-62 snart på vegen

Vis oss hva du holder på med i garasjen!
a lia

Re: -62 snart på vegen

Post by a lia »

Hei Bertil!

Det var mye forskjell ja fy f... så iriterende får håpe fargen min stemmer bedre enn det der kjøpte lakk for ca 8 år siden god gammel altså :lol: :lol: lykke til med prosjektet.

Mvh A Lia.
FoMoCo

Post by FoMoCo »

Har sett spesielt hvit har en tendens til å bli littegrann gul når man legger klarlakk over , bedre å blande den i lakken i siste strøket . Nesten penere med for hvit enn for gul..
a lia

Post by a lia »

Hei Bertil!

Helt enig man må gjøre det selv! ;)

Mvh A Lia.
Jon Kristian

Post by Jon Kristian »

Ermine white er i utgangspunktet en farge som er litt vel mye eggeskallfarget etter min smak. Som en del her har fått med seg,så driver jeg et lakkverksted. Har laget prøve på denne fargen og har testet med klarlakk oppå "tett" farge. Ble ikke gulere. Men noen klarlakker er meget gulaktige. Kan lett lage krøll. Sannsynligheten for at fargene på 60 tallet varierte mye er vel større enn den er i dag. I england brukes det mye PPG på veteranbiler. Det er nok fordi mye eldre farger kan fremdeles blandes. Har brukt litt tid på å sjekke fargekoder fra sent 50 og opp til sent 70 tall. det meste kan lages. Både metallic (kun som 2sjikt) og vanlige farger. Anbefaler å sjekke om det finnes noen lokale lakkeringsverksteder som bruker PPG i Deltron DG serien.
Hvis det skulle bli problemer med dette,så kan Multilakk i Sandnes lage på forespørsel og sende dette.
De fleste verkstedene har nå gått over til lakktyper med høyt tørrstoffinnhold. I disse lakktypene er det ikke lett å finne eldre farger dessverre. På grunn av en dispensasjonsregel som går på at spesiallakkering og motorsykkel er unntatt kravet om vannbasert,så kan jeg fremdeles bruke "gammeldags" lakk. Noe kan enda blandes med blyholdige miksefarger.
Bertil

Post by Bertil »

Jon Kristian wrote:Ermine white er i utgangspunktet en farge som er litt vel mye eggeskallfarget etter min smak. Som en del her har fått med seg,så driver jeg et lakkverksted. Har laget prøve på denne fargen og har testet med klarlakk oppå "tett" farge. Ble ikke gulere. Men noen klarlakker er meget gulaktige. Kan lett lage krøll. Sannsynligheten for at fargene på 60 tallet varierte mye er vel større enn den er i dag. I england brukes det mye PPG på veteranbiler. Det er nok fordi mye eldre farger kan fremdeles blandes. Har brukt litt tid på å sjekke fargekoder fra sent 50 og opp til sent 70 tall. det meste kan lages. Både metallic (kun som 2sjikt) og vanlige farger. Anbefaler å sjekke om det finnes noen lokale lakkeringsverksteder som bruker PPG i Deltron DG serien.
Hvis det skulle bli problemer med dette,så kan Multilakk i Sandnes lage på forespørsel og sende dette.
De fleste verkstedene har nå gått over til lakktyper med høyt tørrstoffinnhold. I disse lakktypene er det ikke lett å finne eldre farger dessverre. På grunn av en dispensasjonsregel som går på at spesiallakkering og motorsykkel er unntatt kravet om vannbasert,så kan jeg fremdeles bruke "gammeldags" lakk. Noe kan enda blandes med blyholdige miksefarger.
Du fikk muligens ikke med deg dette ;) :
"Den andre bilen på bildet lakkerte jeg för ett drygt år siden, den er i rett farge i Glasurit. För 12 år siden skulle jeg lakke en annen Cortina på det normale stedet jeg driver å lakkere, å den gangen var Glasurits Ermine white för gul den med. Jeg tok med ett hanskeroms lokk fra en bil som hade stått siden tidlige 70 årene i en låve, og det stemmer enn idag med for exempel stasjonsvognen invendig. Den gangen kom Glasurits tekniker ut till verksted og scanna fargen på lokket og la den i databasen så idag blir det rett hvis man maler med Glasurit."

Det er ikke klarlakk på den. Problemet var att han som lakkerte ikke ville måla med Glasurit siden han er vant med Dupont. PPG er også ett bra material, men det er ikke mange som bruker det her omkring. En kompis hade det på jobben sin men det ble slengt ut grunnet ufattelige leveringstider og dårlig support.
Vad gäller kulör problemer så er det ikke ett problem lengre der jeg driver. Det er kjöpt in scanner så har man en yta i god stand på 10x10 cm så får man fram rett farge. Ellers er det bara å slå på trån til Glasurits tekniker så kommer han som ett skott og tar fram rett nyans.

Ermine white er Ermine white, det ska vara så rett det går. Selvom det hade varit en stygg farge så ska det vara rett. Nå er det ju ikke stygg farge, men orginal er orginal.
Post Reply