2,0 pinto i Mk 2
2,0 pinto i Mk 2
Da var Mk2 ern godkjent av biltilsynet ombygd med 2,0 .Biltilsynet hadde intet å bemerke så alt ble bare fryd og gammen.Da jeg fra før av har to "klin "orginale biler,(Anglia med sine 997 ccm og Mk1 1500) laddet med forholdsvis trauste (les trege) kent maskiner,var det kjempe gøy med en maskin med virkelig futt i.Derfor synes jeg det er litt vanskelig å forstå den allergien som enkelte synes å ha mot å putte en Pinto i en Cortina,man trenger ikke være fra Follebu for å like dette. 

Re: 2,0 pinto i Mk 2
2.0 OHC er en kjempemotor det, en skikkelig sliter, til sitt bruk.
Jeg synes bare den blir fryktelig tung i en mk1&2 Cortina, og det finnes i dag andre Ford-motorer (f.eks Zetec) som er lettere og gir mere futt (men kan vel også bli litt dyrere, selv om man vel nå kan få tak i Mondeo høggebiler også).
Men bevares, mk2en din ser jo veldig fin ut den Arne, og med 2.0 OHC kan du jo også kjøre lengre enn langt uten å måtte planlegge forbikjøringene
(mafiasjefen kaller jo Kent-motorene for 3-sylindringer, som man ikke kan kjøre lengre med enn at man ser hematt)
Jeg synes bare den blir fryktelig tung i en mk1&2 Cortina, og det finnes i dag andre Ford-motorer (f.eks Zetec) som er lettere og gir mere futt (men kan vel også bli litt dyrere, selv om man vel nå kan få tak i Mondeo høggebiler også).
Men bevares, mk2en din ser jo veldig fin ut den Arne, og med 2.0 OHC kan du jo også kjøre lengre enn langt uten å måtte planlegge forbikjøringene
(mafiasjefen kaller jo Kent-motorene for 3-sylindringer, som man ikke kan kjøre lengre med enn at man ser hematt)

Man får vel blokka til 2l i aluminium gjør man ikke det i dag ?
Bra vekt på std pinto 2,o l ..
Bra vekt på std pinto 2,o l ..

Gratulerter Arne! Den bilen gleder jeg meg til å se, den ser skikkelig flott ut! Akkurat passe "muskelbil" uten å overdrive. Tipper det er mange som stusser i trafikken når du forlater lyskrysset: "Hvor ble det av den gamle Cortina'n a.."arnbar wrote:Da var Mk2 ern godkjent av biltilsynet ombygd med 2,0 .Biltilsynet hadde intet å bemerke så alt ble bare fryd og gammen.

Det er bilder av bilen her folkens om det er noen som er i tvil om hva vi snakker om!

Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966
- Åge Salomon
GRATULERER Arne med godkjent nybil!
Fer den e jo som ny,eller heller bedre einn da den va ny. Ihvertfall så nøye å flenk som du har vørri.
Så klart koinn æ ha tenkt mæ en motor med meir "gjøt" i einn Kent maskina. Kansje aller helst en girkasse med et gir meir einn originalkassen. Eller en 2000e kasse. Mao: Der har dåkk julegaveønskan min. Har feresten gebursdag 3.Februar.....,vesst dåkk ikke vinn å ordne det til jul.....

Så klart koinn æ ha tenkt mæ en motor med meir "gjøt" i einn Kent maskina. Kansje aller helst en girkasse med et gir meir einn originalkassen. Eller en 2000e kasse. Mao: Der har dåkk julegaveønskan min. Har feresten gebursdag 3.Februar.....,vesst dåkk ikke vinn å ordne det til jul.....

1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80