Da har det blitt satt inn nye foringer i bladfjærer, pusset opp bakaksel og hengt den på plass.
Det gjennstår div montering, men har gjort unna tungt arbeid nå som det har vært hjelp tilstede.
Da har også motor og gearkasse blitt satt sammen for å heises inn i bilen.
Clutch montert
Klar for innheising i bilen
Motor og geakasse på plass
Det har vært fint med hjelp i fire dager Nå gjenstår det å motere og småpusle i garagen. Det skal bli noen koselige dager. Håper det blir lite overraskelser. Har forresten fått tak i noen bremsesko og tromler som vist nok er til mk2 og de passer ikke Noen som vet om orginal radiator blir for liten med motor på 120 +- hk. Det blir enten å få reparert orginal radiator eller kjøpe en alu radiator.
Ta med din mk1 radiator til Andersen Radiator i Oslo, og få de til å sette inn det mest effektive registeret de kan få plass til, koster rundt 2000,-. (de har lagd flere slike)
Hvilken type radiator har du? Lav 1200 eller høy 1500? Med 120hk bør du nok gå for den høye.
Ble det mk1 clutchhus til slutt?
Hvilken type spacer og lager på trustelageret?
7/8" mk1 Lotus/mk1 escort mexico clutch slave sammen med 5/8" hovedsylinder skal være en fin kombinasjon til clutchen.
MLI wrote:Ta med din mk1 radiator til Andersen Radiator i Oslo, og få de til å sette inn det mest effektive registeret de kan få plass til, koster rundt 2000,-. (de har lagd flere slike)
Hvilken type radiator har du? Lav 1200 eller høy 1500? Med 120hk bør du nok gå for den høye.
Ble det mk1 clutchhus til slutt?
Hvilken type spacer og lager på trustelageret?
7/8" mk1 Lotus/mk1 escort mexico clutch slave sammen med 5/8" hovedsylinder skal være en fin kombinasjon til clutchen.
Det ble til at jeg dro til Andersen med radiatorene. Den til GTn skal få nytt register.
Den som er til denne som tråden handler om skal få en rad til på registeret ( blir da tykkere) og samme høyde som GT radiator. Regner med det blir greit.
Det ble Mk1 clutch hus. Clutch med lager og spacer fra Atle ( usikker på hvilken type )
Atle mente std pumpe og slave skulle være greit, så da tester jeg det først.
Da måtte pedalen justeres. Det går dårlig med wire feste bak varmeapparatet
Justert gasspedal
Da ser det ut til at wiretrekket skal ligge sånn.
Wiretrekk
Har fått bygd om radiator til samme høyde som på GT. I tillegg er det satt inn et tykkere register. Det er vist økt fra noen og 50 rør til over 100. Dette bør kjøle bedre
Kjempebra Ludvig.
Har en 1500 radiator som e lekk. Den skoll antagele Andersen fått gjort nå med.
Kjøre med 1200 radiator no. Det går forsåvidt greitt,men har vørri litt småproblem i skikkele varmt ver.
E feresten dårligere varme fra varmapp med 1200 rad. å. Men akkorat det e itt så stort problem da æ ikke kjøre med
Cort`n på vinter`n.
Ska bli artig å sjå den bilen din når du e ferdig. Fer du kjem på sommerens treff med den?
Go helg.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
s-ludvig wrote:Fikk ikke plass til orginal vifte på vannpumpa nå som radiator'n blei tjukkere. Får montere elektrisk i forkant av radiator.
Ikke så rart det, Svein, du har "feil" type vannpumpe (fra en 1971- 711M motor).
Vannpumpe til 1962-70 Cortina er kortere, da blir det nok plass til vifte, skal du se
s-ludvig wrote:Fikk ikke plass til orginal vifte på vannpumpa nå som radiator'n blei tjukkere. Får montere elektrisk i forkant av radiator.
Ikke så rart det, Svein, du har "feil" type vannpumpe (fra en 1971- 711M motor).
Vannpumpe til 1962-70 Cortina er kortere, da blir det nok plass til vifte, skal du se
hvor mye kortere er denne? passer denne på 205 blokka til 2,0 ohc, sliter VELDIG med plass til kjøle vifte har bare fått på ei lita plast vifte såvidt det er, den subber nesten borti v full gass!
Denna motoren har jeg ikke montert selv, kjøpte den ferdig sammenskrudd. Skulle egentlig sitte i en MK2 denne. Tror jeg løser det med el-vifte. Vil ikke reima sitte skjevt hvis denne er feil, eller er det annet ofset på reimhjulet til den andre pumpa
Gå for elektrisk. Når det gjelder ohc-pinto,så er den korteste der den for vanlig vifte. Den for viskosekobling er lengst. På cross/pre-cross vil det ikke ha noe særlig å bety med tanke på plass. Trangt blir det okke som
s-ludvig wrote: Vil ikke reima sitte skjevt hvis denne er feil, eller er det annet ofset på reimhjulet til den andre pumpa
Ja, det er et annet offset, tommehull for de 4 boltene, og en annen dimensjon på hullet i midten for reimhjulet på vannpumpe til 1962-70 Cortina.
Du kan bruke vannpumpe til 1971- 711M også på 1962-70 Cortina, men da må du også bruke reimhjul og vifte fra 1971- 711M.
Mulig det er litt mindre plass mellom motor og radiator på mk1?
Jeg har "oppgradert" høy radiator fra Andersen Radiator (lik din) på min 1967 mk2 med 1300 pre-crossflow, ikke noe trøbbel med plassen der.
nyborgracing wrote:hvor mye kortere er denne? passer denne på 205 blokka til 2,0 ohc, sliter VELDIG med plass til kjøle vifte har bare fått på ei lita plast vifte såvidt det er, den subber nesten borti v full gass!
Har du 2.0 OHC og radiator på samme plass som originalt?
Vet at Follebu-gjengen pleier å skjære inn en 90-grader "trapp" i bjelken under radiatoren ved montering av 2.0 OHC, antageli for å flytte radiatoren litt lengre fram?
nyborgracing wrote:hvor mye kortere er denne? passer denne på 205 blokka til 2,0 ohc, sliter VELDIG med plass til kjøle vifte har bare fått på ei lita plast vifte såvidt det er, den subber nesten borti v full gass!
Har du 2.0 OHC og radiator på samme plass som originalt?
Vet at Follebu-gjengen pleier å skjære inn en 90-grader "trapp" i bjelken under radiatoren ved montering av 2.0 OHC, antageli for å flytte radiatoren litt lengre fram?
nei, har flyttet den så langt frem det går, så må bare leve med det eller sette på el vifter i front når motor skal oppgraderes uttpå våren
Da har jeg hentet dash pad og instrument holder som har blitt flocket. Tror dette blir tøft i bilen
Ellers er det mye småting som tar tid som har blitt gjort blant annet fått sveiset litt under på rammevange og behandlet med understell behandling. Må også finne ut hvor det er best å feste coil og div i motorrom så det ikke kommer i konflikt med forgassere. Driver også med ledninger og ombygging til vekselstrømdynamo. Satser på å få bilen i gang for EU før siste finish og montering.