Veldi lite aktivitet

Her kan alle med Angliainteresse boltre seg!
Post Reply
Åge Salomon

Veldi lite aktivitet

Post by Åge Salomon »

Har di Anglia`kallan daua ihjel dåkk? Det e da ittnå aktivitet i Forum-sidan dåkkes. :(
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
tronde

Re: Veldi lite aktivitet

Post by tronde »

Det er vel egentlig ikke så veldig mye liv hos dere heller når det gjelder ting som kun er Cortina ;)

Angliaen min står fortsatt i garagen som ble spesialbygd for den i 1968 og drømmer om litt nytt metall her og der. Det er selvfølgelig ikke en drømmesituasjon, men den blir i alle fall ikke mer ødelagt av å stå der og sture når jeg fyller litt olje i plugghullene og drar vifta rundt i blant. Problemet med spesialbygd garage fra den tiden er at det ikke er plass til mer enn angliaen, så det er ikke plass til å jobbe på den der.
MLI

Post by MLI »

Åge Salomon wrote: 14.11.2020 19:01 Har di Anglia`kallan daua ihjel dåkk? Det e da ittnå aktivitet i Forum-sidan dåkkes. :(
Det er vel det samme som med mange andre forum på internett, de som var der en gang har "rømt" til Facebook i stedet, Norsk Ford Anglia Register er på https://m.facebook.com/groups/222816184 ... rce=result
MLI

Post by MLI »

Og ungdommen som var på Facebook har visstnok dratt videre til Tik Tok
Åge Salomon

Post by Åge Salomon »

Ja,det ligne på det.....Trist visst Forumet må legges ned...... :(
1966 Cortina 1500 Deluxe
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Åge Salomon

Post by Åge Salomon »

Ps: Tik-tok..... Ka e de fernå ?
1966 Cortina 1500 Deluxe
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
ygz

Post by ygz »

Tik-tok er forbudt i USA, Åge, så det må du sjekke ut. ;)

Skal vel ikke så mye til å holde liv i et forum. Det er 300+ medlemmer i CK, og hvor mange hundre i Angliaregisteret?
Om alle klarte å legge inn ei HEL melding i året, ble det mer enn liv nok. FB husker ikke gamle ting og er ikke søkbart. Og en klubb som ikke klarer å holde liv i et forum, klarer ikke å drive ei facebookside heller. Ta f.eks Mazdaklubben: nettsida stagnerte i 2008, FB-sida er ikke mer livlig. Et nettforum er en ressurs som blir rikere med tida etterhvert som poster og tips strømmer inn.
Alternativet er at vi dyrker hobbyen vår aleine og hver for oss som et testament til sløvskapen. :twisted:
Og så får alle hver for seg finne opp hjulet på nytt hver gang de møter på et problem...
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
tronde

Post by tronde »

Åge Salomon wrote: 16.11.2020 20:32 Ja,det ligne på det.....Trist visst Forumet må legges ned...... :(
Det med Facebook er faktisk noe alle som driver med "særinteresser" bør tenke litt over. Det er tilsynelatende veldig smart å slenge ut et spørsmål som noen gidder å svare på med en gang. Problemet kommer når de som en gang gadd å svare ikke er der lenger, enten fordi de har forlatt vår verden eller har funnet andre interesser. Da er det ikke så mye å hente ved å bla i km-lange Facebook sider.

Sett opp mot Facebook er nok et forum trøtte saker, men det er helt uslåelig når det gjelder å ta vare på kunnskap over tid, spesielt hvis man har vett nok til å ha plass til egne bilder og andre dokumenter. Det er flere store fora som ligger an til å krasje nå hvor gratistjenestene for bilder enten legger ned, eller gjør det vanskelig å linke direkte.

Det er ikke verdens største hemmelighet at jeg hører mest hjemme i Norsk XM-klubb (sånne rare biler med vinkler foran og masse grønn olje). Der har vi nå 20 år med rundt 20.000 innlegg som dekker tekniske ting samlet opp mens det fortsatt var en bruksbil. De aller fleste som bidro er borte, men informasjonen og bildene lever videre. Hvis Facebook hadde vært stor i 2000 tviler jeg på at noe av den oppsamlede kunnskapen hadde vært tilgjengelig nå.

Min personlige mening er at man skal være litt restriktiv med å gi ut alt for mye kunnskap på et sted hvor den i praksis forsvinner ned i et stort hull og blir borte. Hvis folk er veldig interessert i noe, får de også gidde å bidra litt selv slik at den hjelpen de får blir værene så andre kan ta nytte av den senere.

Det er mye som kan, og bør, sies om klubbdrift og deling av informasjon. Det kunne kanskje passe bedre i en dedikert tråd.

Det jeg har lagt merke til når det gjelder gammel-bil som hobby, er at det er noen ildsjeler som driver det meste. Mange av dem er interessert i mer enn en type bil, og engasjerer seg derfor på flere steder.

De som kun er interessert i en type bil, mener gjerne at akkurat deres bil er så spesiell at må ha sin egen lille klubb. Men - gidder de å bidra i drift? Resultatet blir at nesten alt henger på ildsjelene som bruker nokså mye tid på hver lille klubb. Når de blir borte av ulike grunner, sitter resten igjen og lurer på hvor klubben ble av.
Åge Salomon

Post by Åge Salomon »

Takk fer den Yngvar å tronde. De di skriv den,e så sant som de e sagt. Æ va ikke ut ætti å angrip nån med spørsmålet mett ang lite aktivitet. Nei-nei.
Akkorat denne med forumet vårres å kontra facebook,så har æ ihvertfall oppdaga fer læng sea som di å skriv; at på på facebook får vi svar på et problem med bla bil å kjørty ifrå ein eller annan.De e jo bra. Men det forsvinn jo i "intet" ættipå,å e ikke i ettertid søkbart. Kjæm i hau æ skoll leit opp et eller anna;bladd å bladd - bladd-bladd å bladd......Men nei. Søkk bort va e`! Men derimot Forumet vårres,e egentle litt unikt på mang vis,da vi i motsetning kan søk opp å finn ijen gamle tekniske løsninga å svar. Kjæmpebra e det! ;)
Som fleir har registrert,så har æ solgt Cortina`n. Men medlemskapet i Cort.klubben ønske æ å hold på ei stund enda ja. Håpe det henn forba..... corona-skjiten forsvinn såpass at det går an å arranger biltreff å Cortinatreff ijen. ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
tronde

Post by tronde »

Jeg tror på ingen måte at du angrep noen :) Jeg synes også det er lite liv. Nå er det mer liv hos dere, men mye av det kommer jo fra det som ikke er helt Cortinaspesifikt, uten at det på noen måte er galt.

Jeg vet av erfaring at det å få folk som kun digger en bil til å se poenget med dele noe med andre kan være veldig vanskelig. Hvorfor vet jeg ikke helt, men det er nokså mange sære folk i omløp. Det å drive med gammel bil blir ikke enklere med tiden, og da er ikke alt for mye alenegang løsningen. Selv amcarfolket har innsett det nå som de har blitt venner med LMK. Det satt vel nokså langt inne hos dem også, bli sett sammen med amcars...

Nå triller ikke angliaen min, så det begrenser aktiviteten en god del. Likevel mener jeg det er viktig å følge med litt, og da er det ikke så store offeret å sjekke her en gang i døgnet. Det synes jeg flere burde gjøre, og kanskje driste seg å dele noen ord innimellom.

Det å slå sammen klubber kan være OK, men behøver ikke å være nødvendig.

Derimot tror jeg det kunne vært gunstig om enda flere klubber kunne delt et forum for eldre Ford. Svenske Citroënklubben har citroenakuten.com som er en blanding av åpent og lukket forum. Selv der er det "utfordringer" (på flere plan), men de som leter etter noe for Citroën finner i alle fall noe der, uansett hvilken modell det er snakk om.

Det som er skummelt, er når ildsjelene gir opp. Det er vanligvis ikke så mange av dem, så det å dele på en del ting ser jeg absolutt på som gunstig.
Åge Salomon

Post by Åge Salomon »

Så klart må vi dele erfaringa å svare på spørsmål som dukke opp. ;)
Æ e å facebook-bruker,å har endel sida der det dukke opp spørsmål om "hvor får jeg kjøp det....,å hvordan skrur jeg ut den delen". Da dele æ mine erfaringa å tips,nå æ syns e trivele.
Vi må jo jølp kvaranner når vi "strir" med nånteng. :D
1966 Cortina 1500 Deluxe
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
tronde

Post by tronde »

Ja, det er en avveining av hvordan man deler informasjonen. Som du sier, er det ikke den trivielle som er problemet, men den som kan ha en verdi i fremtiden.

En mulighet for å ta vare på slik informasjon som man tilfeldigvis kommer over, kan være å ha en egen avdeling på forumet for tips & triks fra den store verden. Da er den i alle fall søkbar på en nogenlunde fornuftig måte.
Post Reply