Trenger et godt råd.

Vis oss hva du holder på med i garasjen!
bayliner

Re: Trenger et godt råd.

Post by bayliner »

Var og hentet de skivene jeg skulle få og stor var overaskelsen da jeg åpna esken hjemme og fant bremseskiver til volvo.
Dro opp igjen dagen etter og fikk de 247mm skivene som jeg hadde fått tidligere og bestemte meg for å dreie ned disse til 244mm.
Da har jeg iallfall skivene her og kan montere når det passer meg.
Ellers takker jeg for alle innspill om bremser og annet.
Skal prøve den metoden som er beskrevet over her med de andre skivene og se om rusten forsvinner.
1949 Ford Custom Club Coupe
2012 Ford Focus Stv
2013 Frankia Luxury 840 QD bobil
2017 VW Golf GTE
bayliner

Post by bayliner »

Har nå vært i garasjen og lagt de rustne skivene i vann med bakepulver. Satte minusen på laderen på den ene bremseskiva(de ligger inntil hverandre) og plussen på et flattjern som jeg satte på høykant i karet med klemma fra laderen over vannet da jeg regner med at jernet leder strøm ned i vannet.
Blir artig å se om noe har skjedd da jeg kommer hjem fra jobb i morgen eftermiddag.
Neste episode i denne trilleren kommer i morgen kveld.
2012 Ford Focus Stv
2017 VW Golf GTE
bayliner

Post by bayliner »

Kom nå inn fra garasjen og som dere ser ble ikke bremseskivene noe særlig bedre. Vannet var blitt litt rustfarget men jeg hadde forventet meg mer rust borte fra skivene.
Mulig jeg skulle brukt mere bakepulver?
Tar gjerne en tilbakemelding fra han som kom med tipset om jeg gjorde noe galt eller feil.
På den venstre skiva har jeg brukt stålbørsten litt etter at jeg tok den opp fra vannet.
Her er iallfall bildet.
Bremseskiver.JPG
2012 Ford Focus Stv
2017 VW Golf GTE
a lia

Post by a lia »

Hei bayliner!

Prøv bakerens sitron syre på butikken 4til5 poser utblandet i en 2.5l vann og legg skivene opp i der ett par døgn og se hva som skjer gi faen i batteriladere og allt det der skyll av med rent vann og tørk.Det skal bli ett bra resultat hvis dem ikke er for hardt anngrepet rust.pst dette må du ikke si til noen for jeg har ikke lov til og vere inne på forumet for jeg har ikke bet kontigent.

Mvh A Lia.
FoMoCo

Post by FoMoCo »

Forsfor/ fosfat syre må du heller bruke ,det er nå sikkert mye bedre enn sitron syre ! ... :D

Etterpå så skrubber du enkelt skivene rene med stålull etc , de ser da nesten ut som de er nye !

Kjært barn har mange navn , finnes nok i flere utgaver ,hør hos nærmeste jernvarehandel /skibshandel etc
Eilif

Post by Eilif »

Du er observert Arild!! Sender faktura som gjelder kontingent 2012.

Mvh
Cortina politiet
1966 Cortina Mk1 1500 GT
1982 Porsche 911 Turbo
1965 Tempo Lett Corvette 300
1965 Tempo Lett Arrow 300
1968 Tempo Lett Corvette 300
1998 Ski-Doo GT 500
2011 VW Touran 2.0 TDI
bayliner

Post by bayliner »

Sladrer aldri jeg arild. Iallfall ikke når folk gir meg tips om noe. ;)
Skal prøve det du sa og håper på bedre resultat. Ikke no krise om det ikke virker for jeg har nye skiver liggende men det er artig å prøve.
Du fomoco. Hvor lenge lar du skivene ligge i denne syra da? Skal prøve det hvis ikke sitronsyra virker.
2012 Ford Focus Stv
2017 VW Golf GTE
FoMoCo

Post by FoMoCo »

Tjaa ..Minutter til noen timer , alt etter hvor hardt og dypt skivene dine er angrepet..
Etterpå så vasker du skivene grundig for syre i lunkent vann .
Er nu bremse skivene dine veldig rustet på ytre kant langt innover flaten
klossene klemmer mot, da bør du nok isteden gå å få dreiet skivene dine .
Eller montere nye skiver .. :D
a lia

Post by a lia »

Hei igjenn!

FoMoCo kan bare glise han men,sitronsyre fungerer greit det serdu også er det ikke skadelig for hverken helse eller miljø.

Mvh A Lia.
Cortinaterje

Post by Cortinaterje »

bayliner wrote:Kom nå inn fra garasjen og som dere ser ble ikke bremseskivene noe særlig bedre. Vannet var blitt litt rustfarget men jeg hadde forventet meg mer rust borte fra skivene.
Mulig jeg skulle brukt mere bakepulver?
Tar gjerne en tilbakemelding fra han som kom med tipset om jeg gjorde noe galt eller feil.
På den venstre skiva har jeg brukt stålbørsten litt etter at jeg tok den opp fra vannet.
Her er iallfall bildet.
Bremseskiver.JPG

Kan være det betyr noe hvilken vei du lar strømmen gå. Prøvd å bytte pluss/minus???

Har selv aldri prøvd bakepulver metoden. Jeg bruker sitronsyre til småting. Har alltid et syltetøyglass med ferdigblandet stående på benken som jeg legger skruer o.lign oppi over natta. Funker kjempebra. Etter overnatting i badet trenger delene et lett børst med stålbørste, skylling i varmt vann og tørking før jeg maler eller oljer inn delene.
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Post Reply