Driver på med eit lite X-flow prosjekt der eg prøver å trimme uten å kjøpe masse dyre deler. Lurer derfor på om nokon veit hvilke ventilfjærer som kan brukes for å få doble fjærer på X-flow? Har tenkt å ta i fra andre motorer, ikkje kjøpe eit ferdig sett.
Har prøvd med cosworth ytter og bmw 24v inner pluss Spring Platform (som det heiter på engelsk) fra sierra diesel. Dette såg ut til å passe bra men denne kombinasjonen blir trykt heilt sammen ved full opning pga rallykam så desverre går det ikkje an å bruke.
Finnes det nokon annan kombinasjon som går an å bruke?
doble ventilfjærer på X-flow
Re: doble ventilfjærer på X-flow
Let heller etter vanlige enkle fjærer som er stivere enn originalt og bruk disse.
Hva slags kam skal du bruke?
Hva slags kam skal du bruke?
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Re: doble ventilfjærer på X-flow
Som Svein sier, kam/løft og ventilfjærene må stå i forhold til hverandre.
Hvilken kam er det snakk om, og hvor mye turtall har du tenkt å bruke?
Over 7000 er omtrent da det blir aktuelt med doble fjører.
Du er avhengig av å ha riktig trykk på fjæra når ventilen er lukket og åpen, og du må ha litt avstand mellom hver vinding i fjæra når ventilen er helt åpen.
Hvorfor ikke bare kjøpe det fjærsettet som hører til kammen?
Så slipper du å "gjette" deg fram, med mulig motorras som følge...
Et "budsjett"-alternativ kan eventuelt være fjærene fra den første Fiesta XR2 med 1600 Kent forgassermotor, de er doble i standard utførelse, og koster vel ikke allverdens, men tåler vel heller ikke så veldig høye turtall/høye løft.

Fabrikat AE, delenummer VSP601P, 28 Euro pr sett, se f.eks.
http://seekpart24.com/ae/valve-spring-s ... 423&at=285" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvilken kam er det snakk om, og hvor mye turtall har du tenkt å bruke?
Over 7000 er omtrent da det blir aktuelt med doble fjører.
Du er avhengig av å ha riktig trykk på fjæra når ventilen er lukket og åpen, og du må ha litt avstand mellom hver vinding i fjæra når ventilen er helt åpen.
Hvorfor ikke bare kjøpe det fjærsettet som hører til kammen?
Så slipper du å "gjette" deg fram, med mulig motorras som følge...
Et "budsjett"-alternativ kan eventuelt være fjærene fra den første Fiesta XR2 med 1600 Kent forgassermotor, de er doble i standard utførelse, og koster vel ikke allverdens, men tåler vel heller ikke så veldig høye turtall/høye løft.
Fabrikat AE, delenummer VSP601P, 28 Euro pr sett, se f.eks.
http://seekpart24.com/ae/valve-spring-s ... 423&at=285" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 212
- Joined: 02.02.2011 20:23
Re: doble ventilfjærer på X-flow
kjøpte en brukt kam på ebay.
X/FLOW -PRE X/FLOW COMPETITION CAMSHAFT ITF3 RACE
Den har ikkje so mykje løft, ca 8-9 mm. Men andre ventiltider.
Kjøpte en brukt 1.6 fra en cortina3. Der var ventilstyringane slitte så eg fikk tak i en fabrikk ny 1300 fiesta motor som vi hadde i kjelleren på jobben. Tok topp, stempel, register og vippearmer fra den. Fikk maskinert ekstra lommer i stempel. Porta toppen sjøl. forgasserne er tatt fra en yamaha FZR1100 (600kr med frakt fra Italia)
Eg har en Escort mk2 med 1.3. der er motoren dårlig og bygger derfor ny.
X/FLOW -PRE X/FLOW COMPETITION CAMSHAFT ITF3 RACE
Den har ikkje so mykje løft, ca 8-9 mm. Men andre ventiltider.
Kjøpte en brukt 1.6 fra en cortina3. Der var ventilstyringane slitte så eg fikk tak i en fabrikk ny 1300 fiesta motor som vi hadde i kjelleren på jobben. Tok topp, stempel, register og vippearmer fra den. Fikk maskinert ekstra lommer i stempel. Porta toppen sjøl. forgasserne er tatt fra en yamaha FZR1100 (600kr med frakt fra Italia)
Eg har en Escort mk2 med 1.3. der er motoren dårlig og bygger derfor ny.
-
- Posts: 212
- Joined: 02.02.2011 20:23
Re: doble ventilfjærer på X-flow
Vw Golf2, Jetta, Passat diesel passer perfekt. Innerfjørene her passer og rett inn i
Cosworthtoppen uten modifisering og er mykje brukt der.
Cosworthtoppen uten modifisering og er mykje brukt der.