HJELP! Spm. ombygging av cortina mk1

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Post Reply
cortinabjorn
Posts: 12
Joined: 25.12.2009 22:06

HJELP! Spm. ombygging av cortina mk1

Post by cortinabjorn »

Hei! Er igang med mitt 64 cortina prosjekt. Her blir det en del modifiseringer med blant annet en større motor!
Har sendt søknad til biltilsyn og her er kravene jeg må innfri for og få godkjent bilen med den motoren jeg har tenkt(1,8 zetec 115hk)

-Karosseri må ha forsterkninger tilsvarende cortina lotus. og bakstilling må bygges om til stående støtdemper/fjær
Da lurer jeg på: Må jeg da ha en komplett bakstilling fra en lotus? da er jo prosjektet bare og grave ned med en gang..

-Bremsesystem må bygges om til 2-krets system
da lurer jeg på: Noen som har et oppsett med større bremser med deler som det går an å få tak i?? jeg har skivebrems fjærbein.

-ved eventuell bruk av adapter for innfesting av calipere så må denne være laget av en del(ikke sveist)

Håper og få igang diskusjonen blant dere som er drevne i faget her på forumet. Da jeg er rimelig fersk ford og cortina eier som ikke
har den store peilingen på hvilke deler som passer imellom modeller osv.

MVH Bjørn Tore Rimol! :D
a lia
Posts: 239
Joined: 24.11.2009 20:52

Re: HJELP! Spm. ombygging av cortina mk1

Post by a lia »

Hei Tore.


Jeg har montert 20 is på 115 hk.
Det eneste biltilsynet forlangte da var gt bremser forran og bak ikke noe snakk om 2 krets eller ombygging av bakaksel lempligere regler på biler eldere enn 1970. Men det kommer ann på ditt lokale biltilsyn noen er vrange og noen er greie kunne også få godkjent med turbo men måtte da ikke overskride 200 hk pr 1000 kg da blir det litt vanskelig på en cort. :lol: :lol:

Mvh A Lia.
cortinabjorn
Posts: 12
Joined: 25.12.2009 22:06

Re: HJELP! Spm. ombygging av cortina mk1

Post by cortinabjorn »

Det som er problemet. det er helt forskjellige krav fra biltilsyn til biltilsyn. han tok utgangspunkt i cortina lotus og at jeg trengte de forsterkninger denne har. blant annet har denne annen bakstilling med spiralfjærer istedet for bladfjærer. men jeg leser på nett at det var kun første utgave mk1 lotus som hadde dette men de gikk tilbake til gt bakstilling med bladfjærer? hvis det er fakta må jeg kunne gosnakke meg til og bruke bakstillinga jeg har vel?
Tror jeg må ordne med et møte og få klarhet i dette før jeg gjør noe mer her:P noen som vet om lotus har noen andre forsterkninger i karosseri osv? Håper at de som sitter med noe info om dette skriver et inlegg med sin mening så jeg får klarhet i dette:) kanskje noen har noe av delene jeg trenger? til og oppgradere bremser osv? ;)
a lia
Posts: 239
Joined: 24.11.2009 20:52

Re: HJELP! Spm. ombygging av cortina mk1

Post by a lia »

Hei Tore.

Det kommer annpå om du har formulert deg som om du skal bygge lotus cortina eller om det er generell ombygging man må veie orda på biltilsynet der må man gi minst mulig opplysninger det er jo trossalt tilsynet for høy moral. :roll:


Mvh A Lia.
cortinabjorn
Posts: 12
Joined: 25.12.2009 22:06

Re: HJELP! Spm. ombygging av cortina mk1

Post by cortinabjorn »

Hehe ja skjønner den. Derfor nevnte jeg ikke ordet lotus i ombygningssøknaden min heller, da jeg vet at dette er
mangelvare og skaffe deler til. og hvis det finns koster det mer enn det smaker:P
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: HJELP! Spm. ombygging av cortina mk1

Post by FoMoCo »

Det jeg vil anbefale alle som ønsker å bygge om sin bil til bla sterkere motor ,er at man i utgangspunktet oppgraderer
bilen til Gt spesifikasjoner ,bremser og oppheng , å så ta det der ifra , blir liksom litt for vrient å nå frem hos BT med utgangspunktet
Deluxe . Som de fleste vet er jo ikke lotus og Gt så veldig ulike når det gjelder bremser eller oppheng , så tror det ville vært en god start på videre dialog med BT .. :D
cortinabjorn
Posts: 12
Joined: 25.12.2009 22:06

Re: HJELP! Spm. ombygging av cortina mk1

Post by cortinabjorn »

Jeg har sittet og lest på internett i hele kveld for og finne ut hvordan jeg skal gjøre dette uten og måtte ty til lotus deler.
og ja jeg har samme oppfatning som deg at med GT oppsett burde det meste løse seg! Men er det noen her som kan si meg alle forskjellene
fra min bil og gt her? jeg leser blant annet at lotus i 1965 går tilbake til bladfjærer fra cortina gt? trenger jeg da en gt bakstilling eller kan jeg bruke deler av bakstillingen som står på min bil og oppgradere den til "gt" skjønner jo selfølgelig at min bakaksel ikke blir det samme men her er det snakk om og få det godkjent uten og måtte kjøpe alt nytt.:) håper flere skriver inn om de vet noe som kan hjelpe meg et skritt videre.
brakka
Posts: 233
Joined: 22.11.2009 1:07

Re: HJELP! Spm. ombygging av cortina mk1

Post by brakka »

Hei. Nå er vel ikke jeg den som har mest greie på ting men i mitt tilfelle med min mk2 søkte jeg om 2 liter med tilhørende girkasse. Skrev i søknaden at jeg ville bruke bremser fra Taunus/Capri da disse var godkjent på bil som hadde mere hester og satt på en tyngre bil. Fikk til svar at alt var greit men at jeg skulle være nøye på akselvekter. Problemet er vel at jeg måtte snakke med 4 forskjellige biltilsyn før jeg i det hele tatt fikk sendt inn en søknad..
Cortina 67 4 dørs
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
Dag-Henning
Posts: 96
Joined: 23.12.2009 10:55

Re: HJELP! Spm. ombygging av cortina mk1

Post by Dag-Henning »

Det er merkelig hvordan BT kan trekke et krav rett ut av lufta, og la folk bruke tid på å forsøke å tilfredsstille disse. Lotus Cortina i -63/64 hadde riktignok en spiralfjær/ A-stag bakstilling, som ble droppet til fordel for en "GT-bakstilling", men med litt stivere fjærer for -65/66. Alle hadde "stående dempere" , så det handler egentlilg kun om radiusarmene, som kun GT og Lotus har. Disse kan du kjøpe som et kit, eller få tak på en GT-aksel komplett. Det finnes å få tak i.
To krets bremser er jo en stor fordel (!), så det burde du kanskje vurdere. Jeg er litt usikker på om dobbel master fra Mk II. kan brukes direkte (??) men det er jeg sikker på andre her vet. Adapter for calippere er ikke noe å prate om, for Lotus har samme bremser som alle andre...., og har du P14 calipper er vel P16 i såfall ren "bolt on". Bak må du ha "store "bremser, med 1 3/4" brede bånd. Piece of cake.... :)

DH
MLI
Posts: 3298
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: HJELP! Spm. ombygging av cortina mk1

Post by MLI »

For 1,8 zetec på 115hk burde det holde lenge med bremser av samme størrelse (og legg merke til at jeg skriver samme størrelse, ikke samme type) som på Cortina GT/Lotus, litt kraftigere fjærer og dempere foran (tilsvarende GT/Lotus).
Og muligens også radiusarmer fra GT/Lotus.

Det enkleste da er å ta utgangspunkt i 1966 Cortina mk1 GT/Lotus, da disse har samme bremser som 1967-70 Cortina mk2 GT/1969-70 Capri mk1 GT.
Disse bremsene er igjen nokså like som på 70-talls Capri/Escort (caliperene passer, men 9" bakbremser fra 70-talls Capri må bygges om litt for å passe på Cortina.

2-krets hovedsylinder:
Her er det flere muligheter, det enkleste å montere er en 2-krets fra 1968 mk2 (den har vertikal flens, så passer rett på festene på en mk1), men den er også vanskeligst å få tak i...
Du kan også bruke en 2-krets fra 1969/70 mk2, sammen med 90-grader adapter på festet, fra samme bil.
Men vanskelig å få tak i disse nye.

Det greieste er nok å handle inn en ny 2-krets fra en Lotus/Caterham Seven, som f.eks denne
https://www.caterhamparts.co.uk/product ... ts_id=4398" onclick="window.open(this.href);return false;
Image
cortinabjorn
Posts: 12
Joined: 25.12.2009 22:06

Re: HJELP! Spm. ombygging av cortina mk1

Post by cortinabjorn »

Tusen takk for alle svar:) dette har hjulpet meg et stykke lenger på veien. Jeg skal avtale et møte med biltilsynet og sjekke
om det er mulig og gjøre om kravet med bakstillinga med at jeg evt setter på radiusarmer på den som står der. i og med at nyere lotus
har bladfjærer må jo min kunne godkjennes med dette også vel. Ellers synes jeg ikke kravene var noe å si på.
2 krets bremsesystem kan jo være greit å ha uansett om jeg skal ha litt fart i kjerra:P
MVH Bjørn Tore Rimol
User avatar
Eilif
Posts: 860
Joined: 16.11.2009 19:28
Location: Halden

Re: HJELP! Spm. ombygging av cortina mk1

Post by Eilif »

Dette er klippet fra søknaden til BT om godkjenning av min Lotus Replika i 2004:

"Jeg har en Ford Cortina 1500 Mk1 1965 modell (chassinr. BA74EE74278) som jeg ønsker å sette inn en 2,0 l Ford Sierra OHC motor og 5 trinns girkasse. Motoren har montert to doble 44 mm Weber forgassere.
Bakstillingen er orginal, men med 9" bremsetromler fra Cortina GT. På bakstillingen er det påmontert stabilisatorstag fra Ford Escort RS 2000. Det originale 1 krets bremsesystemet byttes ut med 2 krets system fra Ford Escort Mk2 RS2000. Bremser framme er byttet ut med skiver og calippere fra Taunus/Capri 2,0 l.
Støtdempere framme er fra Volvo 240. Disse blir brukt på Cortina Mk 1 siden de passer rett i det originale fjærbenet. Fjærer er fra VW Golf 1 GTI. Ellers sitter det heavy duty foringer i bærearmene. Bærearmene er i støpejern og er de samme som ble levert på både Lotus Cortina og Cortina GT."

Bilen ble godtkjent! Håper dette hjelper deg videre!

Mvh
Eilif
1966 Cortina Mk1 1500 GT
1982 Porsche 911 Turbo
1965 Tempo Lett Corvette 300
1965 Tempo Lett Arrow 300
1968 Tempo Lett Corvette 300
1998 Ski-Doo GT 500
2011 VW Touran 2.0 TDI
cortinabjorn
Posts: 12
Joined: 25.12.2009 22:06

Re: HJELP! Spm. ombygging av cortina mk1

Post by cortinabjorn »

Da må jeg bare meddele at jeg har snakket med han som behandlet søknaden min på biltilsynet og at
jeg får ettermontere radiusarmer på min orginale aksel. bremser kunne jeg bruke gt bremser eller ombyggingssats til skivebrms bak(faktisk:D) Veldig grei og prate med han som driver med godkjenning av ombygde biler i trondheim + at han er ivrig ford eier selv;) Så nå ser jeg lyst på fremtiden angående cortinaprosjektet mitt
MVH Bjørn Tore
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3262
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: HJELP! Spm. ombygging av cortina mk1

Post by Åge Salomon »

Lykke te videre Bjørn! ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Post Reply