Div deler

Annonseplass for Cortina/Anglia/Ford/bil-relaterte ting.
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Div deler

Post by Bertil »

2000E kasser, 3 stk, til Mk1 SOLGT!!!, tidlig Mk2 -67-68 og sein Mk2 -69-70, 4000:- stykk
GT motor L blokk 701M6015BA komplett motor ukjend stand 5000:-
Styresnekka til GT -65-66 SOLGT!!!
Håndbrekkshandtag til GT Mk1 SOLGT!!!
Bakaxling Mk1 kun banjo (huset) GT 800:-
Fabriksny vevaxel 116E 1500 2000:-
Meget seriöst porta toppstykke til 1600 xf, större ventiler, inkludert matchat insug för 2 x DCOE og grövre grenrör, ubrukt etter overhaling 5000:-

Div deler til Cortina även hele biler.
Last edited by Bertil on 21.10.2012 11:02, edited 1 time in total.
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3262
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Div deler

Post by Åge Salomon »

Hei Bertil. Veit du nå tilstand på den 2000E kassene?
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Div deler

Post by Bertil »

Åge Salomon wrote:Hei Bertil. Veit du nå tilstand på den 2000E kassene?
Mk1 kassa solgt
Vet ikke tilstand på tidlig Mk2 kasse men sein er god, har prövd den.
mk3gt
Posts: 136
Joined: 21.11.2009 20:07

Re: Div deler

Post by mk3gt »

hei.

driver du med overhaling av motorer?
hvike hele biler har du til salgs?

mvh.mk3gt.
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Div deler

Post by Bertil »

Jeg driver med overhaling av allt til bil, motorer, girkasser, plåt og lakk, el. Det enda jeg pröver å hålla meg borta i fra langst muligt er tre og Koreanske biler.
Biler til salg:
-63 deluxe, objekt
-64 deluxe objekt
-66 stasjons vogn objekt
-67 stasjonsvogn objekt
-68 GT fullt körandes bil, trenger lakk
-72 2000GT

en rekke Cosworth Sierra, vingebiler og 4 dörs, deler til Cosworth inkludert motorer (cosworth motor passar fint i 2000GT, bara å skru rett i :twisted: ).

Peugeot 807 -01
MB Sprinter 312D kassevogn -99
MB E270 TD stasjonsvogn -98
Chevrolet Transporter (går snart til höggern hvis ingen vil ha den)
MLI
Posts: 3298
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Div deler

Post by MLI »

Åge, du kan kjøpe Bertil's 2000E kasse til tidlig Mk2 -67-68, og sette den inn i mk1en din.
Du har da 2 muligheter:
1) Lage nytt hull i gulvet til girspaken (lengre bak på Mk2 -67-68)
2) Sette på bakre hus fra en mk1 girkasse, du kan da bruke lang spak fra mk1, eller GT-overføring.
Du husker kanskje at vi hadde et par artikler om dette i Cortina'n.

Min erfaring er at 40+ år gamle girkasser må åpnes og sjekkes (skifte lagre etc) nesten uansett tilstand, for å være på den sikre siden (ikke noe greier å sette inn en ny girkasse, bare for så å måtte ta den ut igjen...).
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Div deler

Post by Bertil »

Jeg hade tatt opp nytt hulli tunnelen, finns ingen kassa som de der som har sån fölelse i girstangen.
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3262
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Div deler

Post by Åge Salomon »

Det er lov å drømme vettu Magnus. ;) Men ja. Ei komplett overhaling av ein sånn kasse vil også koste noen "grunker". Den gearkassen som står i no, mangle jo "5 gear". Ann Mari spør bestandig etter det når hu er med og kjøre Cortina. Bortskjemt ventle. :lol:
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
MLI
Posts: 3298
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Div deler

Post by MLI »

Du får prøve med et bud på den 67/68 2000E kassa da, Åge.
Hvis Bertil ikke er sikker på tilstanden, så er den vel heller verdt 2500 enn 4000.
Eilif har jo satt inn 2000E i sin mk1, du får sikkert rapport om fordelene med den kassa fra han.
Etter min mening skulle alle mk1/2 hatt 2000E kasse fra første dag, og ikke standard kassen som man kan kjøre opp fjellsider i 2.gir med (det har man 1.gir til).
Bykjøring er en plage med standard kasse, går glimrende med mindre turtall i 2.gir med 2000E.

Men selv ikke en 2000E kasse vil hjelpe på mye turtall rundt 80-100, da trenger du en 3,77 eller 3,54 utveksling bak i klokka.
5te gir er for pingler :D
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3262
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Div deler

Post by Åge Salomon »

Helt sant! Follebumafian e pinglete! :lol:
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
arnbar
Posts: 55
Joined: 23.11.2009 21:39

Re: Div deler

Post by arnbar »

Hvis en skal ha utbytte av et 5 gear forutsettes at man har power nok til å dra bilen i 5 gear.Tror nok at en vanlig "sidrompa" orginal Mk1 hadde snorka inn ganske fort i 5 gear.Er vel ikke helt uten grunn at den har den utvekslingen som den har.5 gear er for folk med power under panseret,ikke for "hattkailla" med sidrompa Mk1ere. :D
superspeed
Posts: 27
Joined: 22.11.2009 0:07

Re: Div deler

Post by superspeed »

vi tråkker vel inn i ett vepsebol nå vel, finns vel en god del mk1 her nede i vestfold
som kan gi mk2 med pinto og 5trinns en god match hvis anledningen byr seg.
husk att vekta betyr litt he he.
MLI
Posts: 3298
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Div deler

Post by MLI »

Jeg har Sierra med 5 gir, kan vel telle på en hånd de gangene jeg har brukt 5. giret i lokal trafikk rundt i byen her.
Da skal du helst ligge i 90-100 med flat vei, og ikke så alt for bratte bakker.
Det har noe for seg ved kjøring på motorvei og på lange fine veier over fjellet.
Men for daglig småkjøring til og fra jobb, og på svingete vei liker jeg 4.gir bedre.
Det har vel også noe med utveksling bak i klokka å gjøre.
VW Boble er utstyrt med en mellomting mellom 4. og 5.gir (4. gir er ikke direkte, ikke 1:1).
Dette gjorde tyskerene med vilje, slik at bilen skulle tåle å sitte på motorbahn i timesvis med full gass.

Med alle 60 og 70-sonene i Norge er det ikke så ofte jeg savner et 5.gir på Cortinaen, men på motorvei i 100 hadde det vært greit med et 5.gir.
Men i de hastighetene blir man minst like mye plaget med vindstøy fra takrenna på A-stolpen, det hjelper 5.giret fint lite på....
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: Div deler

Post by FoMoCo »

Man klarer seg lenge med en 2ooo E kasse og 3.777 bakaksel ..
En fornøyelse å gire med en cortina kasse ! :D
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Div deler

Post by Bertil »

1200 og 3,77 går fint her i plattlandet Sverige. Men jeg må si att 1200 og 4,125 med deluxe kassa er godt å ha på vissa plasser i England, så jeg sjönner att dom ble levert sånn. Når det står 1:4 på skilten så er det godt med lav gir. Det er 25% skråing det!
Med 1500 hade det vart noe helt annet. Dom skulle hatt 2000E kassa orginalt, med det er vel tur att dom ikke hade det så man får noen kroner når man selger slike kasser. :lol:

Mk2 med pinto kan få seg en match når som helst... 8-)

Hvis Aage er snekker så kan han komma seg hit og jobba av kassa, da ska ha få den nyoverhalt og hvis han kjörer Mk1 hitover så er kassa på plass i bilen i ett jafs også!
MLI
Posts: 3298
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Div deler

Post by MLI »

Åge er gammel murer, før i tiden fantes det noe som het bytesarbeid ;)
cortinamk2
Posts: 247
Joined: 23.11.2009 17:01

Re: Div deler

Post by cortinamk2 »

henger meg på,,,,har prøvd med 5 gear på 1600,,,men var lite power da ja,,,1500 går vel enda dårligere....har 3,54 utv 2,0 m 5 gear. helmax. arne kjører 2.0 og storkoser seg. bra arne.
arnbar
Posts: 55
Joined: 23.11.2009 21:39

Re: Div deler

Post by arnbar »

Mk1ern er konebil her i gården,når æ bli hattkaill ska æ å begynne å bruke den. :lol: :lol:
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3262
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Div deler

Post by Åge Salomon »

Di e nå bra "sprættskjita" di med den "Pitt motora`n"! :lol:

Bertil: Joda,det har sin riktighet at æ e murar. (avdanka) Men har vørri borti mytti snekkering gjennom åra å.
Du veit, er man handtverker så er man handtverker, og blir vant te litte tå kvart.
Takke fer tilbudet. Men det e da så langt å kjør vettu. :( Ihvertfall langt i en gammel Cortina.
Men hadd vørri gromt med en 2000E kasse i Cort`n ja. Men vi kan jo ta e som en ferietur å da. Tabberten bak på Cort`n har æ prøvd(du huske bildet i medl.bladet?) Så den må nok hektes bak på 740`n. Men da må Ann Mari kjør Cortina,fer hu like itt å kjør med camp.v. på bilen. Men hu like heller itt så godt å kjør Cortina..... Hmm,...
Kolles ska æ få te denne da.... :lol: Men æ må nok lufte ideen en god del først. ;)
Men at det ha vørri trivele å ta en tur heim te dæ Bertil e det nok ingen tvil om. ;)
Spørs om det hadd blitt med nå Cortinadela på retur`n å.... Æ veit du har ganske mye..... ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
MLI
Posts: 3298
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Div deler

Post by MLI »

Transport av deler får en alltid til på et vis Åge, til og med til Trøndelag :)
Bertil er jo innom Follebu innimellom, han er vel også innom Oslo/Ekebergmarkedet av og til.
Og det er helt sikkert mange trøndere innom Ekeberg, som har plass til en girkasse på veien hjem.
Løp og kjøp!
Post Reply