Retropower i England er i gang med å bygge en mk1 Cortina med Duratec-motor og MX5 5-trinns girkasse.
Forstilling er Escort-basert, bakstilling er Lotus Mk1 "Works" basert. Ser ut til å bli en tøff bil, se
https://www.youtube.com/watch?v=Z6-TPfv ... ture=share
De legger mye arbeid ned i å forsterke og sømsveise karrosseriet, og har også lagt inn de 2 "forsterkningsrørene" på innsiden av bakskjermene (som på tidlig Lotus), men av en eller annen grunn har de ikke sømsveist langs bunnen av hjulhusene bak?
Men kan jo hende det blir gjort senere.
Retropower bygger mk1 Cortina med Duratec
- Åge Salomon
- Posts: 3262
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: Retropower bygger mk1 Cortina med Duratec
Mytti arbeid.....,å bli jævli bra te slutt.
Men kan du sei mæ ka en Duratec-motor innebære? E de ein Ford motor eller ka?

Men kan du sei mæ ka en Duratec-motor innebære? E de ein Ford motor eller ka?
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: Retropower bygger mk1 Cortina med Duratec
Ikke si det høyt Åge, det er en 4-sylindret 16V Mazda-motor fra Mazda MX5, som Ford etter hvert begynte å bruke i bl.a. Mondeo og Focus, fra ca år 2001 og utover.
Finnes i bl.a. 1.8, 2.0, 2.3 og 2.5 liter, og bl.a. Burton i England selger mange fine trimmedeler fra Cosworth til disse motorene.

Finnes i bl.a. 1.8, 2.0, 2.3 og 2.5 liter, og bl.a. Burton i England selger mange fine trimmedeler fra Cosworth til disse motorene.

- Åge Salomon
- Posts: 3262
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: Retropower bygger mk1 Cortina med Duratec
Åfan! Mao: "Riskokar`motor" asså. 

1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: Retropower bygger mk1 Cortina med Duratec
Retropower er vel =>> Retro Ford.
Må betraktes som egenreklame for deres nye MK1 og MK2 Rack & Pinion kit.
Utfra Facebook sider og bilder fra utviklinga ser dette kittet veldig bra ut. Om jeg hadde et MK1 eller MK2 prosjekt på gang hadde jeg garantert vurdert dette fremfor tvilsomme kit avertert av andre.
Må betraktes som egenreklame for deres nye MK1 og MK2 Rack & Pinion kit.
Utfra Facebook sider og bilder fra utviklinga ser dette kittet veldig bra ut. Om jeg hadde et MK1 eller MK2 prosjekt på gang hadde jeg garantert vurdert dette fremfor tvilsomme kit avertert av andre.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Re: Retropower bygger mk1 Cortina med Duratec
Nei, Retropower er så vidt jeg kan se, en egen sjappe mellom Coventry og Leicester, som bygger om alle mulige retro-biler (men også Ford).
De har bl.a. bygget (om) en mk1 Escort for McLaren-designer Gordon Murray, se
https://retropower.co.uk/2019/02/05/gor ... k1-escort/
Men jo, på både mk1 Escorten og på den mk1 Cortinaen med Duratec, så ser det ut som de har kjøpt/brukt enkelte deler fra Retro Ford, det stemmer sikkert.
Og ja, forstillings-/styring-settet for tannstang-styring fra Retro Ford til Cortina mk1 og mk2 ser absolutt meget bra ut.
Men det blir litt som å gå over bekken etter vann på en mk1 Cortina synes jeg, der kan man like godt bruke en original "close ratio"-snekke fra en mk1 Cortina GT, den er mye "kjappere/tettere" enn standard styresnekken.
Og å overhale en slik snekke burde bli litt billigere enn tannstang-settet fra Retro Ford.
Det var ingen av de som kjørte min gamle 1966 mk1 Cortina 1500GT som noen gang klagde på hvordan den lå på vegen og hvor kjapp/presis styringen var (mk1 1500GT fjærbein med Leda dempere foran, og senkeklosser bak).
På tur fra Jæren til Halden var det ikke snakk om at sjåfør Kjell Kallekodt ville slippe noen andre til bak rattet, han koste seg glugg ihel på den turen.
Og fin kommentar fra passasjer Terje Hauge også:
"I denne bilen er det passasjerene som krenger, ikke bilen"
De har bl.a. bygget (om) en mk1 Escort for McLaren-designer Gordon Murray, se
https://retropower.co.uk/2019/02/05/gor ... k1-escort/
Men jo, på både mk1 Escorten og på den mk1 Cortinaen med Duratec, så ser det ut som de har kjøpt/brukt enkelte deler fra Retro Ford, det stemmer sikkert.
Og ja, forstillings-/styring-settet for tannstang-styring fra Retro Ford til Cortina mk1 og mk2 ser absolutt meget bra ut.
Men det blir litt som å gå over bekken etter vann på en mk1 Cortina synes jeg, der kan man like godt bruke en original "close ratio"-snekke fra en mk1 Cortina GT, den er mye "kjappere/tettere" enn standard styresnekken.
Og å overhale en slik snekke burde bli litt billigere enn tannstang-settet fra Retro Ford.
Det var ingen av de som kjørte min gamle 1966 mk1 Cortina 1500GT som noen gang klagde på hvordan den lå på vegen og hvor kjapp/presis styringen var (mk1 1500GT fjærbein med Leda dempere foran, og senkeklosser bak).
På tur fra Jæren til Halden var det ikke snakk om at sjåfør Kjell Kallekodt ville slippe noen andre til bak rattet, han koste seg glugg ihel på den turen.
Og fin kommentar fra passasjer Terje Hauge også:
"I denne bilen er det passasjerene som krenger, ikke bilen"

Re: Retropower bygger mk1 Cortina med Duratec
Retropower bygger mk1 Cortina, del 2, se https://www.youtube.com/watch?v=yu3E1zN ... e=youtu.be