s-ludvig wrote:a lia wrote:Hei!
Hva kreves det for og være redaktør da? Hvor mange arbeids timer er det snakk om i måneden? Er dette en jobb som krever mye av en person? Det må vere en del jobb siden det er flere som har prøvd men,kastet inn håndkledet etter kort tid pga for stor oppgave på en person?
Vil bare få på det rene hva red tittelen innebærer.Hva kreves for eks av data utstyr og data erfaring.Det er viktig at alt dette kommer fram hvis man skal få noen til og melde seg som redaktør.Og en liten gullrot fritt medlemskap i klubben noe som styret også har vel???
M v h A Lia.
Er det ingen i styret som vet dette???????
Hvilke programmer brukes?
Ingen vil vel ta en jobb uten å vite hva de går til.
Hei,
Det er ingen i styret som har innehatt redaktør posisjonen, bortsett fra en av oss som var med og delte på den for lenge siden, så det er ingen i styret som kan gi et detaljert svar. Det er også avhengig av hvem vi finner, hvilke kunnskaper han har og hvilke løsninger vi blir enig med ham om.
Det vi søker er en person som kan være bladansvarlig og som kanskje kan sette litt personlig preg på bladet ved å blant annet skrive en liten hilsen i bladet hver gang. Han må gjerne kalle seg redaktør.
Denne bladansvarlige må være såpass selv strukturert at han tar ansvar selv for å samle det stoffet som kommer inn, katalogisere det og sørge for at det kommer ut blad. Tidspunktene for bladene må passe nogenlunde sammen med årsmøteinnkallinger og lignende som skal publiseres til medlemmene.

Her hjelper resten av styret også til.
Om det ikke kommer inn stoff nok, så sier han ifra om det og blir en av de

"sure"

som maser etter stoff. Blir det allikevel ikke nok stoff så sier han fra om det også, og vi utsetter bladet.
Hvordan selve bladet lages rent teknisk er avhengig av den bladansvarlige. Er han datakyndig og vil eksperimentere med et program som han kan lage bladet i så gjerne det, eller vi kan fortsette slik som de siste bladene er laget ved at vi kjøper den tjenesten fra trykkeriet og at den bladansvarlige redaktøren oversender det han vil ha i bladet til trykkeriet. Da må stoffet være sortert i mapper og om noe ønskes i en bestemt rekkefølge så må det oppgis. Dialogen med trykkeriet foregår pr email og det blir to-tre emailer frem og tilbake pr blad før den bladansvarlige får tilsendt et utkast han må godkjenne.
For å svare på spørsmålene konkret tar jeg dem i rekkefølge Og begynner meda.lia:
1.) Hva kreves det for og være redaktør da?
Du må være bevist det ansvaret du har. Normal datakunnskap bør holde. Tilgang til PC, internett og mail er nødvendig.
2.) Hvor mange arbeids timer er det snakk om i måneden?
Dette er litt avhengig av hva du selv gjør det til og hvilke løsninger som velges. Jeg tror arbeidsmengen er tilsvarende det samme som den kassereren , webmaster, formann eller sekretæren har. Kanskje litt mer hektisk mens det står på, mens noen av oss andre har det mer fordelt jevnt utover hele året. Kasserer jobben min f.eks. har høytid fra slutten av januar og frem til årsmøtet i juni.
3.)Er dette en jobb som krever mye av en person?
Det krever nok litt oppmerksomhet før et blad skal ut. Se forøvrig svar på spm 2.
4.) Det må vere en del jobb siden det er flere som har prøvd men,kastet inn håndkledet etter kort tid pga for stor oppgave på en person?
Jeg tror det er mange i klubben som mestrer denne oppgaven hvis vi går for den løsningen med å kjøpe selve produksjonen av bladet fra trykkeriet. Grunnen til at noen har kastet inn håndkleet tidlig har jeg ikke oppfattet er fordi oppgaven har vært for stor. Jobbmessige og skolemessige årsaker har vært begrunnelser brukt.
5.) Og en liten gullrot fritt medlemskap i klubben noe som styret også har vel???

Denne er allerede på plass. Fritt medlemskap for styreverv og redaktør har vært praktisert i flere år nå.
6.) kaster meg på her. er enig med bardal, dette forumet er for at alle kan si sine meninger. synes det er ok at dette blir diskutert her. vi får prøve og bytte litt på medlemmer i styret kansje,,,vet at redaktører og formanner vokser ikke på trær men sikkert bra og bytte på litt. kansje noen som er intr vis vi tar dette opp på neste treff,,. så kom igjen og si hva dere mener folkens.
Jeg tror jeg har med meg hele styret når jeg sier vi er glad for engasjement rundt medlemsbladet. Det vi ikke liker er at det yppes til krangel, men det ser ut til å ha roet seg ned og vi tar med oss all respons på dette innlegget. Kom gjerne med mer.
Saker som hvor mange blader vi skal ha pr år, eller om vi bare skal ha forumet, er som du sier noe vi må bli enige om på neste årsmøte (treff). Og om noen har noe konkret forslag så må de innleveres riktig (14dgr før) i henhold til våre vedtekter. Om vi velger å
ikke ha blad må vi ta stilling til hvordan styret skal publisere informasjon til medlemmene. Dette forumet slik som det er idag kan ikke brukes fordi at klubben ikke har noen oversikt over hvem av forumbrukerne som også er medlem av klubben. Vi ønsker ikke å gi ut medlemsinformasjon til "Gud og hvermann" og vi vet heller ikke om det vi skriver her når frem til de vi ønsker. Jeg vet at vår webmaster har klar en løsning der noen av feltene på forumet vil kreve innlogging. Jeg tror han har en plan om å starte dette opp i nær fremtid, og planen er da å ta en gjennomgang med forumbrukerne og finne ut hvem av disse som også samtidig er klubbmedlem og vil være berettiget til å kunne logge seg inn der.
Kommende årsmøte kan da bestemme at vi f.eks ikke skal ha blad og at dette nye medlemsforumet kan brukes til å publisere medlemsinfo.
Om det i motsetning skulle bli slik at årsmøtet trer ned over ørene mine at jeg også skal lage blad i tillegg til kassererjobben, tror jeg jeg vil vurdere å overlate jobben til en annen. Kombikasserer og redaktør er sikkert mye lettere å finne enn en som bare er redaktør.
7.) Er enig med deg og dere mulig lurt og rulere på styret uten at man skal rette kritikken mot dem.Men,har det ikke vært snakk om samarbeide med anglia klubben medlemene der er jo stille som mus.Det må vel være medlemmer der også som har lyst til att en felles klubb el felles blad skal fungere eller hva?Må vel finnes en løsning på en fungerende felles klubb.
Angliaklubben og bladsamarbeid har det vært mye snakk om. Derfor gikk styret i cortinaklubben til det skritt å invitere anglia til et møte i november 2012. Orientering fra dette møtet er tiltenkt å publiseres i neste blad (

og ikke for Gud og hvermann her) men akkurat når det gjelder Anglia samarbeid så kan jeg røpe nå (

det er jo ikke så hemmelig heller) at ingen av klubbene er klare for hverken klubbsammenslåing eller bladsammenslåing nå. Dette må modnes. For å starte den modningsprosessen har klubbene begynt å utveksle medlemsblader og vi kan fritt benytte stoff fra hverandres blad. Videre er vi enige om å fortsette treffsammarbeidet og et naturlig videreutvikling av dette kan kansje være å utgi et felles treffblad etter treffet. Initiativet til dette ligger på den bladansvarlige i de to klubbene og styret i cortinaklubben er positiv til å dele på utgifter til et slikt blad.
8.) Er det ingen i styret som vet dette???????
Vi vet nok noe, men som jeg håper jeg har klart å få frem over så er mye også fritt opp til den som tør å si at "jeg har lyst å prøve å få til dette"
9.) Hvilke programmer brukes?
Tilbake til Rune og Erik's tid så ble det brukt Microsoft Office Word som de fleste har på PCen sin. Etterhvert som bladet får mange sider så blir dette uegnet selv om word nå er bedre enn det var den gang. Men til små blader bør det være bra nok etter min mening.
Adobe indesign er blitt brukt av flere av de som har vært redaktør de senere årene. Dette er et kostbart program som disse har hatt jobbmessig tilgang til (eller pirat eller demo

hva vet jeg?) Dette er også det programmet som vårt trykkeri bruker når vi kjøper denne tjensten, og vårt siste blad er laget med dette programmet.
Når Yngvar var redaktør brukte han et program som han syntes var enkelt å bruke og som han kunne.
10.) Ingen vil vel ta en jobb uten å vite hva de går til.
Tror nok det finnes endel som syntes at det også kan være spennende.
MIN MENING:
Jeg tror vi må ha blad. Kansje ikke fire pr år. Hva med to?
Fordi: Jeg tror vi har mange medlemmer som ikke er så datakyndige at de er på nett og forum. (skal forresten bli spennende å se resultat av Webmasteren sitt forsøk med innlogging) Medlemsavgiften vil måtte senkes kraftig og da er det ingen vits for disse å betale småpenger for å få ingenting. Ved så lav medlemsavgift er det heller ikke forsvarlig å purre og denne medlemsgruppen vil også bli borte.
Antall medlemmer vil bli lavere over en lengre periode og det er vanskelig å si om klubben vil dø bort eller om den kan klare å stable seg på beina igjen med kun forumet som lim i klubben.
Jeg har full tro på at det er mulig å ha en klubb, vet det allerede er slike, som kun er nettbasert og med et oppegående forum. Men dette er mer moderne greier med en yngre garde av folk. Jeg tenker Volvo (VCCN) og BMW (bimmers) bl.a.
Motsatt så vet jeg også at klubben for klassiske Kawasaki 900 her i landet (Z1Owners klubb) nå legger ned forumet sitt og skal satse på to til tre blader i året.

ble masse dette, men kom igjen! Følg oppfordringen til A.lia og cortinamk2 her og si hva du mener. Er du klubbmedlem og har et konkret forslag så meld det inn som forslag til årsmøtet. Tror nok at bladet vårt kommer på agendaen uansett der så har du bare meninger så ta dem med deg der og få dem ut da.
.......og tro ikke at styret ikke følger med på hva som kommer frem her. Det gjør vi
terje kasserer