T nummer har vært diskutert mange steder og jeg har til nå ikke funnet et forum der diskutantene er blitt enige om et endelig svar.
Det som er blitt fortalt av en tidligere fabrikkarbeider der de støpte Lotus blokker er at den endelige kontrollen av sylindertykkelse ble målt med spesielle skyvelær (rulers) og med ultralyd. "L" blokker kunne der nedgraderes, sendes til Ford og brukes i vanlige installasjoner dersom utborring til Lotus størrelse ikke ville være forsvarlig. Med andre ord trenger ikke alt som skinner være gull.
__________________________________________________________________________________________________________________
Når det gjelder disse L blokkene type 681f som trolig ble støpt spesielt fra ca begynnelsen av 1967 , og fra begynnelsen av 70 tallet som typen 701 m for escort twincam mkl ,(mulig tysk opprinnelse) så er det sant at disse ble støpt spesielt for ford twincam og ble produsert og bla nøye utvalgt for å kunne tåle å bli boret opp til 82.5 mm + og faktisk helt opp til 85 mm var mulig !
noen sier muligens helt opp til 87mm på 701m blokka ! Blokkene ble gjerne merket (stemplet )etter de ble målt hos ford for egenskaper for først å kunne tåle å bli boret opp til 82,5 mm ,da merket som ford merket LB, . LA og LAA for de blokkene som egnet seg til større boring 82,5- 85mm + . Da ford stoppet produksjonen av blokka til lotus twincam motoren en gang ut på 70 tallet var der en del blokker igjen i fords system som ofte ble tilbudt publikum,da som bytteblokker ,da for dem som hadde behov for blokk for standard 1500 cortina .
Det var nok ford som hadde arbeidet med å sortere ut disse # L blokkene før de ble sendt videre til Lotus fabrikken, så alle blokkene ble nok boret opp til 80.98 hos ford samtidig som de ble bearbeidet ellers utvendig, før de ble grundigere sjekket og kun de blokkene som fikk godkjent stempel etter kontroll iflg de tre klassifiseringene LB LA LAA som nevnt ovenfor.
Lotus brukte da gjerne LB blokka for standard 1558 cc boring 82.5 mm som er den mest vanlige blokka å finne i en standard lotus motor. Hvor vidt det var Ford eller lotus som boret twincamens 82,5 ,kan det vel tenke seg at det var lotus selv som boret opp blokkene til den større twincam boringen, standard for Ford var jo 80,98 mm.
Det er et faktum at lotus fabrikken måtte returnere mange L blokker fra ford, som ikke holdt mål ,selv om Ford hadde sjekket og klassifisert dem etter nøye vurdering .
701m med store lager bukker ble introdusert på Elan og escort fra sent 1970- og var den hittil sterkeste blokka men ble aldri levert som standard på noen cortina .
Man må sikkert belage seg på å måtte betale 4-5000 for ei slik spesiell 701m blokk ,hvis den er egnet til å bore opp til Ø 85 mm . 82.5 går som regel ann å bore opp de fleste ,ihvertfall hvis de ikke har T Nr høyere enn T 3-4 skulle det ikke være noe problem.
Hvis vi tar utgangspunkt i at en standard blokk er 81mm i boringen, vil man jo eks på en 85mm boring gjerne slite litt med
å ha tilstrekkelig med gods igjen i selve syllinder veggen . 5-6 mm må man nok helst ha i selve syllinder veggene på ei blokk med 81 mm ,i hvertfall hvis man tenker på å bore opp syllinderen til 84 -85 mm .
Det var derfor ford sammen med lotus utviklet L blokka for å kunne ha ei egen blokk som tålte større boring ,først å fremst
82,5mm ,men også større boring som 83,5 og helt opp til 85mm. Tidligere blokker for lotus var gjerne ei 120E blokk og
det er mulig at i de aller første prototypene til den introduserte L blokka, var nettop ei sli 120E blokk , for ofte ble tallene fjernet og der ble innslått 3020E, i hennhold til Fords egen manual for mkll lotus , var den rette betegnelsen på L blokka for mkll twincam : 681F. ,den hadde vanlige runde lager bukker. Det finnes flere varianter av L Blokka ,noen med liten tynn L eller andre igjen med tykk bred stor L støpt inn i selve blokka i en av sidene .
Men den eller beste og sterkeste blokka som nevnt ,ble levert, hadde mye sterkere lager bukker av den brede flate skulder typen , lignende lager bukker som var standard på bla 711m 1600cc fra 1970 -
Høy pris de forlanger 9000 ,- + ,men husk ei ny ( kopi ) koster jo gjerne borti ca 30-35 000,-
og den som er spesielt støpt for lotus twincam dengang , må vel sies å ha større samlerverdi enn en ny kopi .
701m L blokka her må jo være enda bedre L blokk utgave enn den 681f som ble levert standard på lotus mkll 67-70.
http://cgi.ebay.co.uk/Lotus-701m-L-block-/130455414202" onclick="window.open(this.href);return false;
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0455414202" onclick="window.open(this.href);return false;
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0455414202" onclick="window.open(this.href);return false;