Lucas fordeler til Vidar

Her kan alle med Cortinainteresse boltre seg!
Post Reply
MLI

Lucas fordeler til Vidar

Post by MLI »

Se http://www.throbnozzle-racing.co.uk/Eng ... butors.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Se også http://www.distributordoctor.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Trikset før i tiden var å bruke stifter fra Cooper S med Lucas 25D4 fordeler, disse stiftene hadde kraftigere fjær, og tålte høye turtall.
Hvis du får tak i en 70-talls Lucas 43D4 (uten vakumklokke, med kun mekanisk fortenning), så har Lucas et sett som "bygger om" plata i 43D4, slik at også den nyere fordeleren kan bruke de gamle kraftigere stiftene.
Se http://www.burtonpower.com/hdk01.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bertil

Re: Lucas fordeler til Vidar

Post by Bertil »

Jeg har ett par stykken 25D4, bla en helt ny en (men den vet Vidar ikke er til salgs). ;)
Dag-Henning

Post by Dag-Henning »

- vi har prøvet det kittet, både Vidar og jeg, men hans problem lå et annet sted i fordeleren.....Han kjørte med lånefordeler fra meg i helgen, og motoren dro klokkerent opp til 8k. Mye dårlig nytt dritt å få kjøpt om dagen...... :(
MLI

Post by MLI »

Det er nok mye rart i repro å få om dagen ja, noe med heller ymse kvalitet.
Enkelte ganger er nok NOS-greier bedre (men noen ganger er det sjeldent som "rocking horse shit"/"hen's teeth") :D

Når MG-sjappene borte i UK tilbyr nye repro "Lucas" fordelere til £40, så kan de vel bare komme fra "verdens verksted", Kina. Og der kommer nok dessverre endel av repro tenningsdelene fra også, med rotorer laget av et drittstoff som faktisk gir mulighet for kortslutning mellom kontakten på rotoren og fordelerakslingen, glimrende?!?
SveinF

Post by SveinF »

Det finnes vel mye gammelt rundt om som egner seg for restaurering.

H&H, Aldon og et par andre gjør en bra jobb og de gir deg ønsket tenningskurve. Har selv en 45D4 modifisert av Aldon til vakumløs utgave og med ny tenningskurve, den fungrte bra med Pertronic Ignitor tenningsmodul.
Restaurering koster mere enn en ny Kina støpt utgave
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Dag-Henning

Post by Dag-Henning »

- har kjøpt mine Lotus-fordelere hos Aldon, og det har alltid vært bra.......Hadde Ignitor montert, og det var alldeles outstanding, bortsett fra at det ikke er "lovlig" i FIA periode F........ ;)

DH
SveinF

Post by SveinF »

Dag-Henning wrote:Hadde Ignitor montert, og det var alldeles outstanding, bortsett fra at det ikke er "lovlig" i FIA periode F........ ;)

DH
Tenkte ikke på den..........
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
fossil racing

Post by fossil racing »

Hei alle sammen - riktig DH, din fordeler som jeg låner kommer i fra Aldon, men den er bygget opp på en original
Lucas 43D/4 stamme - det gjør forskjellen. Jeg har en ny-produsert Aldon fra "Kina" og den fungerer ikke. Vår venn på Kongsberg måtte bruke 3 nye Aldon for å få en som virket. Jeg ligger løpende på eBay for å finne en NOS Lucas 43D/4 eller 45D/4, det finnes , gikk akkurat glipp av en NOS 45D/4 for Mini grunnet ferie. Nå kjørter jeg ut sesongen med din fordeler og har høst/vinter til å finne riktig objekt. Fortsatt god "sommer".
Vidar / Team Fossil Racing
fossil racing

Post by fossil racing »

Bertil wrote:Jeg har ett par stykken 25D4, bla en helt ny en (men den vet Vidar ikke er til salgs). ;)
Hei Bertil, hvorfor rippe opp i dette, pass godt på dine . Lucas 24D/4 og 25D/4 finnes det flere av nye på eBay, er levert i større volumer enn 43/45 modellene.

Vidar
MLI

Post by MLI »

Du kan jo høre med Jon Ole, tror han har noen gamle 23/25D4 liggende?

Ellers var vel trikset i gamle dager å bruke en 23D4 fra Mini Cooper S på trimmet Cortina:
"According to the Lucas sheets, the dizzy for the 970, 1071 and 1275 S is the 40819A. Specs are as follows:
RPM1: 3800
Advance at RPM1: 15 degrees
RPM2: 800
Advance at RPM2: 6 degrees
RPM3: 300
Advance at RPM3: .75
No advance below 225 rpm"
fossil racing

Post by fossil racing »

Hei Magnus, har flere 23D/25D "lik" liggende + noen nye deler, slik at det er en mulighet sammen med Mini Cooper stifter. Bygger opp noen i reservi i løpet av vinteren.

Har egentlig kjøpt den NOS Lucas fordeler for Mini ( # 41411) som du tipset om, venter bare på svar om det er en 43D eller 45D. Jeg har nye Lucas fordelerlokk og rotorer som passer og Mini-stiftene fra Swiftune passer rett inn. Dropper kondensator i eller utenpå fordeler, har en Swiftune-competition kondensator montert rett på coilen (kondensatorene liker ikke varme) og her får den god lufting.
MLI

Post by MLI »

Lucas 41411 er en 45D4 ifølge listen på http://www.starchak.ca/tech/pdfs/lucas.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; (Mini 850 1969-74)
SveinF

Post by SveinF »

Trodde 23D og 43D var uten vakum og 25D plus 45D var med vakum?
fossil racing

Post by fossil racing »

Hei og takk for alle tips. Har nå kjøpt en NOS Lucas 45D/4 i England, den er på vei til Aldon Automotive for ombygning til Ford-drev, fjerning av vakuum og re-curving til full race Twin Cam. Dette var en jobb som Aldon tok på sparket og de bekreftet at utgangspunktet med en NOS Lucas er det beste, selv om de selger egne nyproduserte (ikke Kina-vare).

Vidar
SveinF

Post by SveinF »

Et godt valg og det blir sikkert bra, Aldon er flinke
fossil racing

Post by fossil racing »

SveinF wrote:Trodde 23D og 43D var uten vakum og 25D plus 45D var med vakum?
Hei Svein, det er nok riktig 23D4 ble levert som std på Lotus og hadde ikke vakum. Det samme gjelder de 43D jeg har sett - ikke vakum. En 45D bygger Aldon lett om til ikke vakum og det finnes blanking plates.

Listen fra Magnus var bra - har tatt en kopi til fordelersamlingen min, slik at jeg vet hva jeg har av "stammer" - planlegger å renovere en 23D som ligger i haugen, slik at jeg har en "original" fordeler til Twin Cam motoren. Har kjøpt på meg de fleste delene som nye fra Lucas for noen år siden. Har også samlet på meg originale rotorarmer og fordelerlokk fra Lucas, de er faktisk de beste. Vi har erfaring fra racing at nyproduserte ikke fungerer like bra.
Post Reply