ENDELIG!!!

Vis oss hva du holder på med i garasjen!
User avatar
pappa torsk
Posts: 178
Joined: 05.12.2009 17:39
Location: Sarpsborg

ENDELIG!!!

Post by pappa torsk »

Torsdag denne uke ble min 63 consul cortina eu godkj(uten mangler) og registrert i mitt navn,har eid bilen i 6 år,men hatt andre prosjekter også så har tatt litt tid...fant bilen under ei låvebru på Kråkerøy,Fredrikstad i 03,urørt med ca 120t km på tellern,har ikke hatt behov for karossjobb foruten rubbing og polering..den har sine skjønnhetsfeil etter normal bruk,og dem feila skal bevares! Motor måtte byttes,den hadde kilt seg totalt, Cort`n har ikke vært reg siden 97,heldigvis lå orig skilta i bilen,så,neste godværsdag skal B-50332 ut på tur. DET KLØØØØR!!! :D

Så for dere som er litt nysgjerrige på detaljer om bilen..

1963 4dr 1200 deluxe
mods:
67 forstilling med med sorte poly hele veien
escort mk2 skiver
volvo 360 calipere med amazon klosser
volvo 240 dempere.
masterpumpe fra 93 audi 100,2 krets system,audi fordi den er kort nok så det er plass for 2x liggende weber. må frese ut litt i hull gjennom torpedo da den har større diameter,og arm fra pedal til masterpumpa må lages. bremser fungerer meget bra med dette,og verdier som en ny bil på bremserulla.
motor; 1500 fra 67 med aluinnsug og gasser fra 2L ohc, piperX filter,orig gt grenrør,2 tommer eksos,elektrisk bensinpumpe og trykkregulator,stiftløs tenning(fra fiesta) 1200 gear og bakaksel,annen bakaksel under vurdering(pga utveksling)
2X40 weber,porta gt topp på hylla,kam under bestilling.
Ellers;
Gt dash,midkonsoll,brekk og klokker.
svart matt panser
senket 2 tommer rundt hele
replika minilite 7x13
15x7 felger er på forsøksstadiet.
div småting for personlig preg ellers orig. diverse på ønskelista,men det kjem eg tilbake til underveis 8-) Cortina,bil å bli gla`a! :D :D
Attachments
67 mod radio 031.jpg
Torgeir Svendsen,en ekte Lofottorsk!
63 Cortina 4 dr saloon
User avatar
lotusmk2
Posts: 89
Joined: 21.11.2009 10:48

Re: ENDELIG!!!

Post by lotusmk2 »

Det blir nok moro etterhvert, tenker jeg, har selv en -63 MK1. 8-)
MLI
Posts: 3298
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: ENDELIG!!!

Post by MLI »

Gratulerer Torgeir, vel fortjent! Selvgjort er velgjort!
Hva er forskjellen på Volvo 360 caliperene sammenlignet med Girling M16/Capri 2,8i og de fra Granada 2,8?
User avatar
Eilif
Posts: 860
Joined: 16.11.2009 19:28
Location: Halden

Re: ENDELIG!!!

Post by Eilif »

Gratulerer Torgeir og endelig! Det er ikke bare du som har venta! Her er 2 fine Mk1'ere som trives sammen, akkurat som eierne!!!
Mvh
Eilif :D
20052009x.JPG
1966 Cortina Mk1 1500 GT
1982 Porsche 911 Turbo
1965 Tempo Lett Corvette 300
1965 Tempo Lett Arrow 300
1968 Tempo Lett Corvette 300
1998 Ski-Doo GT 500
2011 VW Touran 2.0 TDI
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3262
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: ENDELIG!!!

Post by Åge Salomon »

Hei "pappa torsk."

Gratulere me "ny" Cort! Den har du lagt ned en del arbe,ihvertfall "maskinmessig".
Åsså at du har gammelskilta på`n da. De e jo litt snedi da.
Stridde meir me biltilsynet æ ja,da æ skoll få ut skilta te Cort`n min.
Dæm va inlevert rætt før æ kjøpt bil`n,men send dæm te mæ,nei de gjekk vesst itt an.....
Takk te ei meget behjølpele dame på biltils. på Steinkjer,så fekk æ sendt skilta læl.
Gammel sur gubbe på biltils. (tru de va Jessheim)hadd itt serviceinstingkt i de hele tatt!
Vart berre surar å surar kvar gong æ rengt dit. Har jo fersåvidt glømt e no,men de va "balåt".

Hilsen Cortinakaill`n på Røra.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
lotusmk2
Posts: 89
Joined: 21.11.2009 10:48

Re: ENDELIG!!!

Post by lotusmk2 »

Pappa torsk, du skriver Gt dash,midkonsoll, brekk og klokker.
Har du skifta ut hele dashbordet?
Hadde vært fint med et bilde. 8-)
mgbgt
Posts: 7
Joined: 17.01.2010 18:36

Re: ENDELIG!!!

Post by mgbgt »

Grattis från Åmål! Du får ta en tur hit igen så kan vi rejsa....
User avatar
pappa torsk
Posts: 178
Joined: 05.12.2009 17:39
Location: Sarpsborg

Re: ENDELIG!!!

Post by pappa torsk »

Goddag folket,føler for ei lita oppdatering og noen bilder til. Arti med tilbakemeldinger av alle slag!! :D syns igrunn vi er ganske flinke å følge opp hverandre til tross for at vi er spredt over hele landet og ikke er en ENORM klubb...slik ska det være!!
Jeg er av den sorten som tager hva man haver,passer det ikke,vel så tilpasser vi det,enkelt og greit.
som dere ser er holderen til 4pårad klokkene fra nyere dash,jeg snudde den oppned,borra hull i dash og der satt den,klokkene på bildet er fra biltema,andre mere tidsriktige er på vei,fant faktisk no rester i en butikk i fredrikstad,beilde kjem når dem er på plass. midtkonsoll er heller ikke helt orig,den var i rimelig skrøpelig forfatning,så sveiset opp og trekt med no slags mattestoff,mangler askebeger så har du ett til overs,"lokk" er lagd av snekkern i 2etg i værste mitt,den og ramma rundt instr blir lakkert sort etterhvert...gir kula er fra 1`gen mustang,dissekerte ei orig cortinakule,tok ut gjengeparti og limte med sika inni gjengeparti til mustangkula.Ratt er type grant,skel byttes ut,har 16 gamle "gtratt" liggende så ikke bestemt meg helt enda,boss lages selv,splines fra mazda 626 84mod(sikkert fler) er lik cortn,så,delte opp ett maztang ratt,satt igjen med en rørbit med splines i,perfekt å sveise videre på :P gummi på pedaler er erstattet med alu fra sparco,greier jeg fant i hylla,kjekt! Ble litt inspirert av en 60 talls datsun her i nabolaget så fant ut jeg ville prøve med litt "leppe" forran....den er lagd av diffuseren nederst på støtfangeren bak på en 94 bmw 316(den som kranser om eksosutblåsa) eneste jeg gjorde med den var å glassfiberere utsparringa for eksosendene,snu den opp ned og skru fast i underkant av frontplata...tøft syns jeg...kompisen vår i tøysebakken i halden synd den ble for stor(ja du ja eilif) hehehe..lykta er god gammel cibie,konvertert til h7,slepeøyet forran, fra 06 merche,begge sveist på braketter skrudd fast i støtfanger fester for enkel fjerning...vel,det var det for denne gang,mere på lur 8-) cortina er gjevt!! Torgeir :mrgreen:
Attachments
Bilde 1684.jpg
Bilde 1665.jpg
Bilde 1670.jpg
Torgeir Svendsen,en ekte Lofottorsk!
63 Cortina 4 dr saloon
User avatar
pappa torsk
Posts: 178
Joined: 05.12.2009 17:39
Location: Sarpsborg

Re: ENDELIG!!!

Post by pappa torsk »

MLI wrote:Gratulerer Torgeir, vel fortjent! Selvgjort er velgjort!
Hva er forskjellen på Volvo 360 caliperene sammenlignet med Girling M16/Capri 2,8i og de fra Granada 2,8?
ikke helt sikker der,dem du nevner er vel med ventilerte skiver!?,plass til maks 13 mm brede skiver i disse,med mindre du spacer dem da ;) godt mulig dem er like ellers..
Torgeir Svendsen,en ekte Lofottorsk!
63 Cortina 4 dr saloon
User avatar
pappa torsk
Posts: 178
Joined: 05.12.2009 17:39
Location: Sarpsborg

Re: ENDELIG!!!

Post by pappa torsk »

mgbgt wrote:Grattis från Åmål! Du får ta en tur hit igen så kan vi rejsa....
Takk takk!! ikke umulig jeg brått dukker opp serru,er vel blues festival der til sommern også?!
8-) bare komme meg til finnmark å få henta campingvogn,poletta med hevetak,er så kort at mulig jeg må stå å sove :lol: (190cm uten sko)
Torgeir Svendsen,en ekte Lofottorsk!
63 Cortina 4 dr saloon
User avatar
pappa torsk
Posts: 178
Joined: 05.12.2009 17:39
Location: Sarpsborg

Re: ENDELIG!!!

Post by pappa torsk »

lotusmk2 wrote:Pappa torsk, du skriver Gt dash,midkonsoll, brekk og klokker.
Har du skifta ut hele dashbordet?
Hadde vært fint med et bilde. 8-)
Vel,kan vel kale det GT i gåseøyne,ikke bytta hele som du ser,bare montert inn litt diverse i tillegg ;) brekk mekanismen er flytta til typen du drar i,under dash,pga midtkonsoll,derfor "gt brekk" hehe :D
Torgeir Svendsen,en ekte Lofottorsk!
63 Cortina 4 dr saloon
User avatar
pappa torsk
Posts: 178
Joined: 05.12.2009 17:39
Location: Sarpsborg

Re: ENDELIG!!!

Post by pappa torsk »

Må nesten vise "stylinga" i hattehylla.....god gammel hjelm med solide skinnklaffer og reim under haka,får tredd den på hue men ser ut som jeg akkurat datt ned fra månen eller sånn,og gir store pustebesvær...tjukk i huet ja!! :D også "Forcor" da,den mest veldresserte bikkja østafor visterflo,tom i blikket,men stirra i samme retning siden dens fødsel,i 1966. :)
Attachments
Bilde 224.jpg
Bilde 1685.jpg
Torgeir Svendsen,en ekte Lofottorsk!
63 Cortina 4 dr saloon
User avatar
lotusmk2
Posts: 89
Joined: 21.11.2009 10:48

Re: ENDELIG!!!

Post by lotusmk2 »

Fine bilder og originalt gjort. Alt behøver ikke være A4.
Det er det utroligste hva man kan få til med enkle midler!
User avatar
ygz
Posts: 1680
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: ENDELIG!!!

Post by ygz »

Grattis! Herlig å se en norsk mk1 med fire dører :mrgreen:
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
pappa torsk
Posts: 178
Joined: 05.12.2009 17:39
Location: Sarpsborg

Re: ENDELIG!!!

Post by pappa torsk »

Lita oppdatering :D gjort om litt innv,lagt på 0.3mm "tykk" børstet alu på midtkonsoll og rundt instr. Fant også ei klokke fra en capri i skapet,da måtte jo den på plass! nytt gammelt ratt,hjemmefabrikert boss! ser dere hva senterlokket er?? en felgsenterkopp fra escort mk2,justert ned til ca 12mm høyde og festa me tyggisakti guffe :lol: prøver ut 15" hjul,185 55 forran og 205 50 bak,bilen er senka 2" rundt hele, men subber ikke me disse hjula! Ellers er motorrommet ryddet litt opp i,erstattet kjølevifte med elvifte med termostatstyring,montert hovedstrømbryter i motorrom,batterikasse fjernet,og rydda litt i ledningsnett. andre instr er fortsatt på ønskelista,motorrommet skal pyntes på,15" bredda stål felg er under planlegging,men det får duge så lenge,nå skal jeg kjøre me`n!!! :D (skikkelig rubb og polering ska den få nå) 8-)
Attachments
Bilde 1928.jpg
7x15 sort høyglanslakk
7x15 sort høyglanslakk
Bilde 1929.jpg
Torgeir Svendsen,en ekte Lofottorsk!
63 Cortina 4 dr saloon
User avatar
kåem43
Posts: 75
Joined: 26.11.2009 17:34
Location: Kongsberg

Re: ENDELIG!!!

Post by kåem43 »

DETTA LIKER JEG SVÆRT GODT
Knallbra med folk som har egne ideer og gjennomføringsevne :D
Hva har du med stag ibakstillinga? Jeg skal lage meg A stag, som etter sigende skal fungere meget bra.
Kjøpte polyforinger til Escort, uniballledd med sveisehylser, hydraulikkrør på Tess. Braketter får jeg bøyd til av 3mm plater hos en lokal smed.
Hylsene til polyforingene lagde jeg av en stump hydraulikkrør som jeg dreide ut litt innvendig.
Inspirasjon fikk jeg fra en artikkel i Retroford fra mars 2010 og i fra Milton.
PS Jeg kan hjelpe deg med noen instrumenter. Trur jeg har oljetrykk, amp og vanntemp tilovers. Tankmåler har jeg desverre bare en av.
Jeg har en orginal turteller også.
Jeg har sendt deg en e-post
Cortina Mk2 1500 67
Cortina Mk2 1300 super 69
Citroen saxo vts 2000
Volvo V50 summum 2,0D 08
Vølkl tigershark slalomski
User avatar
pappa torsk
Posts: 178
Joined: 05.12.2009 17:39
Location: Sarpsborg

Re: ENDELIG!!!

Post by pappa torsk »

Hei hei,jo takk for det,begynner å bli ganske fornøyd sjøl ja :D ang understell,har tenkt samme tanken med a stag,panhard og coilovers bak,funker på div amcars så hvorfor ikke på en cortina,med smule mindre dreimoment?! forran er det 40mm senkefjører fra golf 1 på vei,endel stivere da,også er diameter på dem stort sett lik cortina,får samme høyde som nå ca med disse på. er en som har lagd coilovers av orig fjørbeina,bare erstatte med tykkvegget rør og gjenge opp på utsia. krever jo tilgang til "smed" men det lar seg fikse :D har lukta på tanken om sierra eller tilsvarende bakstilling,skal la seg gjøre men er omfattende. tenkte på å lage ei ramme som festes i demper og blafjør festene,mulig gulvet i koffert må "masseres" litt så får se hvor langt jeg drar det med tiden. frister litt med skiver bak så... ;) har fått tak i instr jeg skal ha men ellers tusen takk! :D
Torgeir Svendsen,en ekte Lofottorsk!
63 Cortina 4 dr saloon
User avatar
kåem43
Posts: 75
Joined: 26.11.2009 17:34
Location: Kongsberg

Re: ENDELIG!!!

Post by kåem43 »

Jammen var det mye planer her.
Jeg har tenkt tanken på coilovers fram jeg også, har liggende gjengehylser O.S.V som jeg ar kjøpt fra Rally Design. Trenger bare et sett ekstra fjørbein først.
Nå har jeg korte Escortfjærer på 190 lbf som jeg har kjøpt fra rallydesign.
Bak skal jeg bruke fiestaskiver og peugeot 106 rally callipere. Lette og fine. Braketter får jeg vel produsere sjøl. Jeg har bestilt GAZ justerbare dempere fra Gasoline, de har tatt fram innsatser til fjørbeina.
Litt lenger fram i tid, så har jeg tenkt og montere komplett Escortforstilling med kort tannstang og justerbare bærearmer og casterstag.
Det blir Zetecmotor og MT 75 girkasse.
Vi kan kanskje prates på Cortinatreffet i sommer?
Cortina Mk2 1500 67
Cortina Mk2 1300 super 69
Citroen saxo vts 2000
Volvo V50 summum 2,0D 08
Vølkl tigershark slalomski
MLI
Posts: 3298
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: ENDELIG!!!

Post by MLI »

kåem43 wrote:Litt lenger fram i tid, så har jeg tenkt og montere komplett Escortforstilling med kort tannstang og justerbare bærearmer og casterstag.
Det blir Zetecmotor og MT 75 girkasse.
Med casterstag istedet for stabstag må du ha ganske så harde fjærer, og det blir også en del "krasj og bang" fra den typen forstilling (egner seg best for bane uten humper...).
Zetec kan du jo få oppi selv med standard mk2 Cortina travers (har selv kjøpt alle delene for dette, men ikke begynt bygging/søking enda).

Og så syns jeg jo at noe av sjarmen med en Cortina er nettopp styresnekken og forstillingen, det er det som gir den karakter på veien.
Om jeg skal være litt flåsete her, hvis Cortinaen skal bygges om med en masse Escort-biter, hvorfor ikke da starte med en Escort fra begynnelsen?

Det går an å få en Cortina til å henge skikkelig bra på veien også, uten å bygge om til tannstang etc (spesielt nå som GAZ med flere har/lager deler også til Cortina).
Kanskje også verdt å tenke på at en ombygging vel også gjerne skal innom Biltilsynet, og da kan det jo tenkes at det er enklere å få igjennom et motorbytte enn en full ombygging til tannstang, casterstag etc.?

Hvis du har lyst på en skikkelig utfordring:
Mk1 Cortina GT har "kortere" styring (mere tettsteget styresnekke), det gjør den vanvittig morsom å kjøre på de riktige veiene. På 60-tallet kunne man kjøpe tettsteget styresnekke fra Ford Boreham, til både mk1 og mk2.
Pitman-armen på styresnekken på en mk1 er forskjellig fra en mk2, men selve styresnekken på en 65/66 mk1 er ikke så veldig forskjellig fra en 67 mk2 styresnekke.
Hva med å ta en "tettere" styresnekke fra en 65/66GT, skifte pitmanarm (eller andre deler), og så sette den på en mk2 (hvis det kan la seg gjøre)?
Den "feige" (og lettere) utveien er å kjøpe 2 stykk kortere styrearmer til mk2 fra Milton Racing i England (de brukes ved ombygging av Anglia med kortere mk2 fjærbein med coil overs).
Da får du også "kortere" styring.

Vel, vel, det var litt edder og galle fra meg her, det er jo din bil og du må gjøre det du ønsker, selvfølgelig :D
User avatar
kåem43
Posts: 75
Joined: 26.11.2009 17:34
Location: Kongsberg

Re: ENDELIG!!!

Post by kåem43 »

Du har jo rett i at jeg gjør som jeg vil, det er jo min bil.
Grunnen til at jeg ikke bygger escort, er ene og alene fordi jeg synes Cortina mk 2 er den tøffeste bilen.
Ved bruk av casterstag står man mye friere med hensyn til krengstag, knivkrengstag for eks. Ved å velge denne framgangsmåten er muigheten for laborering med fjærer veldig stor.
For og ha sagt det med en gang, så er ikke jeg ute etter comfort, ei heller bryr jeg meg veldig om det er noen "lyder"som du påpeke. (vant til det fra rallytiden)
Kjøre egenskaper derimot bryr jeg meg veldig om.
Som en mellomløsning før escortdeler har jeg, om det er noen trøst tenkt å utforske cortinanforstillinga`s potensiale. Milton sine armer har vært med i vurderinga.
Jeg takker for alle synspunkter og inspill.
Cortina Mk2 1500 67
Cortina Mk2 1300 super 69
Citroen saxo vts 2000
Volvo V50 summum 2,0D 08
Vølkl tigershark slalomski
Post Reply