Medlemsbladet vårt.

Her kan alle med Cortinainteresse boltre seg!
Åge Salomon

Medlemsbladet vårt.

Post by Åge Salomon »

Hei alle medlemmer i Cortinaklubben.

Dette er ingen trivelig besjed,men er bare nødt til å opplyse dere om det.

Et nytt medlemsblad skulle egentlig vært på gang nå, men det kommer ikke.
Torgeir Svendsen (Pappa Torsk) vår midlertidige redaktør , har fått inn så lite stoff at det er ikke grunnlag nok for å få laga eit blad no. Dette er ikke bra,men sånn er ståa pr.idag.
Men det må ikke bli ei "sovepute" hvis dere tror det!! Det er stoff fra dere medlemmer vi må ha. At redaktøren og styret skal samle inn stoff, blir feil!! Vi skal få laga eit juleblad,da vi håper at tilsiget av bladstoff kan ha forbedret seg til da. SÅ KOM IJEN! SEND INN STOFF TIL CORTINABLADET!! Stort eller lite bidrag. Alt mottas med takk.

At vi er uten redaktør har dere registrert. Slik vi driver nå,blir bladet laga på dugnad av styret. Det er ingen ønskesituasjon,da styret har andre ting å ta seg av.
Så kom ijen DU der ute: Meld deg som redaktør, og få oss ut av dette uføret. Uten redaktør og medlemsbladet er Cortinaklubben død!

Hilsen formann Åge.
:D
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
arnbar

Re: Medlemsbladet vårt.

Post by arnbar »

Litt seint med svar,men regner med at ståa er den samme.
Temaet er som vanlig,mangel på redaktør og mangel på stoff til Cortinabladet.
Jeg siterer fra formannens innlegg, "slik vi driver nå, blir bladet laget på dugnad av styret, det er ingen ønskesituasjon da styret har andre ting og ta seg av." Sitat slutt.
Ja vel, det er slettes ikke så uvanlig at frivillig organisjasjonsarbeid er dugnadsbasert, og heller ikke så uvanlig at det kan være noe jobbing med det. Er det ikke sånn at formannen og styret i klubben er valgt til å gjøre en jobb for medlemmene ? Eller er det omvendt ?
Jeg tror ikke at formannens stadige trussler om at nå MÅ folk melde seg som redaktør, fører til noen løsning på problemet. Tror ikke at redaktørkandidater vokser på trær i klubben. Ei heller gamle fraser som et bladsammarbeid med Angliaklubben ser ut til å ha noen nytte.
Hvis det er sånn, som formannen avslutter sitt innlegg med, at uten Cortinabladet så er Cortinaklubben død, så tror jeg vi må legge det ansvaret til ledelsen og ikke til medlemmene. (tror foresten at bladets betydning i så måte er betydelig overdrevet )
Det faktum at et godt oppegående forum er en konkurrent til bladet kan vi ikke underlså. Papiraviser sliter i forhold til digitale medier, sånn er det bare. Heller et godt forum enn blad med gammelt nytt,som er laget av mennesker som er sure fordi at de må lage bladet.
Synes lederen skal honnorere folk som har innlegg på forumet i stedet for å kommentere at dette hadde vært godt stoff for bladet, kan med det risikere at folk ikke gidder å bruke forumet heller.
Det får være nok " surmaga " kritikk fra meg for denne gang.
I den "sivile "verden er det blitt nokså vanlig med omorganisering av ting som ikke fungerer,kanskje det kan være nødvendig med Cortinabladet også?
Jeg skal tilslutt være frimodig nok til å komme med et par forslag til forandringer (forbedringer).Cortinaklubben har over hele landet utnevnt såkalte kontaktpersoner,la det bli deres jobb å skaffe stoff til bladet.(Tar sjangsen på å foreslå dette selv om jeg er en av disse selv).Hvis hver av disse snur seg litt i sitt distrikt,blir det fort mye bladstoff uten at det blir så mye arbeid på hver enkelt.
Så til slutt,det redaksjonelle ansvaret i bladet mener jeg kan være i det eksisterende styret.Da det ser ut til å være overflod av styremedlemmer i styret,i forhold til det som vedtektene i klubben krever,må det vel være fullt mulig at f.eks.to styremedlemmer tar redaktørfunksjonen på deling,uten at det på død og liv må inn en ny redaktør,en som ikke finnes.

Mvh. Arne Bardal
(Som også ønsker Cortinablad i framtida,men laget av blide folk som har lyst til å lage blad)
Csepel

Post by Csepel »

Såkalte kontaktpersoner ja. Det fikk det til å ringe bittelitt i en bjelle i bakhodet en plass. Måtte se etter og fant ut at jeg stod som kontaktperson for møre og romsdal. Må si det passer veldig godt med tittelen "såkalt" kontaktperson på meg ihvertfall. Husker ikke hvordan jeg ble det og har blitt kontaktet kun en gang i den anledning. Må tilstå jeg ikke forstod med en gang hvorfor karen ringte meg for å bli medlem, men skrev ned navnet hans og videreformidlet det til formannen.
Så, det blir desverre ikke noe mere medlemsblad med å oppfordre kontaktpersonen for møre og romsdal i alle fall. Har fortsatt stor cortinainteresse, men driver helst for meg selv. Bør kanskje prøve å bli kvitt kontaktpersontittelen i stedet..
Når det gjelder Cortinabladet som det det er så synes jeg det er trivelig at det kommer og vil gjerne honnorere dem som setter det sammen. Men om det er noe klubben virkelig må ha er jeg en smule i tvil om. Mye av det som står har vi da sett på internettet før. Bør i hvertfall ikke bli pålagt noen som tvangsoppdrag. Er medlem av Angliaklubben også. Der er det ikke mye som kommer..
Espen

Post by Espen »

Gokveld i stugu

Rent personlig er jeg mer for et oppegående og gnistrende forum en et blad i ny og ne,
for all del, ingen ting galt med bladet.
Men, bladet blir lest og arkivert i en tilfeldig stabel en eller annen plass,
sjelden det tas frem igjen :D

Ser, for min del ihvertfall, at forumet frekventeres daglig, og vel så det.
Er meget fornøyd med forumet selv om noen av linkene kansje er gått ut på dato :D

Kansje ikke alle medlemmene er på nettet regelmessig, noen kansje aldri og derfor har stor glede av bladet ?

Vanskelig dette her.

Mvh Espen
MLI

Post by MLI »

Hmm....
Slik det er nå, kan det sannsynligvis ikke fortsette i lengden.
Som tidligere formann, så vet jeg at det er såpass mye arbeid med driften av klubben at de "menige" styremedlemmene har en god del arbeid med det.
Dersom styremedlemmene i tillegg skal ta på seg å sette sammen/redigere Cortina-bladet over lengre tid på "dugnad", så kan det muligens bli for mange oppgaver på for få folk, som da går lei.
Men bevares, det er mulig å omorganisere/tenke nytt også, det har skjedd før :)

Men husk gjerne på at dette med å drive en klubb/frivillig arbeid er ikke bare enkelt, kjekt og fryd og gammen...
Det er bare å se på den engelske mk1 Cortina-klubben, de har nå for få folk til oppgavene, der folk har gått leie og "tatt sin hatt og gått", og det står ingen/veldig få klare til å overta.
Og Cortina-klubben hadde det samme problemet på slutten av 90-tallet, for mange oppgaver på for få folk, det ble for mye å gjøre og for mye slitasje på formann og folkene i styret den gang.

Nå må vi ikke stelle oss slik at vi havner i den situasjonen en gang til.
Dette er frivillig ubetalt arbeid som kommer i tillegg til alt annet, noen ganger er det også særdeles utakknemlig arbeid (som f.eks å måtte ringe til folk for å få inn kontingenten fra "sene/treige" betalere, som allerede har fått giro 2 ganger før).
Og jada, ofte er det de samme "treige" betalerene hvert år, festlige greier det.

Etter en sånn purrerunde er man ikke akkurat full av entusiasme til også å gå i gang med å lage Cortina-blad på dugnad i tillegg...
Det burde ikke være så vanskelig å skjønne det.
Derfor bør man ha en redaktør, eller eventuelt noen dedikerte personer som driver med bladet.

Når det gjelder forum kontra blad, så er jeg nok for gammeldags, jeg har ikke engang iPad :D
Men:
Når det gjelder lengre artikler over flere sider, som f.eks de artiklene jeg skrev/oversatte om overhaling av 2000E-kasse, så synes jeg de gjør seg bedre på papir, det blir lettere å se sammenhengen.

Kortere innlegg, på kun en side eller 2, kan gå bra på forum.

Noe av grunnen til at noen kanskje er mere ivrige på forum enn i blad, er vel at det er litt mere "lettvint" og raskere å få ting ut på forumet.
Men egentlig tar det jo ikke noe særlig lengre tid å sende dette innholdet på en mail til redaktøren heller :D

Det er vel det at dagens ungdom "forventer effektivitet" og må se resultatene av skribleriene sine akkurat her, akkurat nå :D
Csepel

Post by Csepel »

Helt enig i at lengre artikler med seriøst innhold gjør seg best på papir. Så jeg håper virkelig at noen vil ta på seg jobben. Men det er faen ikke enkelt å få til et helt blad med vettig, interessant og nytt innhold flere ganger i året. Uten betaling attpåtil! Egentlig ikke helt borte tanken om å ha skribenter spredd utover landet heller. Norge er veldig grisgrendt. Er da mange Cortina entusiaster og prosjekt rundt om. Men det blir alt for langt mellom dem.
Åge Salomon

Post by Åge Salomon »

Det er leit å høre at klubbens søken etter redaktør og stoff til Cortinabladet oppfattes som en trussel.

Oppfordring til og sende inn stoff til bladet har vel vært en gjenganger i alle år og skulle således ikke være noe nytt.
Dei siste bladene er satt sammen av styret på dugnad.
Trur ikke folk som ikke har forsøkt å sette sammen et 30-40sider`s blad, kansje i word,med bilder,bildetekst,tabeller
og annonser som skal gå opp i et sidetall delelig med 4etc. veit kor my arbeid det er når man ikke driver med sånne ting til vanlig.
I mangel på rætt programvare ,tar ein i bruk word,som "vi vanleg dødelige" har tilgjengele,men som egner seg veldig
dårlig.
Det er klart at viktigheten av eit medlemsblad ikke er så stor nå som tida før internett og Forumet.
Før i tida var jo bladutgivelser den eneste måten å oppretthold kommunikasjon ang treffplaner og div info.
Så styret er av den meining,at et trykket blad er viktig.
Hva vi gjer med bladene i ettertid får bli opp til hver enkelt. Jeg har arkivert mine blader for både oppslagsverk og seinere mimrestunder. For det er jo ein kjent sak,at data på evnt Forum på grunn av tekniske feil plutselig berre forsvinn.....I tillegg blir bladene bevart i riksarkivet. Da kan folk om 100år sjå i Cort.medlemsblad og funder på noen "runde rare baklykter" og forske litt på hva vi dreiv med.
Som vår tidligere formann skriver,så har styret nok med oppgaver knyttet til driften av klubben.
Det er heilt rett.
Medlemsbladet bør være preget av medlemmene og deres aktiviteter i Cortinagaragene rundt om i landet.
Den dugnadsinnsatsen Bardal etterlyser har styret levert med glede,men vi har kjøpt redaktørtjenesten.
Grunnen til at det faktisk vart noen bra blad,var jo at det kom inn en del stoff sist høst.
Og hvorfor? Jo, vi har etterlyst og mast litt og noen har faktisk sjønn poenget!
Hvis vi ikke finner noen som kan påta seg jobben med og sette sammen bladet,så må vi bare fortsette og kjøpe den tjenesten. Men innkomme av stoff er vi helt avhenginge av. På grunn av kostnadene,så må vi etterhvert vurdere
og kutte ned på antall blader eller øke kontigenten.
Styret tar gjerne imot forslag til saker som skal taes opp på årsmøtet. For dette med medlemsbladet hører aboslutt hjemme der.
Det er ikke alltid så heldig og diskutere en sånn sak på Forumet,da man lett kan bruk ord og uttrykk som kan fell
negativt ut. Hva med kansje og selv ta intitiativet til og gjøre et slag for klubben sin uten å være i "styre og stell"?

Hilsen styret i Ford Cortina klubben
v/Åge. :D
1966 Cortina 1500 Deluxe
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
arnbar

Post by arnbar »

Hensikten med mitt forrige innlegg var å prøve å få igang en konstruktiv diskusjon om vi skal ha et medlemmsblad og event. på hvilken måte bladet skal lages.
At jeg spissformulerer noe,må tåles så lenge jeg holder meg til saken.

Etter å ha lest innleggene til forhenværende og nå værende leder,kan man få inntrykk av at forbedringspotensialet er lite.Det er små muligheter for å få gjort ting annerledes.Styret har for mye å gjøre???
At styret i Cortinaklubben nærmest oppforder til å avslutte denne diskusjonen på forumet før den egentlig kommer i gang ,skjønner jeg lite av.Hvis vi ikke kan diskutere denne saken på forumet ,hva skal vi da med forumet?
Er det sånn et ting som kan oppfattes som kritikk ikke skal ut på forumet?

Cortinabladet har vært tema på mange årsmøter,uten at det har kommet noe konkret ut av det, derfor må det vel være bra å få til diskusjoner,få fram forslag til løsninger på forhånd,løsninger som kan tas med til årsmøtet for event. avstemmning og vedtak.

Styret avslutter sitt innlegg med å etterlyse initiativ til å gjøre noe for klubben uten å være med i styre og stell.Til det er å svare at mine innlegg her på forumet om dette tema ,er tenkt å være et sånnt initiativ,og de mest skarpsynte vil kanskje se at det var et par konkrete forslag i mitt forrige innlegg.

Mvh.Arne Bardal
Espen

Post by Espen »

Litt fasinerende å registrere at denne tråden har nærmere 400 treff.
Hvor er da tilbakemeldingene fra alle medlemmene som burde synse i bøtter og spann om ståa til klubben ?

Eller er det så at de aller fleste er fornødde med dagens tilstand ?
I tilfelle så, hvorfor da forandre på noe ?

Koker det hele ned til at klubben mangler redaktør ?
Kan klubben legge på prisen og kjøpe denne tjensten i fremtiden ?

Tror at en bare må innfinne seg med at "alle" heller vil lese om ting å tang enn selv å bidra med artikler for bladet.
Har planer om diverse bilder og tekst den dagen kjerra er klar, men etter den dagen er det usikkert om jeg vil bidra veldig mye med stoff, men tiden vil vise ? Kan ihvertfall ikke bestemme dette nå :D

Mvh Espen
MLI

Post by MLI »

Nå har jeg holdt på med gamle vrak en stund, og vært medlem i mange klubber.
3 ting går igjen i alle klubbene:
-Det må stadig "mases" om å få inn stoff til medlemsbladet.
-Det er vanskelig å finne noen som vil "ta seg av" medlemsbladet.
-Det er aldri "overflod" av frivillige som vil ta verv i klubbene.

Så kan noen kanskje bli litt trøtte og leie av denne stadige "gnålinga" om stoff til bladet hele veien, men det er nå en gang slik at bladet er til for medlemmene (og medlemmene må dessverre påminnes om å bidra med noe stoff hvis det skal bli noe blad).
En redaktør skal ikke skrive et blad alene (og finne på alt stoffet), han skal redigere bladet (altså velge ut og sette sammen innkommet stoff til bladet), og sende dette til trykking/distribusjon.

Situasjonen tatt i betraktning, så synes jeg styret har gjort en kjempejobb med de 3 bladene som kom ut i 2012, og jeg vet av erfaring hvor mye arbeid det ligger bak hvert blad (jeg var en gang redaktør for Cortina'n selv, den gang jeg var ung og lovende :) ).
Eilif

Post by Eilif »

Spennende betraktninger du har Espen. Så mange treff og så mange synsere det er der ute, men nesten alle lar være og kommentere. Årsaken til dette er nok at det er mange som har et forhold til bladet og vil vite hva som skjer, angående bladet, siden vi er uten redaktør.

Mulig det hele koker ned til formannens “brutale” fremferd etter søken på både redaktør og stoff til bladet. I alle år har det blitt mast jevnt og trutt på innlegg for publisering i Cortinabladet så det er jo ikke noe nytt.
Mangel på redaktør og Cortinabladet vil bli satt på agendaen på årsmøtet i juni. Hvis at medlemmene bare vil lese om ting og tang enn selv og bidra med artikler til bladet så må man vurdere bladets fremtid.

For styret i Cortinaklubb Norge
1966 Cortina Mk1 1500 GT
1982 Porsche 911 Turbo
1965 Tempo Lett Corvette 300
1965 Tempo Lett Arrow 300
1968 Tempo Lett Corvette 300
1998 Ski-Doo GT 500
2011 VW Touran 2.0 TDI
Espen

Post by Espen »

Hei igjen

Synes Magnus oppsummerer bra.
Er og har vert medlem i mange klubber, samme ståa der :D

Men et par andre spørsmål :
Hvor mange medlemmer har klubben, dvs si, hvor mange får bladet ?
Hvor mange er regelmessige brukere av forumet ?

Kansje disse tallene vil reflektere om en fortsatt skal "slite" med å få ut et blad ?
Eller satse ensidig på forumet ?

Mvh Espen
Cortinaterje

Post by Cortinaterje »

Espen wrote:Hei igjen

Synes Magnus oppsummerer bra.
Er og har vert medlem i mange klubber, samme ståa der :D

Men et par andre spørsmål :
Hvor mange medlemmer har klubben, dvs si, hvor mange får bladet ?
Hvor mange er regelmessige brukere av forumet ?

Kansje disse tallene vil reflektere om en fortsatt skal "slite" med å få ut et blad ?
Eller satse ensidig på forumet ?

Mvh Espen
Hei Espen. Noen tørre tall:
Medlemstallet bruker å ligge rundt 250-260 avhengig av hvor mange som fornyer. Det er Giro ute for øyeblikket og betalingsfristen er enda ikke forbi så betalinger kommer daglig inn nå om dagen. 10stk bare i dag og til nå er det 72 medlemmer som har medlemskapet sitt i orden for 2013.

Forumet har 257 registrerte brukere. Hvor mange av disse som samtidig er medlem i klubben finnes det ingen oversikt over. Her er det også mulighet for at noen kan ha registrert seg med flere eller ny bruker fordi de har f. eks glemt passord. Av disse 257 brukerne er det over 150 som har mindre enn 10 innlegg.

Bladet vårt er litt låst i vedtektene våre. Det er åtte punkter der som beskriver hvordan bl.a. Årsmøteinnkalling, Årsmøtereferat, Regnskap, medlemsmatrikkel skal publiseres. Det er ikke umulig å slutte med blad, men det krever litt årsmøtearbeid.

Terje Kassør
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
a lia

Post by a lia »

Hei!

Hva kreves det for og være redaktør da? Hvor mange arbeids timer er det snakk om i måneden? Er dette en jobb som krever mye av en person? Det må vere en del jobb siden det er flere som har prøvd men,kastet inn håndkledet etter kort tid pga for stor oppgave på en person?
Vil bare få på det rene hva red tittelen innebærer.Hva kreves for eks av data utstyr og data erfaring.Det er viktig at alt dette kommer fram hvis man skal få noen til og melde seg som redaktør.Og en liten gullrot fritt medlemskap i klubben noe som styret også har vel???

M v h A Lia.
Kalle

Post by Kalle »

Mangel på redaktør med mere er en sak mange klubber sliter med. Vårt samfunn
har idag kommet så "langt" at alle ønsker det meste, men kanskje uten å bidra så mye selv.
Denne utviklingen ser vi enten det gjelder drift av skolekorps, foreninger, drift av samfunnshus, barnehager eller bilklubber. Folk i styre og stell er vanskelig å få tak i, og ihvertfall over lengre tid.
I dagens travle samfunn som vi forøvrig selv har "stemt" fram har de aller fleste nok med hverdagen og andre gjøremål. Da blir det ikke mye tid og ork igjen til dugnadsarbeid.

Cortinabladet er trivelig å få og også "arkivere", men det spørs om innsatsen/kostnad for å produsere er større enn gevinsten ved å utgi dette. Cortinabladet har til tider vært meget bra, men tror at de aller fleste ikke bruker mange timer på å lese det. For å produsere et blad over lengre tid med en viss standard, kreves det mye av både stoff og de som skal arbeide med dette og ikke minst penger.

Jeg synes forumet fungerer helt fint som bindeledd mellom medlemmene og synes det kan satses på dette.

Om det ønskes noe blad kan det være et tips å utgi et årlig blad f.eks. til jul med Cortinastoff, men så var det dette med redaktør igjen da.....

-Kalle
65 Cortina De Luxe
51 Opel Blitz 1,5 T
68 BM Volvo Buster 400
54 Ferguson TEA 20
Åge Salomon

Post by Åge Salomon »

Takk for meninger.
Men som tidl. skrevets så blir dette en sak på årsmøtet til sommeren.
Da håper vi at det kommer innspill på dette med medlemsbladet. Og da hadde det vært fint om dere sender inn til klubbstyret 14dgr før møtet. Det er så mye bedre å vite hva vi skal prate om da når vi har fått det inn forhånd.
Ingen sak er for liten og ingen er for stor til at vi kan ta det opp. ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
cortinamk2

Post by cortinamk2 »

kaster meg på her. er enig med bardal, dette forumet er for at alle kan si sine meninger. synes det er ok at dette blir diskutert her. vi får prøve og bytte litt på medlemmer i styret kansje,,,vet at redaktører og formanner vokser ikke på trær men sikkert bra og bytte på litt. kansje noen som er intr vis vi tar dette opp på neste treff,,. så kom igjen og si hva dere mener folkens.
a lia

Post by a lia »

Hei Cortina mk2!

Er enig med deg og dere mulig lurt og rulere på styret uten at man skal rette kritikken mot dem.Men,har det ikke vært snakk om samarbeide med anglia klubben medlemene der er jo stille som mus.Det må vel være medlemmer der også som har lyst til att en felles klubb el felles blad skal fungere eller hva?Må vel finnes en løsning på en fungerende felles klubb.

M v h A Lia.
s-ludvig

Post by s-ludvig »

a lia wrote:Hei!

Hva kreves det for og være redaktør da? Hvor mange arbeids timer er det snakk om i måneden? Er dette en jobb som krever mye av en person? Det må vere en del jobb siden det er flere som har prøvd men,kastet inn håndkledet etter kort tid pga for stor oppgave på en person?
Vil bare få på det rene hva red tittelen innebærer.Hva kreves for eks av data utstyr og data erfaring.Det er viktig at alt dette kommer fram hvis man skal få noen til og melde seg som redaktør.Og en liten gullrot fritt medlemskap i klubben noe som styret også har vel???

M v h A Lia.
Er det ingen i styret som vet dette???????
Hvilke programmer brukes?
Ingen vil vel ta en jobb uten å vite hva de går til.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Cortinaterje

Post by Cortinaterje »

s-ludvig wrote:
a lia wrote:Hei!

M v h A Lia.
Er det ingen i styret som vet dette???????
Hvilke programmer brukes?
Ingen vil vel ta en jobb uten å vite hva de går til.
Hei,
Det er ingen i styret som har innehatt redaktør posisjonen, bortsett fra en av oss som var med og delte på den for lenge siden, så det er ingen i styret som kan gi et detaljert svar. Det er også avhengig av hvem vi finner, hvilke kunnskaper han har og hvilke løsninger vi blir enig med ham om.

Det vi søker er en person som kan være bladansvarlig og som kanskje kan sette litt personlig preg på bladet ved å blant annet skrive en liten hilsen i bladet hver gang. Han må gjerne kalle seg redaktør.
Denne bladansvarlige må være såpass selv strukturert at han tar ansvar selv for å samle det stoffet som kommer inn, katalogisere det og sørge for at det kommer ut blad. Tidspunktene for bladene må passe nogenlunde sammen med årsmøteinnkallinger og lignende som skal publiseres til medlemmene. ;) Her hjelper resten av styret også til.
Om det ikke kommer inn stoff nok, så sier han ifra om det og blir en av de :evil: "sure" :lol: som maser etter stoff. Blir det allikevel ikke nok stoff så sier han fra om det også, og vi utsetter bladet.

Hvordan selve bladet lages rent teknisk er avhengig av den bladansvarlige. Er han datakyndig og vil eksperimentere med et program som han kan lage bladet i så gjerne det, eller vi kan fortsette slik som de siste bladene er laget ved at vi kjøper den tjenesten fra trykkeriet og at den bladansvarlige redaktøren oversender det han vil ha i bladet til trykkeriet. Da må stoffet være sortert i mapper og om noe ønskes i en bestemt rekkefølge så må det oppgis. Dialogen med trykkeriet foregår pr email og det blir to-tre emailer frem og tilbake pr blad før den bladansvarlige får tilsendt et utkast han må godkjenne.

For å svare på spørsmålene konkret tar jeg dem i rekkefølge Og begynner meda.lia:
1.) Hva kreves det for og være redaktør da?
Du må være bevist det ansvaret du har. Normal datakunnskap bør holde. Tilgang til PC, internett og mail er nødvendig.

2.) Hvor mange arbeids timer er det snakk om i måneden?
Dette er litt avhengig av hva du selv gjør det til og hvilke løsninger som velges. Jeg tror arbeidsmengen er tilsvarende det samme som den kassereren , webmaster, formann eller sekretæren har. Kanskje litt mer hektisk mens det står på, mens noen av oss andre har det mer fordelt jevnt utover hele året. Kasserer jobben min f.eks. har høytid fra slutten av januar og frem til årsmøtet i juni.

3.)Er dette en jobb som krever mye av en person?
Det krever nok litt oppmerksomhet før et blad skal ut. Se forøvrig svar på spm 2.

4.) Det må vere en del jobb siden det er flere som har prøvd men,kastet inn håndkledet etter kort tid pga for stor oppgave på en person?
Jeg tror det er mange i klubben som mestrer denne oppgaven hvis vi går for den løsningen med å kjøpe selve produksjonen av bladet fra trykkeriet. Grunnen til at noen har kastet inn håndkleet tidlig har jeg ikke oppfattet er fordi oppgaven har vært for stor. Jobbmessige og skolemessige årsaker har vært begrunnelser brukt.

5.) Og en liten gullrot fritt medlemskap i klubben noe som styret også har vel???
;) Denne er allerede på plass. Fritt medlemskap for styreverv og redaktør har vært praktisert i flere år nå.

6.) kaster meg på her. er enig med bardal, dette forumet er for at alle kan si sine meninger. synes det er ok at dette blir diskutert her. vi får prøve og bytte litt på medlemmer i styret kansje,,,vet at redaktører og formanner vokser ikke på trær men sikkert bra og bytte på litt. kansje noen som er intr vis vi tar dette opp på neste treff,,. så kom igjen og si hva dere mener folkens.
Jeg tror jeg har med meg hele styret når jeg sier vi er glad for engasjement rundt medlemsbladet. Det vi ikke liker er at det yppes til krangel, men det ser ut til å ha roet seg ned og vi tar med oss all respons på dette innlegget. Kom gjerne med mer.
Saker som hvor mange blader vi skal ha pr år, eller om vi bare skal ha forumet, er som du sier noe vi må bli enige om på neste årsmøte (treff). Og om noen har noe konkret forslag så må de innleveres riktig (14dgr før) i henhold til våre vedtekter. Om vi velger å ikke ha blad må vi ta stilling til hvordan styret skal publisere informasjon til medlemmene. Dette forumet slik som det er idag kan ikke brukes fordi at klubben ikke har noen oversikt over hvem av forumbrukerne som også er medlem av klubben. Vi ønsker ikke å gi ut medlemsinformasjon til "Gud og hvermann" og vi vet heller ikke om det vi skriver her når frem til de vi ønsker. Jeg vet at vår webmaster har klar en løsning der noen av feltene på forumet vil kreve innlogging. Jeg tror han har en plan om å starte dette opp i nær fremtid, og planen er da å ta en gjennomgang med forumbrukerne og finne ut hvem av disse som også samtidig er klubbmedlem og vil være berettiget til å kunne logge seg inn der.
Kommende årsmøte kan da bestemme at vi f.eks ikke skal ha blad og at dette nye medlemsforumet kan brukes til å publisere medlemsinfo.
Om det i motsetning skulle bli slik at årsmøtet trer ned over ørene mine at jeg også skal lage blad i tillegg til kassererjobben, tror jeg jeg vil vurdere å overlate jobben til en annen. Kombikasserer og redaktør er sikkert mye lettere å finne enn en som bare er redaktør.

7.) Er enig med deg og dere mulig lurt og rulere på styret uten at man skal rette kritikken mot dem.Men,har det ikke vært snakk om samarbeide med anglia klubben medlemene der er jo stille som mus.Det må vel være medlemmer der også som har lyst til att en felles klubb el felles blad skal fungere eller hva?Må vel finnes en løsning på en fungerende felles klubb.
Angliaklubben og bladsamarbeid har det vært mye snakk om. Derfor gikk styret i cortinaklubben til det skritt å invitere anglia til et møte i november 2012. Orientering fra dette møtet er tiltenkt å publiseres i neste blad ( ;) og ikke for Gud og hvermann her) men akkurat når det gjelder Anglia samarbeid så kan jeg røpe nå ( :) det er jo ikke så hemmelig heller) at ingen av klubbene er klare for hverken klubbsammenslåing eller bladsammenslåing nå. Dette må modnes. For å starte den modningsprosessen har klubbene begynt å utveksle medlemsblader og vi kan fritt benytte stoff fra hverandres blad. Videre er vi enige om å fortsette treffsammarbeidet og et naturlig videreutvikling av dette kan kansje være å utgi et felles treffblad etter treffet. Initiativet til dette ligger på den bladansvarlige i de to klubbene og styret i cortinaklubben er positiv til å dele på utgifter til et slikt blad.

8.) Er det ingen i styret som vet dette???????
Vi vet nok noe, men som jeg håper jeg har klart å få frem over så er mye også fritt opp til den som tør å si at "jeg har lyst å prøve å få til dette"

9.) Hvilke programmer brukes?
Tilbake til Rune og Erik's tid så ble det brukt Microsoft Office Word som de fleste har på PCen sin. Etterhvert som bladet får mange sider så blir dette uegnet selv om word nå er bedre enn det var den gang. Men til små blader bør det være bra nok etter min mening.
Adobe indesign er blitt brukt av flere av de som har vært redaktør de senere årene. Dette er et kostbart program som disse har hatt jobbmessig tilgang til (eller pirat eller demo ;) hva vet jeg?) Dette er også det programmet som vårt trykkeri bruker når vi kjøper denne tjensten, og vårt siste blad er laget med dette programmet.
Når Yngvar var redaktør brukte han et program som han syntes var enkelt å bruke og som han kunne.

10.) Ingen vil vel ta en jobb uten å vite hva de går til.
Tror nok det finnes endel som syntes at det også kan være spennende.

MIN MENING:
Jeg tror vi må ha blad. Kansje ikke fire pr år. Hva med to?
Fordi: Jeg tror vi har mange medlemmer som ikke er så datakyndige at de er på nett og forum. (skal forresten bli spennende å se resultat av Webmasteren sitt forsøk med innlogging) Medlemsavgiften vil måtte senkes kraftig og da er det ingen vits for disse å betale småpenger for å få ingenting. Ved så lav medlemsavgift er det heller ikke forsvarlig å purre og denne medlemsgruppen vil også bli borte.
Antall medlemmer vil bli lavere over en lengre periode og det er vanskelig å si om klubben vil dø bort eller om den kan klare å stable seg på beina igjen med kun forumet som lim i klubben.

Jeg har full tro på at det er mulig å ha en klubb, vet det allerede er slike, som kun er nettbasert og med et oppegående forum. Men dette er mer moderne greier med en yngre garde av folk. Jeg tenker Volvo (VCCN) og BMW (bimmers) bl.a.
Motsatt så vet jeg også at klubben for klassiske Kawasaki 900 her i landet (Z1Owners klubb) nå legger ned forumet sitt og skal satse på to til tre blader i året.

;) ble masse dette, men kom igjen! Følg oppfordringen til A.lia og cortinamk2 her og si hva du mener. Er du klubbmedlem og har et konkret forslag så meld det inn som forslag til årsmøtet. Tror nok at bladet vårt kommer på agendaen uansett der så har du bare meninger så ta dem med deg der og få dem ut da.
.......og tro ikke at styret ikke følger med på hva som kommer frem her. Det gjør vi ;)

terje kasserer
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Post Reply