Metriske gjenger på en mk2 Cortina

Her kan alle med Cortinainteresse boltre seg!
Post Reply
MLI
Posts: 3298
Joined: 16.11.2009 22:51

Metriske gjenger på en mk2 Cortina

Post by MLI »

Joda, en mk2 Cortina har for det meste bolter og muttere i tomme-dimensjon, men det finnes noen få steder på bilen (og tilhørende deler) der Ford brukte metriske festemidler også.
Så derfor spørsmålet:
Hvor ble det brukt størst metriske gjenger på en 1969/70 modell mk2 Cortina?
User avatar
Cortinaterje
Posts: 2712
Joined: 16.11.2009 20:17
Location: Krsand

Re: Metriske gjenger på en mk2 Cortina

Post by Cortinaterje »

Om det gjelder Gt og Lotus antar jeg forgasserne siden disse var italienske, men siden du spør om 69 og 70 spesifikt antar jeg du hinter til noe annet?
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
MLI
Posts: 3298
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Metriske gjenger på en mk2 Cortina

Post by MLI »

Nei, er nok ikke til forgasserene.
Men kan jo gi et hint:
De fleste som kjørte 1969-70 mk2 Cortina som bruksbil (og noen av oss entusiaster på senere tidspunkt), fikk på et tidspunkt problemer med den dingsen som var skrudd ned i dette hullet ved hjelp av en stor "plastikk-mutter".
Samme type del ga også trøbbel på mk1 Capri, mk1/2 Escort og mk3 Cortina.

Selv fikk jeg trøbbel med denne dingsen på vei over fjellet østover en gang på 90-tallet, hadde vel nesten kommet til Kongsberg da det skjedde, og der jeg sto langs veien var det ikke mye deler å finne, og alt jeg hadde av "verktøy" var en saks, og det hjalp ikke mye i dette tilfellet...
User avatar
ebernt
Posts: 2450
Joined: 16.11.2009 18:07
Location: Oslo

Re: Metriske gjenger på en mk2 Cortina

Post by ebernt »

Kan det være denne? :?
Image
Mener å ha hørt noen plasthistorier om den.
Det sitter jo en liknende "plastmutter" på Mk1/lang-spak-kassene også, men med innvendige gjenger. ;)
Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966
MLI
Posts: 3298
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Metriske gjenger på en mk2 Cortina

Post by MLI »

Stemmer det Erik, det var plastikkmutteren (og hullet til denne bak i girkassen) på en 1969/70 mk2 jeg tenkte på.
Denne mutteren er metrisk, M40x1.5 gjenger.
På senere modeller av samme girkasse, fra 1971-, er det en annen og litt større mutter, men samme prinsippet.
Enten sprekker kula nederst på spaken og går i biter, eller så ryker mutteren, da får man en rimelig upresis "rørepinne" :)

Akkurat den du har funnet bilde av er litt spesiell, den er modifisert for "quickshift".
Her har noen satt på en ekstra lang mutter i bunn, og gjort om girspaken litt.
Ideen her er å endre høyden på "omdreiningspunktet" på girspaken, slik at "slaget" blir mindre,
og dermed gir kortere/kjappere giring.
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Metriske gjenger på en mk2 Cortina

Post by Bertil »

finns mera metriska gängor i en mk2 än det där...
MLI
Posts: 3298
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Metriske gjenger på en mk2 Cortina

Post by MLI »

Joda, jeg vet det finnes metriske gjenger på flere ting på en mk2 Cortina, men her var vi på jakt etter de største metriske gjengene på en mk2 Cortina.

Men siden vi er inne på metriske gjenger på en mk2 Cortina, så kan vi jo kanskje lage en liten liste over disse.
Jeg kan begynne (så får vi se om jeg husker riktig):

-Nedre festebolt+mutter til støtdemper bak
Post Reply