark nå, så ser det ut som det på den bilen er brukt en nyere type 5-trinns kasse, type 9, fra 80/90-tallet? (i så fall blir det vel ikke så veldig "historisk korrekt" av det...).
Lurer på om ikke den 5-trinns kassen ble brukt av Broadspeed i deres Anglia i racing i 1966/67 (Saloon Car racing i England i 1966 gikk etter Gruppe 5 reglement, der det var ganske "frie" regler den gang).
Ble vel også muligens brukt i noen av de første mk1 Escort 1300 i racing i England.
Men tviler vel litt på at den Hewland-kassen er tatt med i FIA Appendix K homologeringspapirene for Lotus Cortina mk2, som vel er de papirene/reglementet som bestemmer hva som er tillatt å bruke i historisk racing i Skandinavia i dag.
Og uansett, fra bildene av den mk2-en som er til salgs i Danmark nå, så ser det ut som det på den bilen er brukt en nyere type 5-trinns kasse, type 9, fra 80/90-tallet? (i så fall blir det vel ikke så veldig "historisk korrekt" av det...).