Ford Consul Cortina MKI 1963.
Ford Consul Cortina MKI 1963.
Har en Cortina MKI 63 mod, og har startet restaurering, har problem å få av brytere/ knapper på dashboardet, som choke, vindusvisker og vifte..... Finns det hjelp å få ??
Er også innteressert i nye forskjemer til 2 dørs MKI og toppen av dashboardet den svarte delen som er polstra. Den som finns er sprukket og stygg.
Mvh Knivmaker.
Er også innteressert i nye forskjemer til 2 dørs MKI og toppen av dashboardet den svarte delen som er polstra. Den som finns er sprukket og stygg.
Mvh Knivmaker.
Re: Ford Consul Cortina MKI 1963.
Har en Cortina MKI 63 mod, og har startet restaurering, har problem å få av brytere/ knapper på dashboardet, som choke, vindusvisker og vifte..... Finns det hjelp å få ??
Det pleier å sitte en bitte liten skrue i under kanten på hendlene , nå skal jeg ikke si det med 100% sikkerhet på en mkl cortina ,men det er bla en liten tapp som skal trykkes inn i på vindusvisker knappen /hendelen . (sitter i underkant på knappen ) slik er det nå på de senere utgaver. Lykke til !
Det pleier å sitte en bitte liten skrue i under kanten på hendlene , nå skal jeg ikke si det med 100% sikkerhet på en mkl cortina ,men det er bla en liten tapp som skal trykkes inn i på vindusvisker knappen /hendelen . (sitter i underkant på knappen ) slik er det nå på de senere utgaver. Lykke til !
- Åge Salomon
- Posts: 3262
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: Ford Consul Cortina MKI 1963.
Hei,du som har problem me å få tå knappan tå "dæsj`n". Den store blanke ringen på knappen te spyler å tenningslås,tar du ei
segerringtang(for utv ringer) og skrur løs me. Får godt tak,da du får mothaker på "tverrstaga" på blankringen.
Lysbryter å vind.puss., bruker du et flatskruejern,og setter i hakka på blankmutter`n som holder bryt.
Slå forsiktig me en liten hammer,så vil den nok løsne.På forhånd "frøse" du på evnt litt 5-56 el VD40.
Men ikke vårrå brutal. Ihvertfall itt på lysbr å vind.p.bryt. Gjengehylsa på bryter`n kan nemle knekke.
Lykke te!
Hilsen Cortinakaill`n på Røra.
segerringtang(for utv ringer) og skrur løs me. Får godt tak,da du får mothaker på "tverrstaga" på blankringen.


Lysbryter å vind.puss., bruker du et flatskruejern,og setter i hakka på blankmutter`n som holder bryt.
Slå forsiktig me en liten hammer,så vil den nok løsne.På forhånd "frøse" du på evnt litt 5-56 el VD40.
Men ikke vårrå brutal. Ihvertfall itt på lysbr å vind.p.bryt. Gjengehylsa på bryter`n kan nemle knekke.

Lykke te!
Hilsen Cortinakaill`n på Røra.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: Ford Consul Cortina MKI 1963.
Jeg opplever ofte at selve den skrudde ringen som holder fast bla choken og vindus viskerbryteren ,til stadighet er løse ,og må ettertrekkes,Det er er altid litt lurt og bruke litt god tid og være litt forsiktig når man skal demontere disse bryterne på dashbordet ,som salamo sier er det muligens lett å knekke selve plastgjengene til selve festet på bryteren ,inne der der pynteskruene er skrudd for å feste bla vindusvisker bryteren. enda lettere er det å knekke selve akselen som selve knappen er festet til , den som sitter enten ved en liten skrue eller ved en nedsenket utløser knapp i nedre del av knappen hvis man bruker makt ved demontering.
- Cortinaterje
- Posts: 2712
- Joined: 16.11.2009 20:17
- Location: Krsand
Re: Ford Consul Cortina MKI 1963.
Om noen er uheldig og knekker gjengepartiet i en gml lucasbryter, har jeg funnet en måte å reparere dette på. Det er ingen hemmelighet, jeg limer inn et tynnvegget kobberrør som jeg har klart å få tak på.
Om noen har noen ødelagte brytere liggende overtar jeg dem gjerne til deler. Bygde en bryter av to her forleden.
Om noen har lyst å prøve seg selv. Gi et hint så sender jeg et slikt kobberrør. Kansje ikke så lett å se på bildet, men brytertoppen nærmest til venstre på bildet har brudd under messingmutteren som er skrudd over bruddet for å holde alt på rett plass mens limet tørker. Når limet ar tørt sager jeg av den røde plastenden på kobberrøret og borer to små hull til å feste vippearmen med. Til høyre ligger enda en brytertopp som skal repareres. Her kan dere se hvordan kobberrøret jeg trer inni ser ut.
Om noen har noen ødelagte brytere liggende overtar jeg dem gjerne til deler. Bygde en bryter av to her forleden.
Om noen har lyst å prøve seg selv. Gi et hint så sender jeg et slikt kobberrør. Kansje ikke så lett å se på bildet, men brytertoppen nærmest til venstre på bildet har brudd under messingmutteren som er skrudd over bruddet for å holde alt på rett plass mens limet tørker. Når limet ar tørt sager jeg av den røde plastenden på kobberrøret og borer to små hull til å feste vippearmen med. Til høyre ligger enda en brytertopp som skal repareres. Her kan dere se hvordan kobberrøret jeg trer inni ser ut.
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Re: Ford Consul Cortina MKI 1963.
Kobberrøret, er det en kabel NITE?
Om dette er riktig, hvilket kvadrat?
vh
Svein
Om dette er riktig, hvilket kvadrat?
vh
Svein
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
- Cortinaterje
- Posts: 2712
- Joined: 16.11.2009 20:17
- Location: Krsand
Re: Ford Consul Cortina MKI 1963.
Stemmer.
Hakke peiling. - skal spørre elektrikkeren på jobb
Ø8,9 utv. Ø 8,5 innv dvs meget tynnvegget.
Du må file bittelittegranne forsiktig innvendig i gjengepartiet på bryteren for å få den i.
Hakke peiling. - skal spørre elektrikkeren på jobb
Ø8,9 utv. Ø 8,5 innv dvs meget tynnvegget.
Du må file bittelittegranne forsiktig innvendig i gjengepartiet på bryteren for å få den i.
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Re: Ford Consul Cortina MKI 1963.
Da vet jeg hva jeg skal lete etter
Takk
Takk
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
- Åge Salomon
- Posts: 3262
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: Ford Consul Cortina MKI 1963.
Hei. Du Cortinaterje e en flenk "tjonkaill" du!
Et ordtrykk æ har, e at det går an å reparer det meste. Berre en gidde! Å det e itt all som gjer.....
Hilsen Cortinakaill`n på Røra.

Et ordtrykk æ har, e at det går an å reparer det meste. Berre en gidde! Å det e itt all som gjer.....

Hilsen Cortinakaill`n på Røra.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
- Cortinaterje
- Posts: 2712
- Joined: 16.11.2009 20:17
- Location: Krsand
Re: Ford Consul Cortina MKI 1963.
"tjonkaill" ja
Jeg lurer på hva slike tjonkaill'er"gjør
Jeg lurer på hva slike tjonkaill'er"gjør

ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
- Åge Salomon
- Posts: 3262
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: Ford Consul Cortina MKI 1963.
Tjonkaill e en sånn som du Terje. Du har tølmod, te bla reparasj av en lysbryter. Dei fleste har ikke
tølmod te å "tokkel" me sånt, men kjøpe nytt istan.
E nok litt sånn æ å. Koffer kjøp nytt, når det går an å reparer e istan.
Åsså e de da så stor en glede me å reparer "teng å tang". Det "gji" så myttji te sjela.
Tjon å reparer gamle bila bla, skoll ha vørri egen avd. på psyk.avd på sykhus.
Godt fer sjæla de! Trivele å.
Hilsen Cortinakaill`n på Rør`n.
tølmod te å "tokkel" me sånt, men kjøpe nytt istan.
E nok litt sånn æ å. Koffer kjøp nytt, når det går an å reparer e istan.
Åsså e de da så stor en glede me å reparer "teng å tang". Det "gji" så myttji te sjela.

Tjon å reparer gamle bila bla, skoll ha vørri egen avd. på psyk.avd på sykhus.
Godt fer sjæla de! Trivele å.

Hilsen Cortinakaill`n på Rør`n.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: Ford Consul Cortina MKI 1963.
Jeg har ofte reparert styrekulene på forden og andre biler opp gjennom årenes løp ,og det er kjempelett ,for alt en trenger er en vinkel sliper og et sveiseapparat og litt vanlig verktøy . innvendig er ofte selve kule leddet såvidt slitt, bare såvidt der blir en slitasje her så blir der stor slakk i kuleleddet.så man trenger slett ikke å kjøpe nytt når man kan fikse dette selv ...
Å Du Åge salomo,n har du hørt denne vitsen i fra nær bygda di ? he he ;O)
Det var på dein tida av året at potet'n på Frosta skulle tas opp og selges. To middelaldrende potetbrødre brukte å ta for seg gatene der de gikk rundt med sekker for å selge rett på dørene til folk. Den ene broren banket på ei dør og ut kommer ei dame ibare neglisjeen.
- E' det my' fer potet'n i år da?, spurte dama.
- 70 krona sækken, var svaret.
-Men einn hvis æ trækk ned skulderstroppan på neglisjen da?
- Tja, ein fæmti krona ska æ vel få te, svarte potetbonden.
- Men einn hvis æ tek tå mæ heile neglisjen da?, bød dama lekkert.
- Nei, DÆVEN da må æ spør bror min, for i fjor P**** æ bort ein heil åker!

Å Du Åge salomo,n har du hørt denne vitsen i fra nær bygda di ? he he ;O)
Det var på dein tida av året at potet'n på Frosta skulle tas opp og selges. To middelaldrende potetbrødre brukte å ta for seg gatene der de gikk rundt med sekker for å selge rett på dørene til folk. Den ene broren banket på ei dør og ut kommer ei dame ibare neglisjeen.
- E' det my' fer potet'n i år da?, spurte dama.
- 70 krona sækken, var svaret.
-Men einn hvis æ trækk ned skulderstroppan på neglisjen da?
- Tja, ein fæmti krona ska æ vel få te, svarte potetbonden.
- Men einn hvis æ tek tå mæ heile neglisjen da?, bød dama lekkert.
- Nei, DÆVEN da må æ spør bror min, for i fjor P**** æ bort ein heil åker!
- Åge Salomon
- Posts: 3262
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: Ford Consul Cortina MKI 1963.
Ha-ha! Fin dennin.
Kaill`n ha sjitti i senga,å kjerringa va sur. Han lura på, om hu koinn jølp han.
Da svara kjerringa kort å "snurten": Nei, denne lægg æ mæ`tt oppi!!.......
Kaill`n ha sjitti i senga,å kjerringa va sur. Han lura på, om hu koinn jølp han.
Da svara kjerringa kort å "snurten": Nei, denne lægg æ mæ`tt oppi!!.......
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: Ford Consul Cortina MKI 1963.
FoMoCo skrev:"Jeg har ofte reparert styrekulene på forden og andre biler opp gjennom årenes løp ,og det er kjempelett ,for alt en trenger er en vinkel sliper og et sveiseapparat og litt vanlig verktøy . innvendig er ofte selve kule leddet såvidt slitt, bare såvidt der blir en slitasje her så blir der stor slakk i kuleleddet.så man trenger slett ikke å kjøpe nytt når man kan fikse dette selv ..."
Åssen i allverden klarer du det da?
Repsett til bærekuler er jo kjent, eller er det endeledda du mener du kan reparere?
Venter i spenning på svar.
Åssen i allverden klarer du det da?
Repsett til bærekuler er jo kjent, eller er det endeledda du mener du kan reparere?
Venter i spenning på svar.
Re: Ford Consul Cortina MKI 1963.
Ja det gjør jammen jeg og.
Mvh A lia.
Mvh A lia.
Re: Ford Consul Cortina MKI 1963.
Åssen i allverden klarer du det da?
Repsett til bærekuler er jo kjent, eller er det endeledda du mener du kan reparere?
Venter i spenning på svar.
Det er et slikt kuleledd som dette her jeg mener , finnes i uttallige varianter ,noen har i tillegg nylon innlegg som cortina mkll og noen har kun metall (Noen litt eldre biler )kun blikk skims mot (kula -sete )+ ei stål fjær for igjen og absorbere støt mm . og noen har begge deler. flere varianter.. http://autorepair.about.com/library/gra ... ljoint.gif" onclick="window.open(this.href);return false;
Men det jeg gjør er å åpne opp baksiden (falsen) på styrekule leddet og enkelt fortalt minske klaringen innvendig .
Hvordan en gjør dette kan variere alt etter hva slags oppbyggning styrekula har. Noen har teflon eller nylon skims som ligger lagvis inn imot selve kula i leddet.Det største Problemet er å greie å lukke (montere tilbake) selve baklokket ,da med å sveise dette inn igjen ,da uten å smelte de innvendige nylon skims (hvis de finnes ), ikke alle har slike myke skims ,men i ett eller annet stoff ,gjerne kobber eller messing plater kan gjøre samme nytten. veldig ofte er der denne lille stål fjæra som skal virke som en slags demper, denne sitter imot bak lokket,rett imot ei skålformet plate som igjen trykker på div skims imot selve kula.
Det en også kan gjøre mens baklokket er avmontert er å bore et passende hull og gjenge opp hullet til en liten smørenippel ,slik at man etter at leddet er reparert kan pumpe inn gris/ fett ,slik at den lille slakken som man altid må la være igjen (noe tar jo fjæra bort ) men det fine med å kunne smøre her er at leddet kan faktisk nesten vare i evigheter etterpå, hvis man pumper jevnlig inn litt gris.
Det jeg ofte har sett på mange av de ledd jeg har åpnet og reparert er at både kula og motstykkene innvendig er såvidt overflate slitt ,men alikevel er der en stor slakk i leddet = noe som igjen betyr 3 på en Eu kontroll...
Et kuleledd holder ofte ikke lenger enn 50 000 km før der er blitt noe slakk i leddet !!
NB ;utføres på eget ansvar!
Repsett til bærekuler er jo kjent, eller er det endeledda du mener du kan reparere?
Venter i spenning på svar.
Det er et slikt kuleledd som dette her jeg mener , finnes i uttallige varianter ,noen har i tillegg nylon innlegg som cortina mkll og noen har kun metall (Noen litt eldre biler )kun blikk skims mot (kula -sete )+ ei stål fjær for igjen og absorbere støt mm . og noen har begge deler. flere varianter.. http://autorepair.about.com/library/gra ... ljoint.gif" onclick="window.open(this.href);return false;
Men det jeg gjør er å åpne opp baksiden (falsen) på styrekule leddet og enkelt fortalt minske klaringen innvendig .
Hvordan en gjør dette kan variere alt etter hva slags oppbyggning styrekula har. Noen har teflon eller nylon skims som ligger lagvis inn imot selve kula i leddet.Det største Problemet er å greie å lukke (montere tilbake) selve baklokket ,da med å sveise dette inn igjen ,da uten å smelte de innvendige nylon skims (hvis de finnes ), ikke alle har slike myke skims ,men i ett eller annet stoff ,gjerne kobber eller messing plater kan gjøre samme nytten. veldig ofte er der denne lille stål fjæra som skal virke som en slags demper, denne sitter imot bak lokket,rett imot ei skålformet plate som igjen trykker på div skims imot selve kula.
Det en også kan gjøre mens baklokket er avmontert er å bore et passende hull og gjenge opp hullet til en liten smørenippel ,slik at man etter at leddet er reparert kan pumpe inn gris/ fett ,slik at den lille slakken som man altid må la være igjen (noe tar jo fjæra bort ) men det fine med å kunne smøre her er at leddet kan faktisk nesten vare i evigheter etterpå, hvis man pumper jevnlig inn litt gris.
Det jeg ofte har sett på mange av de ledd jeg har åpnet og reparert er at både kula og motstykkene innvendig er såvidt overflate slitt ,men alikevel er der en stor slakk i leddet = noe som igjen betyr 3 på en Eu kontroll...
Et kuleledd holder ofte ikke lenger enn 50 000 km før der er blitt noe slakk i leddet !!
NB ;utføres på eget ansvar!

- Åge Salomon
- Posts: 3262
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: Ford Consul Cortina MKI 1963.
Æ skreiv vel tjonkaill, nå du tydlevis e. Fer å reparer et kuleledd,e itt enkelt. Men de får du tydlevis te ja.
Æ va på EU-kontoll me min Mk1 idag. Det vart ei positiv opplevels: GODKJENT uten feil.
En bitteliten slakke i opphængskula på høger sia, + en urlitn slakke i hjelpesnekka. Så han såmmå mann va snill.
Snill....,jo han e de,men de e jo egentle æ som får probl ved en evnt "mobil kontr" ut på vei`n.Å itt minst han på verkstedet....
Men-men. Vart no godkjent ihvertfall. Ska bestill mæ ny opphængskule/bærekule,da det itt e nå å vent me.
Når de gjeld hjelpesnekka, veit æ itt helt ka som finst å få tå dela der, å om de går å bytt berre foring,da slitasjen e i utgående aksel/arm på hj.snekka. Har itt plokka sund hj.snekka før, så det ha vørri greitt å få nå inspell på e?
Hilsen Cortinakaill`n på Røra.
Æ va på EU-kontoll me min Mk1 idag. Det vart ei positiv opplevels: GODKJENT uten feil.

En bitteliten slakke i opphængskula på høger sia, + en urlitn slakke i hjelpesnekka. Så han såmmå mann va snill.
Snill....,jo han e de,men de e jo egentle æ som får probl ved en evnt "mobil kontr" ut på vei`n.Å itt minst han på verkstedet....
Men-men. Vart no godkjent ihvertfall. Ska bestill mæ ny opphængskule/bærekule,da det itt e nå å vent me.
Når de gjeld hjelpesnekka, veit æ itt helt ka som finst å få tå dela der, å om de går å bytt berre foring,da slitasjen e i utgående aksel/arm på hj.snekka. Har itt plokka sund hj.snekka før, så det ha vørri greitt å få nå inspell på e?


Hilsen Cortinakaill`n på Røra.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: Ford Consul Cortina MKI 1963.
Fo Mo Co: Smørenippelen er jeg med på, men resten syntes som et sjansespill, særlig når endeledda selges for rundt kr 150,- i England.
Men for all del, den som intet våger, intet vinner!!!
Hilsen en som har jobba på bilverksted, da smøring og oljeskift foregikk etter 1500 km.
Men for all del, den som intet våger, intet vinner!!!

Hilsen en som har jobba på bilverksted, da smøring og oljeskift foregikk etter 1500 km.
Re: Ford Consul Cortina MKI 1963.
En ting er endeledd, de er jo billige ,men ikke bærearmer med medfølgende kingbolt.
En viss svenske skulle jo ha flere tusen for slike bærearmer for å ta dem til landet.
I grunnen er oppbyggingen den samme på alle slike ledd ,forskjeller har vel mer med fabrikat å gjøre.
Jeg er enig at det er liten vits i og trøbble med endeledd til rundt en hundrelapp , men det er alikevel godt å vite at det lar seg gjøre.
penger spart er penger tjent ! Så er gjerne ny produserte deler av en noe dårligere kvalitet enn orginal deler !?
Gjør en det selv,da legger en gjerne mer sjela i det ,og det lønner seg som regel .
En viss svenske skulle jo ha flere tusen for slike bærearmer for å ta dem til landet.
I grunnen er oppbyggingen den samme på alle slike ledd ,forskjeller har vel mer med fabrikat å gjøre.
Jeg er enig at det er liten vits i og trøbble med endeledd til rundt en hundrelapp , men det er alikevel godt å vite at det lar seg gjøre.
penger spart er penger tjent ! Så er gjerne ny produserte deler av en noe dårligere kvalitet enn orginal deler !?
Gjør en det selv,da legger en gjerne mer sjela i det ,og det lønner seg som regel .