
Bremser til min mk1
Bremser til min mk1
Har noe jeg lurer på, skal montere en 2L motor i vinter, så kommer spørsmålet ,,, åssen bremser er det best/lettest/billigste å bruke for å få den godkjent.. 

Re: Bremser til min mk1
For godkjenning med 2 liter OHC skulle det vel holde med standard Cortina mk1 GT-bremser foran og bak.
Bremser foran:
Altså Girling P16 calipere (samme som på 67-70 Cortina mk2 GT/E/Lotus og 1966 mk1 1500GT, de har tomme-gjenger til bremserør og 7/16" festehull).
Mener du må bruke nav fra 1966 Cortina mk1 1500GT/67-70 Mk2 Cortina/Capri/Escort RS sammen med disse caliperene (dette navet er litt breiere enn standard Cortina mk1 nav).
Disse caliperene finnes vel å få brukte (legg ut en annonse her eller prøv f.eks. herrene Morten Midtlien, tlf 41642673, eller Torleif Kile, tlf 92898787.
Også godt mulig at klubbens delemann, Atle Ramberg, tlf 69921592/92258133 har overhalte calipere på hylla.
Bremseskiver blir fra 1966 mk1 1500GT/67-70 Mk2 Cortina GT/E/Lotus/69-70 Capri mk1 1600GT.
Skal du kjøpe dette nytt i butikken, er det lettere å få tak i calipere til Capri mk1 1600GT 1971-, de heter Girling M16 (samme som P16, men med "metriske" gjenger til bremserør og M12 festehull).
Eller bruk calipere fra 70-talls Taunus.
Igjen, du må bruke nav fra 1966 mk1 1500GT/67-70 Mk2 Cortina/Capri/Escort RS sammen med disse caliperene, og du trenger festebolter fra Capri eller Triumph TR6 (med 7/16" gjenger og M12 kropp).
Bremseskiver blir fra Escort mk2/70-talls Capri/Taunus.
Bremser bak:
Det greieste å montere, er 9" bremser fra 1966 mk1 1500GT/67-70 Mk2 Cortina GT/E/Lotus/69-73 Capri mk1 1600GT.
Det er kanskje lettere å få tak i 9" bremser fra Capri/Escort RS, men da må du borre nye festehull i bakplata, så du får "vridd" plata rundt litt, slik at brekkarmene passer bedre med brekkwiren.
Bremser foran:
Altså Girling P16 calipere (samme som på 67-70 Cortina mk2 GT/E/Lotus og 1966 mk1 1500GT, de har tomme-gjenger til bremserør og 7/16" festehull).
Mener du må bruke nav fra 1966 Cortina mk1 1500GT/67-70 Mk2 Cortina/Capri/Escort RS sammen med disse caliperene (dette navet er litt breiere enn standard Cortina mk1 nav).
Disse caliperene finnes vel å få brukte (legg ut en annonse her eller prøv f.eks. herrene Morten Midtlien, tlf 41642673, eller Torleif Kile, tlf 92898787.
Også godt mulig at klubbens delemann, Atle Ramberg, tlf 69921592/92258133 har overhalte calipere på hylla.
Bremseskiver blir fra 1966 mk1 1500GT/67-70 Mk2 Cortina GT/E/Lotus/69-70 Capri mk1 1600GT.
Skal du kjøpe dette nytt i butikken, er det lettere å få tak i calipere til Capri mk1 1600GT 1971-, de heter Girling M16 (samme som P16, men med "metriske" gjenger til bremserør og M12 festehull).
Eller bruk calipere fra 70-talls Taunus.
Igjen, du må bruke nav fra 1966 mk1 1500GT/67-70 Mk2 Cortina/Capri/Escort RS sammen med disse caliperene, og du trenger festebolter fra Capri eller Triumph TR6 (med 7/16" gjenger og M12 kropp).
Bremseskiver blir fra Escort mk2/70-talls Capri/Taunus.
Bremser bak:
Det greieste å montere, er 9" bremser fra 1966 mk1 1500GT/67-70 Mk2 Cortina GT/E/Lotus/69-73 Capri mk1 1600GT.
Det er kanskje lettere å få tak i 9" bremser fra Capri/Escort RS, men da må du borre nye festehull i bakplata, så du får "vridd" plata rundt litt, slik at brekkarmene passer bedre med brekkwiren.
Re: Bremser til min mk1
Takk for et fyldig svar, tror det dekker det meste jeg lurte på ... 
