Skånsom restaurering/tilbakestilling mk1 - trenger RÅD

Vis oss hva du holder på med i garasjen!
Post Reply
norway_triumph

Skånsom restaurering/tilbakestilling mk1 - trenger RÅD

Post by norway_triumph »

Jeg har som noen av dere vet denne mk1 bilen med bare 10.000 km på telleren. Bilen ble tectylert en gang i sverige før 1975. Denne tectylen slipper/har sluppet taket noen steder og f.eks. begynner det å dukke opp rustflekker på bakaksling andre steder.

Image

Jeg er litt i tenkeboksen på hva jeg skal gjøre
1. Tectylere den på nytt - slik at den blir sånn den var når den var i trafikk sist (er jo historisk korrekt det også )
2. fjerne all tectyl og lakekre den opp under - dvs tilnærmet factorylook (kanskje t.o.m. bare grunning i mellomakseltunnellen og stadig mindre lakk mot midten av bilen) = tilnærmet historisk korrekt fra produksjonen
3. la den være slik den er. = historisk korrekt med alle bruksspor da begge alternativene over jo er å endre historien.

Jeg er såpass heldig at jeg IKKE trenger denne bilen for å kjøre med, slik at jeg er interessert i å IKKE legge flere kilometer på telleren = Trailerqueen, slik at rustbeskyttelsen er mere for historikken enn for beskyttelsen. Bilen oppbevares innendørs i airchamber og blir vel plukket ut av låven annethvert år/årlig og kjørt noen hundre meter for å få en viss bevegelse i bremser / clutch etc.

Personlig er jeg ikke noen tilhenger av tectyl på veteraner som allikevel bare går på sommeren, synes det er penere med lakkert understell, men her er jo det å fjerne tectylen også det samem som å fjerne litt av historikken på bilen

Så innspill på dere synes om de 3 alternativene hadde kanskje hjulpet meg å ramle ned på en avgjørelse
Jan-Ivar
Driving is believing
http://www.albion.no.com./" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.morrismarina.org.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
SveinF

Re: Skånsom restaurering/tilbakestilling mk1 - trenger RÅD

Post by SveinF »

Alle har rett til å gjøre med sitt som man vil.

Det viktigste for meg om jeg hadde vært eier av et slikt klenodium, ville være å sikre at den ikke får sjansen til å forfalle. Den beste måten å gjøre dette på (etter min mening) er å gjøre det en eier den gangen nokså sikkert ville foretatt seg. Jeg ville tatt en forsiktig runde med vedlikehold under, stoppet antydning til rust og fjernet løst - tørr Tectyl samt fornyet beskyttelsen. Finner ingen mening i at klenodiet skal ødelegges, beskytter du den vil den mest sannsynlig forbli i original bruksstand i mange år enda.

Som sagt min mening
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
MLI

Post by MLI »

Enig med Svein her.
Jeg ville også ha stoppet antydning til rust og fjernet løs/tørr Tectyl, og fornyet beskyttelsen, Fluid Film har visstnok en "tynnere Tectyl" som trenger inn i og myker opp igjen gammel Tectyl.
Ta en prat med f.eks. Rettedal Bilkontroll og hør hvordan dette virker og hva du trenger, se
http://www.bilkontroll.no/fluid-film" onclick="window.open(this.href);return false;

Mener å ha lest i en tysk test av rustbeskyttelsesmidler at Fluid Film produktene klarte seg ganske bra (men har ikke rukket å prøve dette selv enda).
Bertil

Post by Bertil »

Jeg syns du skall skrapa bort all understellsbehandling og ha på grunning, lakk og etter det modern rustbeskyttelse. Du kommer bli overraska hur mye rust der er under den befintlige gamle guffen når du fått den bort.

Jeg håller på med karosseri jobb på en -65 nå. Bilen er godt vedlikeholdt og understellsbehandla flere turer men har rusta endå. Når jeg begynnte med rustsveising så oppdaga jeg att der var masse overflaterust selvom der var godt med understellsbehandling, så jeg fikk eier til å komma og skrapa helt rent under bilen. Etter det ble det sandblåsing og så fort alle rusthull er sveisa så blir det epoxy grunning, lakk og ny understellsbehandling. Enkom grunning gir ikke noe bra skydd, men med lakk er det veldigt bra. Moderne middler fester veldigt bra på lakken, så det ikke noe problem att det er blankt.
I alle hullrom blir det sedan spröyta med det vi på svensk kallar kokt linolja. Jeg har ikke noen som helt tilltru till woxbehandling eller bruk av moderne middler i hullrom på gammel bil, de torkar och tränger aldrig inn ordentligt derför att der er gammel behandling i hullrommen som middlene ikke klarer å löse opp og ta seg förbi. Bruk av linolja er mye bedre, den gjör dessutom befintlig hullromsbehandling myk igjen då den tar god tid på seg för å torka. Dessutom så luktar den gott!

Det har varit mye snakk om bruk av forsjellige oljetyper, spillolja, girkasse olja mm. Spillolja innehåller oförbrända bränsle rester og det inne håller svavel (sulfa?) og det sammen med kondens (vann) blir svavelsyra, og metal ruster i kontakt med syra. Girkasse olja, ny motorolja er ikke heller bra för den torkar aldrig på samme måte som linolja.

Jan-Ivar, du har PM
pappa torsk

Post by pappa torsk »

jeg har ikke så mange års erfaring med gammelbil,men følgende tips fra en godt voksen herremann som har drevet med lastebil siden 50 tallet,har jeg trua på..tectyl blir med årene hard og sprø,sprekker etc,og kan ha lommer her og der som holder på kondens som igjen skaper rust..så ville fjernet den så plåten får puste..og brukt linolje som bertil sier,trekker inn og forsegler metallet..det er ett alternativ..skal du bevare den slik den er,smør owatrol der tectyl har slipt, og på rust,den binder rusta slik at det stopper,da har du på en måte bevart historie og stoppet det som truer lang historie videre :D
Torgeir Svendsen,en ekte Lofottorsk!
63 Cortina 4 dr saloon
Post Reply