Fordeler 1200
Fordeler 1200
Hei. Tenkte å få tak i ny fordeler og coil til min Anglia. Noen som har noen å anbefale??
Anglia 67 mod sedan
Anglia 62 mod Varebil
Anglia 62 mod Varebil
Re: Fordeler 1200
Hvis det er til en standardmotor, så er det bare å Google Accuspark eller Powerspark, så kommer det opp massevis av ny-produserte fordelere, også Lucas 25D-kopier til en 1200, se f.eks.
http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI. ... 0635624728" onclick="window.open(this.href);return false;
(akkurat denne kommer også med "innebygd" elektronisk tenning).
Hvis du bestiller en slik fordeler, så oppgi gjerne hvilken type bil/motor du skal ha den til når du bestiller, slik at fortenningskurve etc kan justeres til din bil fra leverandør, og om du har pluss eller minus til jord.
http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI. ... 0635624728" onclick="window.open(this.href);return false;
(akkurat denne kommer også med "innebygd" elektronisk tenning).
Hvis du bestiller en slik fordeler, så oppgi gjerne hvilken type bil/motor du skal ha den til når du bestiller, slik at fortenningskurve etc kan justeres til din bil fra leverandør, og om du har pluss eller minus til jord.
Monterte akkurat en slik elektronisk tenning på en 25D4 forrige helg av typen Ultra Sparks for + til jord. Den fungerer OK, men var noe knotete sammenlignet med Aldon - Pertronix Ignitor versjonene jeg har brukt tidligere. Accuspark versjonene virker å være en kopi av Ignitoren så den fungerer sikkert også bra.
Min anbefaling er bytt til negativ jord og kjøp en fordeler med modul for negativ jord fra Aldon - Pertronix - eller Accuspark, likte ikke Ultra Spark versjonen nevnt over. Mulig at knotekoblinga kun skyldes + til jord versjonen, men syntes det var verdt å fortelle om min erfaring med Ultra Spark versjonen
Min anbefaling er bytt til negativ jord og kjøp en fordeler med modul for negativ jord fra Aldon - Pertronix - eller Accuspark, likte ikke Ultra Spark versjonen nevnt over. Mulig at knotekoblinga kun skyldes + til jord versjonen, men syntes det var verdt å fortelle om min erfaring med Ultra Spark versjonen
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Er orginal motor i bilen ja, men negativ gods. kunne tenke meg elektronisk tenning.
Hva med coil? har i dag en biltema coil, denne er forsåvitt ny. men vet ikke om den er god nokk??
Ser på accuspark at de har komplette sett, men bare til crossflow motorer.. kan jeg bruke disse?
http://www.accuspark.co.uk/DealPage.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Hva med coil? har i dag en biltema coil, denne er forsåvitt ny. men vet ikke om den er god nokk??
Ser på accuspark at de har komplette sett, men bare til crossflow motorer.. kan jeg bruke disse?
http://www.accuspark.co.uk/DealPage.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Anglia 67 mod sedan
Anglia 62 mod Varebil
Anglia 62 mod Varebil
Det går fint å bruke Biltema coil, men da MÅ du ha ballast motstand i serie med strømtilførselen. Dette har jeg funnet ut "The Hard Way", coilen går varm og får overslag.
Original Anglia coil er ca 3 til 3.5 ohm, Biltema coil er bare ca 1.5ohm og det er for lite for disse tenningssystemene
Kit fra Accuspark med blå coil ser ut til å ha eller skal ha ballast motstand.
Du kan jo be om å få kit levert med rød coil (tror den er 3 ohm) siden Anglia normalt ble levert uten ballast motstand, hvilken modell er Angliaen din som du skal bruke tenninga på?
Ford Models
Fords From approx 1968 are fitted with a ballast Coil ( blue type )
If a Non ballast coil is fitted ( red type ) the resistor or resistor wire must be bypassed
http://www.accuspark.co.uk/fitting_guide.html
Original Anglia coil er ca 3 til 3.5 ohm, Biltema coil er bare ca 1.5ohm og det er for lite for disse tenningssystemene
Du kan jo be om å få kit levert med rød coil (tror den er 3 ohm) siden Anglia normalt ble levert uten ballast motstand, hvilken modell er Angliaen din som du skal bruke tenninga på?
Ford Models
Fords From approx 1968 are fitted with a ballast Coil ( blue type )
If a Non ballast coil is fitted ( red type ) the resistor or resistor wire must be bypassed
http://www.accuspark.co.uk/fitting_guide.html
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Er en 67 mod...
Ok.
Har forsøkt å montere en tenning fra pertronix i den orginale fordelere, men sliter med dårlig og uregelmessig gnist, og virker ikke som den går på alle sylindere alltid, kansje det er Coilen som er problemet??
Men kansje greit å kjøpe et sett fra accuspark, er jo ikke all verden for et slikt sett..
Ok.
Har forsøkt å montere en tenning fra pertronix i den orginale fordelere, men sliter med dårlig og uregelmessig gnist, og virker ikke som den går på alle sylindere alltid, kansje det er Coilen som er problemet??
Men kansje greit å kjøpe et sett fra accuspark, er jo ikke all verden for et slikt sett..
Anglia 67 mod sedan
Anglia 62 mod Varebil
Anglia 62 mod Varebil
Hva med å bruke Lumenition.. ?
http://cdn.burtonpower.com/media/catalo ... tion_1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://cdn.burtonpower.com/media/catalo ... tion_1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Når jeg monterte Biltema blå coil og Pertronix Ignitor så startet bilen greit, men fikk den aldri 100% OK. Etter noen kilometer begynte den å fuske og etterhvert stoppet motor. Etter avkjøling og tålmodighet fikk jeg den igang igjen for en ny runde.
Byttet coil til 3 ohms versjon og alt var 100%.
Sjekk for slark, test en original coil, sjekk fordelerlokk Har vanskelig for å tro at det er noe galt med Pertronix modulen.
Byttet coil til 3 ohms versjon og alt var 100%.
Sjekk for slark, test en original coil, sjekk fordelerlokk Har vanskelig for å tro at det er noe galt med Pertronix modulen.
Hvilken type fordeler har jeg? (har ikke bilen hjemme så jeg får sjekket)
er det 25d den heter?

Anglia 67 mod sedan
Anglia 62 mod Varebil
Anglia 62 mod Varebil
Vet ikke om det noen hjelp men jeg kjører med elektronisk fordeler fra mk2 Fiesta 1300 (med Kent motor) på min mk1 Cortina 1500.
Lucas 25D4 er en av typene som ble brukt og den som anbefales av original fordelerene. Du ser nummeret på selve fordeleren.
Er det FoMoCo/Autolite/Motorcraft fordeler så er disse normalt regnet for å være noe sk.....!
Se link nederst
Fiesta fordelere er det mange som bruker, de jeg har sett og brukt er BOSCH.
Disse har ikke riktige kurver, men fungerer greit/ok til vanlig kjøring.
Problemet er vel at disse også er blitt vanskelige å finne nå.
viewtopic.php?f=4&t=897#p4228
Er det FoMoCo/Autolite/Motorcraft fordeler så er disse normalt regnet for å være noe sk.....!
Se link nederst
Fiesta fordelere er det mange som bruker, de jeg har sett og brukt er BOSCH.
Disse har ikke riktige kurver, men fungerer greit/ok til vanlig kjøring.
Problemet er vel at disse også er blitt vanskelige å finne nå.
viewtopic.php?f=4&t=897#p4228
-
[quote="SveinF"]Det går fint å bruke Biltema coil, men da MÅ du ha ballast motstand i serie med strømtilførselen. Dette har jeg funnet ut "The Hard Way", coilen går varm og får overslag.
Du kan jo be om å få kit levert med rød coil (tror den er 3 ohm) siden Anglia normalt ble levert uten ballast motstand, hvilken modell er Angliaen din som du skal bruke tenninga på? (sitat slutt)
Flere med coil-problemer ?
Mange av oss som kjører Twin Cam har slitt noe med tenningen under høy belastning. Har lært en ting the hard way og via mange kanaler - nyproduserte kina-coiler er bygget opp på en annen måte en de "gamle" med viklinger. De nye har lett for å gi for mye strøm og gå varme - kast IKKE gamle coiler.
Nyproduserte kondensatorer er også en utfordring for de som kjører med stifter. En god løsning er "fjernmontert" kondensator direkte på coilen og Mini-stifter i 23/25D - Swiftune har utviklet dette for Cooper S gutta og det fungerer bra på Forden også.
Nyproduserte fordeler er også et ømt punkt, mange er produsert i Kina og er unøyaktige på flere områder. Min nye fra Burton har jeg kastet ut, kjører med en lånt Aldon-fordeler basert på originalt Lucas-hus - fungerer fint opp til 8.000 o/min, selv med stifter.
Har kjøpt en NOS Lucas Mini-fordeler som er hos Aldon for ombygning til Ford drev og justering av kurve/vekter for å passe T/C motoren - Aldon bekrefter at det beste utgangspunkt er en ny gammel Lucas ( det var kanskje ikke så dårlig alikevel ?)
Du kan jo be om å få kit levert med rød coil (tror den er 3 ohm) siden Anglia normalt ble levert uten ballast motstand, hvilken modell er Angliaen din som du skal bruke tenninga på? (sitat slutt)
Flere med coil-problemer ?
Mange av oss som kjører Twin Cam har slitt noe med tenningen under høy belastning. Har lært en ting the hard way og via mange kanaler - nyproduserte kina-coiler er bygget opp på en annen måte en de "gamle" med viklinger. De nye har lett for å gi for mye strøm og gå varme - kast IKKE gamle coiler.
Nyproduserte kondensatorer er også en utfordring for de som kjører med stifter. En god løsning er "fjernmontert" kondensator direkte på coilen og Mini-stifter i 23/25D - Swiftune har utviklet dette for Cooper S gutta og det fungerer bra på Forden også.
Nyproduserte fordeler er også et ømt punkt, mange er produsert i Kina og er unøyaktige på flere områder. Min nye fra Burton har jeg kastet ut, kjører med en lånt Aldon-fordeler basert på originalt Lucas-hus - fungerer fint opp til 8.000 o/min, selv med stifter.
Har kjøpt en NOS Lucas Mini-fordeler som er hos Aldon for ombygning til Ford drev og justering av kurve/vekter for å passe T/C motoren - Aldon bekrefter at det beste utgangspunkt er en ny gammel Lucas ( det var kanskje ikke så dårlig alikevel ?)
Ha bestilt ny coil som skal passe til tenninga jeg kjøpte, så får vi se om det hjelper:)
Anglia 67 mod sedan
Anglia 62 mod Varebil
Anglia 62 mod Varebil