Snøvinter...........

Last opp egne bilder, videoer og legg inn linker til dine favoritter på YouTube etc.
Post Reply
Cortinaterje

Snøvinter...........

Post by Cortinaterje »

............har vi hatt før. Se bare 1971.

(men vi trenger ikke så mye en gang til, gjør vi vel?)
Attachments
........og om noen lurer? Ja , så er det kassøren som står der bak pappas dragonrøde MkII
........og om noen lurer? Ja , så er det kassøren som står der bak pappas dragonrøde MkII
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Åge Salomon

Re: Snøvinter...........

Post by Åge Salomon »

Hei Terje. Artig bilde du har kommi med den.
Cortina nesten "inhyllet" i så store snømengder,villa nok imponert FoMoCo England.....ha-ha.
Fer de e jo en kjent sak,at Cortina`n va eller e ittnå vinterbil, lett som den e`i "bakstussen".
Æ har en ballastsekk i form av en slange te et traktorhjul. Den e fyllt me singel,å e ca 40kg.
Tengt tilear i vinter at æ skoll "velt" den oppi bagasj.r. på Cort`n.
Men da hadd`n nok "knela" helt neppå gummiklossan.
Eilif fann et sett hijackers på svenske Blocket som vesstnok ska pass Cortina. (Hijackers for luftfyll.)
De æ likevel lure på da,e om den bli jævli stiv me ittnå el lite last.
Funke sekkert bra me en del last ja. Men......
Ka du Terje tru? Kom me svar dåkk ainneran å,fer all del. :?: :idea:

Hilsen Cortinakaill`n på Røra. :mrgreen:
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Cortinaterje

Post by Cortinaterje »

Vel.

Det var en "beryktet bakke" opp i feltet der vi bodde. Gubben hadde et par plaststriesekker med blåsesand av den ordentlige typen (stålsand) til vinterbruk i bilen. Mener det var plastpose inni striesekken. Standard var å alltid ha en sekk baki der. Sekk nr 2 var for ekstremvær? Neida, jeg er ikke sikker på om han brukte to noen gang.

Disse sekkene var rundt fem - seks liter tipper jeg. Du får fylle sand i tomme spylerkanner og og prøve deg frem :) Fordelen med å bruke plaststriesekk er at denne former seg mot gulvet, og ligger stødig.
ct
cortinamk2

Post by cortinamk2 »

hei. vil bare si at i follebu kommer vi frem dit vi skal med mk2. har både en 93 sierra og 70 cortex som jeg bruker nå. cortexen står på mye bedre en sierraen. har kjørt mk2 i 20 år og vil si at jeg har ikke den oppfatning at den er dårli på vinter. vet den har ett rykte fra gamle dager,men var vel ikke sonne dekk som nå den gang. ps,,,jeg har en jekk og en hjulvinne i bagrommet. det er all balast. ( kansje en plastkanne).
MLI

Post by MLI »

He he, kan tenke meg at gutta på Follebu har opptil flere plastkanner baki mk2ene, må jo være en glimrende unnskyldning hvis dere treffer på lensmann, "det er ballast til mk tuen" :D
cortinagt-e

Post by cortinagt-e »

Corten står veldig gått på, er som MM sier at det har vel noe med dekkene å gjøre.

PS de kannene som ligger baki bilene her oppi er TOMME
a lia

Post by a lia »

Ja det er vel som her i Telemark kannene må jo fort bli tomme ellers kan man jo risikere att vesken som er i går ut på dato og det kan man jo ikke la skje. :lol:

Mvh A lia.
Princess 1600 super

Post by Princess 1600 super »

Ja hadde enda plaskanna blitt brukt bare som balast, å ikke til å tynne ut kaffen :P
FoMoCo

Post by FoMoCo »

Satte meg fast i snøen i dag.. sank dypere og dypere.. prøvde alt som var tilgjengelig..
fant ut at et par med zanda panner er glimrende å legge under drivhjula ;O)
så heretter blir det jeg har med noen dusin med zanda panner i trunken som ballast..
dessuten så er de jo glimrende hvis en skulle sitta fast ! :lol:
FoMoCo

Post by FoMoCo »

MLI wrote:He he, kan tenke meg at gutta på Follebu har opptil flere plastkanner baki mk2ene, må jo være en glimrende unnskyldning hvis dere treffer på lensmann, "det er ballast til mk tuen" :D

hvis dere skulle bli stoppet av lensmannen å ha n sjekker innholdet på plastkannene ,skulle si : Nå ,hva har herrene på de kannene der ?
må dere svare :jo det er mirakelvann mot glatte veier , høysnue og dårlig sjeggvekst...
hvis betjenten da svarer :Jeg synes nå heller det lukter mistenkelig hjembrent av de dunkene...
Da får dere svare betjenten: Nemmen .. da må mirakelet være skjedd allerede :mrgreen:
ygz

Post by ygz »

Hehe: Noen dager må selv de mest standhaftige la bilen stå.. Flere bilder her: http://www.nordlys.no/motor/article4842761.ece?start=5" onclick="window.open(this.href);return false;
isbil.jpg
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Cortinaterje

Post by Cortinaterje »

Her nytter nok verken gode dekk eller gyngeteknikk.

Forslår å "salte" rundt bilen med innholdet i Follebuplastkannene :) Skal være noe hissige greier :x etter det jeg forstår.
ct
Post Reply