Trenger et godt råd.

Vis oss hva du holder på med i garasjen!
User avatar
bayliner
Posts: 187
Joined: 21.11.2009 10:48
Location: Dal i akershus

Trenger et godt råd.

Post by bayliner »

Har noen bremseskiver som har stått lenge så de har fått et belegg med rust.
Noen som vet en god metode for å fjerne dette enkelt?
1949 Ford Custom Club Coupe
2012 Ford Focus Stv
2013 Frankia Luxury 840 QD bobil
2017 VW Golf GTE
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: Trenger et godt råd.

Post by FoMoCo »

Her er nå to metoder du kan bruke .. ;)


http://www.youtube.com/watch?v=MtSgDEoF ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;


Litt mer støvete metode.. :

http://www.youtube.com/watch?v=8N4jSt7S ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
MLI
Posts: 3298
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Trenger et godt råd.

Post by MLI »

Før i tiden var det vanlig å dreie av bremseskivene litt, hvis de hadde en kant/var litt ujevnt slitt. Hvis du har et gammelt bilverksted i nærheten, der de kan litt mer enn å bare bytte deler, kan det jo hende at de fremdeles har denne lille "dreiebenken" for å dreie av bremseskivene litt.
Dette kan også gjøres i en vanlig dreiebenk, men da må man gjerne først lage noe greier for å få spent opp skiven i dreiebenken.

Ellers er vel alternativet å ta fram eksentersliperen...
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: Trenger et godt råd.

Post by FoMoCo »

Enig med forrige taler at man kan faktisk dreie skivene litt til man får frem litt rent stål.
Men det spørs ikke om det beste ville vært å heller byttet til nye skiver , hvis en må alikevel
demontere skiver fra navet for å få dreiet disse .
Finnes faktisk egne slike maskiner som også klarer å dreie skivene mens de er monterte
på bilen.
skift heller til nye skiver da er du sikker på at bremseskivene vil tåle bedre mye varme som utvikles
når du bremser hardt .
Og en ting til :husk hvis skivene dine allerede er blitt blålig i fargen ,da betyr det de er glassharde og
lite egnet til å dreie .
Hvis noen har dataene på minimum tykkelse på skiver (tillatt minimum) så sjekk evnt før du får noen til
å dreie skivene.


heisan her er en demonstrasjon av et slikt dreie apparat... :D


http://www.youtube.com/watch?v=lsIlo7w8T_g" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
bayliner
Posts: 187
Joined: 21.11.2009 10:48
Location: Dal i akershus

Re: Trenger et godt råd.

Post by bayliner »

Skivene ser nye ut for det finnes ikke slitekant på de.
Har bare stått lenge så jeg får prøve å pusse de.
Eventuelt hvem har nye skiver her til lands?
1949 Ford Custom Club Coupe
2012 Ford Focus Stv
2013 Frankia Luxury 840 QD bobil
2017 VW Golf GTE
User avatar
Cortinaterje
Posts: 2712
Joined: 16.11.2009 20:17
Location: Krsand

Re: Trenger et godt råd.

Post by Cortinaterje »

Sitter skivene påmontert bil?

Er de helt nye og ubrukt eller har de vært i bruk?
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
User avatar
bayliner
Posts: 187
Joined: 21.11.2009 10:48
Location: Dal i akershus

Re: Trenger et godt råd.

Post by bayliner »

De satt på en bil men kan umulig ha blitt brukt lenge før den ble parkert.(kollisjon)
1949 Ford Custom Club Coupe
2012 Ford Focus Stv
2013 Frankia Luxury 840 QD bobil
2017 VW Golf GTE
User avatar
bayliner
Posts: 187
Joined: 21.11.2009 10:48
Location: Dal i akershus

Re: Trenger et godt råd.

Post by bayliner »

Noen som vet om man kan få kjøpt den metalrustgreia som vises på første youtubevideoen ovenfor her eller noe lignende stoff
1949 Ford Custom Club Coupe
2012 Ford Focus Stv
2013 Frankia Luxury 840 QD bobil
2017 VW Golf GTE
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: Trenger et godt råd.

Post by FoMoCo »

Har selv brukt forsfor- syre med bra reslultat .. den finnes i forskjellige format og styrker, bla som en slags gele
stålet blir faktisk helt rent etter man har hatt det på rusten,og når en så spyler det rent med vann etterpå .
Pass øynene da det svir noe så inn i gransk...

se nå om du ikke kan bruke denne her :

http://logichem.netpower.no/datasheet.a ... DepId=1619" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Cortinaterje
Posts: 2712
Joined: 16.11.2009 20:17
Location: Krsand

Re: Trenger et godt råd.

Post by Cortinaterje »

Hvis skivene ikke sitter på bil.

Gå på apoteket og kjøp sitronsyre (pulver) Hvis dama bak disken spør om du det er den til å pusse messing du skal ha sier du ja :-) Pulveret blandes med vann og bremseskivene legges oppi over natta. Rusten børstes lett av med stålbørste etterpå, delene skylles i lunkent vann og tørkes med en gang.

Jeg bruker dette for å fjerne rust fra skruer og smådeler. Blander da ca en teskje med pulver med en kopp med vann. Her må du blande opp et helt kar så du får teste litt. Jeg ville startet med 100 - 200ml pulver (1- 2 bokser) til 5ltr. vann. ikke la delene ligge for lenge oppi. (dagesvis) Jeg glemte noen skruer oppi der en gang, og da ble det romslige gjenger gitt.

Er bremsskivene av den typen som har innmontert kulelager og samtidig er hjulboss? Jeg ville ha latt de gamle lagerene sitte i når jeg dyppet skivene ned i vesken og byttet til nye lagere etterpå. Om du ikke har kulelagere montert så vil syren etse på toleransene der kulelagerene skal sitte. Bedre å ha de gml lagrene montert og så bytte til nye etterpå.

Billig løsning, verdt et forsøk :) lykke til.

Ellers så heter et av de produktene som finnes til dette "strip all" : http://www.strip-all.com/no/

Selges bl.a. av:
Akershus/Oslo
Erik`S Oljeservice
Fugleåsvegen 98
1488 Hakadal

Tlf : 67074063
Mobil tlf: 92 88 68 28
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
MLI
Posts: 3298
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Trenger et godt råd.

Post by MLI »

bayliner wrote:hvem har nye skiver her til lands?
Nye bremseskiver til 1966 Cortina mk1GT & 1967-70 mk2GT/Lotus kan vel de fleste bildelesjapper skaffe.
Selv har jeg hatt gode erfaringer med bremseskiver fra Brembo, til mk1GT & mk2GT er delenummeret 08.1659.20.
Kan sikkert skaffes av BilXtra, Mekonomen, Meca etc.

Men:
Sjekk at den bremseskiven du får har de riktige målene, da det er mye feil i katalogene rundt forbi. Til en GT skal de riktige målene være diameter 244mm, tykkelse 12,7mm.

Og når det gjelder slitasje: Ser at Brembo oppgir 11,4mm som minste tykkelse
(se http://bremboaftermarket.com/En/Car_Dis ... aster=9117" onclick="window.open(this.href);return false;)
User avatar
bayliner
Posts: 187
Joined: 21.11.2009 10:48
Location: Dal i akershus

Re: Trenger et godt råd.

Post by bayliner »

Har nå bestilt bremseskiver fra bilextra på råholt. Fikk noen fra de idag men de var 247 mm så de var 3 mm større enn de skal være.
Ble enig med han bak disken om å returnere de og gå for 244 mm.
Går det å bruke de på 247 mm eller blir de for store.
1949 Ford Custom Club Coupe
2012 Ford Focus Stv
2013 Frankia Luxury 840 QD bobil
2017 VW Golf GTE
MLI
Posts: 3298
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Trenger et godt råd.

Post by MLI »

Bestilte du Brembo 08.1659.20 hos BilXtra? De har riktige mål til mk2GT.

Vet at det i mange kataloger "på dataen" står oppgitt 247mm bremseskiver til mk2GT, sikkert fordi noen har "funnet ut" at 247mm bremseskiver til Escort mk2 kan brukes også på mk2GT, det kan de altså ikke, ihvertfall ikke hvis du har de originale mk2GT Girling P16 caliperene.
Da er det stor mulighet for at skivene subber i holdepinnene til klossene, eller at de subber et annet sted inne i caliperen.

Har du derimot 70-talls Girling M16 calipere, så kan du bruke 247mm bremseskiver til Escort mk2, det er litt mere plass i disse caliperene.

Det har vel aldri vært så mye feil i delekatalogene hos delesjappene som etter at alt ble lagt over på data og rasjonalisert, og katalogene for bremsedeler er vel noen av de som har mest feil...
superspeed
Posts: 27
Joined: 22.11.2009 0:07

Re: Trenger et godt råd.

Post by superspeed »

Brembo nr: 08.2275.10 til escort mk 2 passer rett på org mk 2 GT 68 mod med org P16 calipere
disse blei kjøpt fra bilextra
MLI
Posts: 3298
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Trenger et godt råd.

Post by MLI »

superspeed wrote:Brembo nr: 08.2275.10 til escort mk 2 passer rett på org mk 2 GT 68 mod med org P16 calipere
disse blei kjøpt fra bilextra
Nei dessverre, 247mm bremseskiver til escort mk 2 passer ikke "rett på" org mk 2 GT 68 mod med org P16 calipere.
Du kan være heldig og få det til på enkelte P16 calipere, mens det subber på andre P16 calipere (caliperene er laget av støpt materiale, som ikke er så veldig nøye maskinert innvendig, noen kan ha mere rom enn andre).

Og: Hvorfor skal man kjøpe bremseskiver til mk2 Escort når de riktige mk2 Cortina GT bremseskivene finnes i handelen?
Dessuten: Den litt større 247mm skiven vil bare få enda større "kant" ytterst når den slites ned, ikke akkurat noen fordel, spør du meg.
superspeed
Posts: 27
Joined: 22.11.2009 0:07

Re: Trenger et godt råd.

Post by superspeed »

Da hadde vel jeg flaks da
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Trenger et godt råd.

Post by SveinF »

Stikkordet er dreiebenk :D :mrgreen:
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Broadspeed
Posts: 4
Joined: 21.11.2009 11:40

Re: Trenger et godt råd.

Post by Broadspeed »

Escort mk2 skiver passet rett på min 67 gt med org P16 .
User avatar
kåem43
Posts: 75
Joined: 26.11.2009 17:34
Location: Kongsberg

Re: Trenger et godt råd.

Post by kåem43 »

Et kar med vann som du blander litt bakepulver i. En anode, for eks et armeringsjern, en 12v batterilader av gammel type. Legg delen nedi karet med den ene klypa på batteriladeren festet på delen. Den andre klypa fra batteriladeren festes i anoden, som også legges ned i karet. La delen ligge ca et døgn med strømmen på, ogf sjekk resultatet.
Har prøvd dette sjøl, og det funker.
Cortina Mk2 1500 67
Cortina Mk2 1300 super 69
Citroen saxo vts 2000
Volvo V50 summum 2,0D 08
Vølkl tigershark slalomski
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3262
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Trenger et godt råd.

Post by Åge Salomon »

Ja,derre funke nok. Det bli jo realkalisering av stålet i denn prosessen. Samme metode som brukes for å realkalisere armeringen i feks betongbruer bla
Likestrøm som brukes i den prosessen å. Har såvidt vørri borti metoden gjennom mitt tidligere fag som murer.
Mange betongbruer i Norge står konstant med strøm for å holde rusten unna armeringsjernet. Så metoden din fungerer på bremsskiver til Cortina å. Helt klart. ;)
Ps: Men bakepulveret? Hvilken virkning har det i alkaliseringsprosessen?

Hilsen Åge "Reodor"
som var på Miljøtorget idag å fann 3stk ekstralys oppi container`n. :o
Syns dem hadd det trasig oppi cont.....,så æ tok dem med heim,å ska gji dæm litt "love" med stell å polering. ;) :D
Folk kaste alt idag. Ense itt verdien tå teng å tang. Syns det e fer jævli æ. :(
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Post Reply