mk 1 bda prosjekt

Vis oss hva du holder på med i garasjen!
petter

Re: mk 1 bda prosjekt

Post by petter »

Du verden så flott dette var =) Utrolig pent =)
Er jo ett prosjekt en annen en bare kan drømme om =)
Mvh
Petter
-----------------------
Ford Cortina 1600E Super -69
Ford Taunus 12m 1300
Ford Ranger XLT 2,5TD -06
BMW E-36 323 -98
ebernt

Post by ebernt »

Ja dette blir det moro å se og høre på!
Håper du dukker opp med bilen på treffet! Vi så den bilen på Lillehammer i 2001 (10 år siden :o ), men da med et "noe annet" motor/gear oppsett.
Bra jobba! ;)
Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966
cortina mk1

Post by cortina mk1 »

hei

ja dette er et prosjekt som har tatt meg mange år,har bygd motor i 7 år til nå,,sammla deler og tatt ting litt etter litt
og det har kosta meg temelig mye penger,men nå har jeg bda og det har vært min drøm siden jeg var 18 år og denne
vet jeg er bra her er alt nyoverhalt og balansert og borra opp og er en 1640 ccm og er bremsa i benk til 161 hk.
ja jeg kommer til treffet,har nå bestillt forstillingkontroll og eu kontroll,,og håper den går igjennom 8 og 14 juni men dette skal holde ,det blir spennende ,skal sende dere mer oppdattering siden ,blir skruing nå til langhelg.mvh pål
cortina mk1

Post by cortina mk1 »

hei folkens.
ny oppdatering av mitt bda prosjekt.her i går kjørte jeg bilen til verkstedet hvor jeg skulle ha forstillings kontroll.
jeg sa fra at jeg ikke rakk hente bilen i går men vil hente den i dag,,ringte i dag og får beskjed at bilen er ikke ferdig pågrunn av at en bil som står på forstillings bukken ,,hadde ikke fått di riktige delene til hjul lager i går og derfor,,hadde di ikke sjangs til å ta min bil på forstillings kontroll i går,,,,puuuuuuuuuuuuh sier jeg så uheldig,,dette prosjektet har jeg fått,,mange tilbakeslag,,i fleisen med og ikke nok med det ,,på vei ut til verkstedet,,det var jo første tur med bda motoren i denne bilen,,motoren virket grei,,men da jeg kom i en motbakke,,og preset den opp på 4 gir,,dro bra men det kom en ekstrem tenningsbank ,,dere skulle bare hørt den lyden,,den var ikke pen.jeg måtte derfor ringe han som har vært med å bygd min motor,svein kristiansen på gran en utrolig flink motorbygger,,kan anbefales på det sterkeste.ja kom i samtale med han og da når jeg spør om tenningsbank på min motor,,han bare spør med en gang,,kjører du på 95 oktan,,og det gjorde jeg jo og det var feilen,,så her må all bensin ut igjen og fylles på det høyeste oktan en får,,,så pr i dag i kveld står bil på verkstedet og blir sansynligvis ferdig i morgen,,jeg ber til di høye makter at den blir ferdig.til uka på tirsdag skal bil på eu kontroll,,når det er gjort,, håper jeg at jeg kan,,slapper litt av og kanskje,,begynne å nyte denne bilen å kjøre,,den var vedig tait og fin å kjøre.
n
cortina mk1

Post by cortina mk1 »

hei siste nytt bilen gikk nesten gjennom eu kunn et bremserør som svetter må bare bytte det ut eller skjøte det får se hva jeg har.
litt trist nyhet,,dynamoen røyk på eu kontroll,,nå trenger jeg en ny,,er bilde av den på kjøp og salg åssen jeg trenger,,noen tips hvor jeg får tak i en ny?
mvh pål
MLI

Post by MLI »

Dynamoen din er en Lucas ACR, sannsynligvis en Lucas 17ACR.
Autoclassic i Grimstad (som selger deler til Mini, Triumph og MG), har nye slike på hylla, til ca 1000,-. Du må da flytte over reimhjulet.
Se http://www.autoclassic.no/NO/default.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Eilif

Post by Eilif »

Pål, nå håper jeg bilen er klar!!! Cortinaklærne dine ligger ferdig pakka for transport til Horten...

Eilif :D
1966 Cortina Mk1 1500 GT
1982 Porsche 911 Turbo
1965 Tempo Lett Corvette 300
1965 Tempo Lett Arrow 300
1968 Tempo Lett Corvette 300
1998 Ski-Doo GT 500
2011 VW Touran 2.0 TDI
cortina mk1

Post by cortina mk1 »

hei

ja her er innspurten.pr i dag fikk brand ny dynamo i dag ,har fått satt den inn og nå har jeg lading toop det .
har litt småting igjen justere et forhjulslager,bytte plugger motoren var litt sur gikk ikke på alle og har blitt rå og våte plugger .hadde bilen på verksted og der klarte dem å få bilen rå og etter det ,tror jeg ikke disse pluggene er bra mere?
hadde også noen pussig som har skjedd,har egene kurser og rele og bryter for både tenning og bensinpumpe og hovedstrømbryter men da jeg skulle slå av motor i dag mens den gikk ,slo av alle brytere men bil gikk likevel,måtte kvæle den,,så dette må jeg også se på men jeg skal gjøre alt for å komme vær du sikker,,nå vil jeg også kjøre litt ikke bare skru.
når bør jeg være der på lørdag ?

mvh pål
cortina mk1

Post by cortina mk1 »

ny oppdatering

bilen er eu godkjent.men dessvererre nå har jeg funne ut at girkasse lekker og en olje lekkasje oljepåfyllingslokk i gummien og litt lekkasje i bunnpanne framme ved veiv,,men jeg kommer ,,får bare fylle litt etter ,,har prøvd å skru fast skruer i bunnpanne mer får se hvordan det går
cortina mk1

Post by cortina mk1 »

hei noen nye bilder av bilen.
jeg fikk tetta olje lekkasje girkasse,det var en frostplugg som ikke stod i ,så jeg gjenga opp hullet og satt i skrue med sterk lock tight så nå er det tett der.
Attachments
3.jpg
2.jpg
legger ved noe nye bilder av bilen
legger ved noe nye bilder av bilen
cortina mk1

Post by cortina mk1 »

denne tråden har ligget stille en stund skal oppdatere hva jeg nå skal gjøre med bilen i vinter.bakaksel med sperre og skivebremser er handlet inn og skal byttes ut.
hadde problemer med kjøling i sommer så ny stor elektrisk trinnløs vifte vil bli kjøpt inn og erstatter da den orginale som står på motor.
girkassse skal ut igjen og monteres på quick shift spake.
jeg må også bytte simmeringer rundt kammer,,hadde en del lekkasje der også i sommer
da dettte er gjort,,skal bilen være tipp topp og jeg håper å få mange mil bak rattet i sommer.
skal prøve å holde dere oppdatert mvh pål
Post Reply