Det jeg har skrevet her ovenfor, gjelder for startere med innslag på toppen av starteren
(startere brukt i Norge).
Disse bilene ble i enkelte andre markeder også levert med startere med eget innslag montert på torpedoveggen (som i England). "Engelske" startere hadde ofte 10 tenner. "Engelske" biler hadde originalt en litt annen startkrans, da starterdrevet kom inn fra andre siden på disse bilene.
Ellers kan det vel i noen få tilfeller kanskje gå med en nyere Bosch-starter med 10 tenner på en Cortina, men da er gjerne startkransen godt slitt, og har dermed "ufrivillig" fått en annen tannmodul

De nyere Bosch-starterene kan forøvrig bestilles med både 9, 10 og 11 tenner på starterdrevet.
Og de finnes med 10 tenner på 25,5mm drev, og 10 tenner på 29mm drev, så her må man holde tungen i riktig munn

De finnes vel også med kort og langt "felthus", og har vel også større diameter på "felthuset", så her er det mange muligheter for feilbestilling av ting som ikke passer/som det ikke er nok plass til...
Siden det er trangt med plass til starteren på en mk1, så ville jeg helst brukt en original Lucas mk1 starter på en slik bil.
På 1968-70 mk2 er det litt bedre plass.
Og pass opp for de nye "heavy duty" starterene med girutveksling, noen av disse har en flens som vrir innslaget litt til siden, slik at de ikke passer på Cortinaer (selv om reklamen sier at de skal passe).
Noen få av disse starterene har en "multihull" flens som kan "klokkes", slik at starteren kan monteres i flere posisjoner, da er det litt bedre håp om at det skal passe...