Masse tenner

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Espen
Posts: 196
Joined: 17.11.2011 15:41
Location: Bryne

Masse tenner

Post by Espen »

Hei

Hvor er det muligt å finne en tabell/oversikt over hvor mange tenner på startmotor og svinghjul som passer sammen
på disse hekkans Kentmotorene, virker som om Ford bygde disse med ørten tusen varianter bare på pur f ....... :D
Har rota litt på internett, og funnet 2 svar til 135 tenners svinghjul, en påstår 10 på starter og en annen 11 ?????

Forbanna herk dette her :D
User avatar
Cortinaterje
Posts: 2712
Joined: 16.11.2009 20:17
Location: Krsand

Re: Masse tenner

Post by Cortinaterje »

Har du sett denne: viewtopic.php?f=4&t=1413&p=6545&hilit=starter#p6545

og Denne: viewtopic.php?f=4&t=878&p=4105&hilit=starter#p4105


Og Denne: viewtopic.php?f=4&t=878&p=4107&hilit=starter#p4107

Virker som MLI vet mye om dette. Er ikke han i ditt distrikt?
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Espen
Posts: 196
Joined: 17.11.2011 15:41
Location: Bryne

Re: Masse tenner

Post by Espen »

Joda, Magnus er ikke langt borte, ca rett ved siden av borti gata her,
sånn ca 15 km eller en tlf :D
Men kansje andre og kan ha nytte av dette ?

Og ja, har sett dine linker, men finner ikke rett svar :)
a lia
Posts: 239
Joined: 24.11.2009 20:52

Re: Masse tenner

Post by a lia »

Hei Espen!

Du kan søke på limora.com der er starter utvekslinger 9 til 12 tenner på kent og så kan du søke på Ring gear r. htttp//ringgear.com.Der finnes tabell på start kranns.Håper dette kan være litt til hjelp.

Mvh A Lia.
Jon Kristian
Posts: 369
Joined: 01.01.2011 18:44

Re: Masse tenner

Post by Jon Kristian »

Halloen Espen.
Hvis du tar ut "spraybokskoppen" i stål som sitter i clutch huset innforbi starteren, så klarer du kanskje og se hvordan antall tenner vil slå inn mot startkransen. Har en ny starter liggende på verkstedet hos meg du kan låne for testing. Nei, har ikke sjekket antall tenner på denne ennå. Må se på det i morgen. Ring eller stikk innom :-)
MLI
Posts: 3298
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Masse tenner

Post by MLI »

Cortina mk1 og 1966-67 Cortina mk2 1300/1500 pre-crossflow og Lotus har Lucas M35G starter, med 9 tenner på 29mm drev, rundt innslag og startkrans med 110 tenner. Disse kan du finne på amerikansk eBay til rundt $120.
Her kan det også brukes en nyere Lucas M35J starter fra Austin Allegro, kan kjøpes på engelsk eBay til rundt £40-60 (kan bli litt trangt mot traversen på en mk1, men det går).

Cortina mk2 1300/1600 crossflow har Lucas M35J starter, med 11 tenner på 29mm drev, rundt innslag med "vinger" og startkrans med 132 tenner.
Disse kan du finne på amerikansk eBay til rundt $70.

1971- Cortina mk3/Escort mk1/Capri mk1 har Lucas M35J starter, med 10 tenner på 25,5 mm drev, rundt innslag med "vinger" og startkrans med 135 tenner.
Disse bilene kom også mye med Bosch startere med 10 tenner på 25,5 mm drev.

M35G starter
Image

M35J starter
Image
Espen
Posts: 196
Joined: 17.11.2011 15:41
Location: Bryne

Re: Masse tenner

Post by Espen »

Flotte greie Magnus :D

Då he eg fått bekrefta at eg kan bruka 10 te 135 oppsettet, jillt

espen
User avatar
Cortinaterje
Posts: 2712
Joined: 16.11.2009 20:17
Location: Krsand

Re: Masse tenner

Post by Cortinaterje »

Men jeg er forvirra nå. Lenger oppe her skriver MLI at MK1 starter har 9 tenner. (se også under)
MLI wrote:Cortina mk1 og 1966-67 Cortina mk2 1300/1500 pre-crossflow og Lotus har Lucas M35G starter, med 9 tenner på 29mm drev, rundt innslag og startkrans med 110 tenner. Disse kan du finne på amerikansk eBay til rundt $120.
Her kan det også brukes en nyere Lucas M35J starter fra Austin Allegro, kan kjøpes på engelsk eBay til rundt £40-60 (kan bli litt trangt mot traversen på en mk1, men det går).

Cortina mk2 1300/1600 crossflow har Lucas M35J starter, med 11 tenner på 29mm drev, rundt innslag med "vinger" og startkrans med 132 tenner.
Disse kan du finne på amerikansk eBay til rundt $70.

1971- Cortina mk3/Escort mk1/Capri mk1 har Lucas M35J starter, med 10 tenner på 25,5 mm drev, rundt innslag med "vinger" og startkrans med 135 tenner.
Disse bilene kom også mye med Bosch startere med 10 tenner på 25,5 mm drev.

M35G starter
Image

M35J starter
Image
I denne trådenviewtopic.php?f=12&t=1161&start=70 sier bertil på side8 at GT Mk1 skal ha 10 tenner.
Startern på bildet er til MkII, går å bruke på Mk1 men det er ikke optimalt, på visse varianter så går det inte alls. Tell antalet tänder på drevet og sammenlikne diametern med den gamle startern. Det finns 10 og 11 tenner, på Gt Mk1 ska det vara 10 tänder.
Lett å ta bort tillslaget på Mk2 start også, i princip samme som på Mk1.
Har ikke Mk1-1500 og Mk1-1500GT samme starter?
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Espen
Posts: 196
Joined: 17.11.2011 15:41
Location: Bryne

Re: Masse tenner

Post by Espen »

Hehe, sjekk her :

http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-X-Flow-E ... 27cad0d7dc" onclick="window.open(this.href);return false;

og her :

http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-X-Flow-E ... 27bcb88f97" onclick="window.open(this.href);return false;

Begge passer til 110 :D
Fortsatt forvirret, følg med i neste bolk ...............
User avatar
Cortinaterje
Posts: 2712
Joined: 16.11.2009 20:17
Location: Krsand

Re: Masse tenner

Post by Cortinaterje »

.......eller forvirret på en ny måte.
Om det er 9 eller 10 tenner betyr ikke noe. Det er delediametern i et tannhjul som betyr. 9 eller 10 tenner på samme diameter (herØ29) skal gi forskjellig Tannmodul (tannstørrelse)hvis delediametern er den samme. Da må 110 tenner hjulet matche på tannmodulen.

Men kan være dette blir så nære at de går om hverandre. Den ene kombinasjonen vil bare ha litt kortere levetid, og det er det jo den stakkars uvitende bileieren som må betale.
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
MLI
Posts: 3298
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Masse tenner

Post by MLI »

Det jeg har skrevet her ovenfor, gjelder for startere med innslag på toppen av starteren
(startere brukt i Norge).
Disse bilene ble i enkelte andre markeder også levert med startere med eget innslag montert på torpedoveggen (som i England). "Engelske" startere hadde ofte 10 tenner. "Engelske" biler hadde originalt en litt annen startkrans, da starterdrevet kom inn fra andre siden på disse bilene.

Ellers kan det vel i noen få tilfeller kanskje gå med en nyere Bosch-starter med 10 tenner på en Cortina, men da er gjerne startkransen godt slitt, og har dermed "ufrivillig" fått en annen tannmodul :)
De nyere Bosch-starterene kan forøvrig bestilles med både 9, 10 og 11 tenner på starterdrevet.
Og de finnes med 10 tenner på 25,5mm drev, og 10 tenner på 29mm drev, så her må man holde tungen i riktig munn :)
De finnes vel også med kort og langt "felthus", og har vel også større diameter på "felthuset", så her er det mange muligheter for feilbestilling av ting som ikke passer/som det ikke er nok plass til...

Siden det er trangt med plass til starteren på en mk1, så ville jeg helst brukt en original Lucas mk1 starter på en slik bil.
På 1968-70 mk2 er det litt bedre plass.

Og pass opp for de nye "heavy duty" starterene med girutveksling, noen av disse har en flens som vrir innslaget litt til siden, slik at de ikke passer på Cortinaer (selv om reklamen sier at de skal passe).
Noen få av disse starterene har en "multihull" flens som kan "klokkes", slik at starteren kan monteres i flere posisjoner, da er det litt bedre håp om at det skal passe...
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: Masse tenner

Post by FoMoCo »

Den absolutt beste starteren ,stille og virker altid , er starteren fra Bosch !

Den finnes i forskjellige lengder ,den korteste versjonen er utrolig kort og man slipper å demontere motorfester
for å montere /demontere starteren .
Husker bare ikke fra hvilken bil... kan lese av nummeret hvis det kan være nyttig.

Burton selge forskjellige tannkranser så viktig og sende en mal /avtrykk av tennene på s hj kransen før man bestiller..

Sant det med den store forvirringen ang div starter tenner.. Tanndelingen og tannmodulen kan variere endel ..Det beste er å ta et matpapir eller helst en hvit pappbit og ta avtrykket av tennene på starterkransen , og så sjekke det opp mot starter drevet på starteren man ønsker å bruke .

Man river ganske snart tennene med selv bare ørliten forskjell mellom de to. :!:
Espen
Posts: 196
Joined: 17.11.2011 15:41
Location: Bryne

Re: Masse tenner

Post by Espen »

Problemet mitt var/er at jeg har 3 stk startere, 9-10 og 11 tenner
og 3 stk svinghjul, 2stk 132 og 1 stk 135.
Alle liggende på arbeidsbenken, men hva passer med hva ????????
Om disse kom fra 1500 dl eller 1200 eller xflow eller gt eller escort eller capri eller fieste eller ?

Har ikke peiling ................

Derfor mitt spørsmål i første innlegg.
Men så svarte Magnus, glimrende :D
fossil racing
Posts: 37
Joined: 12.08.2010 22:10

Re: Masse tenner

Post by fossil racing »

Cortinaterje wrote:.......eller forvirret på en ny måte.
Om det er 9 eller 10 tenner betyr ikke noe. Det er delediametern i et tannhjul som betyr. 9 eller 10 tenner på samme diameter (herØ29) skal gi forskjellig Tannmodul (tannstørrelse)hvis delediametern er den samme. Da må 110 tenner hjulet matche på tannmodulen.

Men kan være dette blir så nære at de går om hverandre. Den ene kombinasjonen vil bare ha litt kortere levetid, og det er det jo den stakkars uvitende bileieren som må betale.
Hei Terje - husk også at det finnes 2 typer startkranser, med samme antall tenner, den ene er basert på "norske" startere med innslag bakfra for startere som er vist på bildene fra Bertil, så kommer de samme kransene for "engelske" startere med innslaget på arm forfra - disse passer ikke. Vær OBS når det bestilles nye kranser fra Burton - kan være vanskelig å få 110 tenner for "norske" startere. Jeg har slitt mye. På LoCo racerbilen bruker jeg 110 tenner og Sierra-starter bygget om til 9 tenners drev - har fungert i mange år. Er mindre enn Lucas og lett å få plass til mellom clutch-hus og travers. Ellers så har jeg en Bosch-starter fra Escort Mk.1 i reserve, den er også mindre enn Lucas og fungerer ok.
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: Masse tenner

Post by FoMoCo »

Har vært borti både 9 og 10 tenner og kanskje 11 på disse senere lucas starterne..
Har anvendt starter med både 9 og 10 -11 tenner ,begge kan muligens brukes på enkelte kombinsjoner tannkrans
Tror de gikk over til 10/132 tenner (finere tann modul) for å redusere støy .. . Derfor har man den karakteristiske støyen fra en mkl med 9 /110 tenner , som også var på tidlig mkll.. ( rundt innslag montert på toppen av starteren )
Når da så mkll høsten 1967 omsider kom med den nyere versjon lucas starter (den med firkantet innslag ) gikk de samtidig over til en annen tannkrans på svinghjulet , med minst 132 tenners og derav 10 tenners drev på starteren .
Har ikke sjekket nøyaktig antall tenner , men det viktigste er å samnenligne den drev kombinasjonen man ønsker å bruke.
Nå er der forskjell mellom Norske og Engelske startere . England brukte nå mest (lengst ) startere som hadde eget innslag festet til torpedoveggen,inertiastarter , og ikke innslag montert på toppen av startmotoren .
Men har nå observert også disse med innslaget på torpedoveggen på norske biler , .både mkl ,og mkll export tidlig ble faktisk i enkelte tilfeller levert med denne varianten for eksport.
Tror den med innslaget festet på toppen av starteren er heavy duty ( sterkere ) mest beregnet til biler for eksport kaldere klima .

På tannkrans med 132 tenner ( mkll ) kan det nok muligens brukes både 10 og 11 variant starter drev ..
Egenlig er det den nyere tankransen 132 - 135 man bør satse på . 10 eller 11 tenner

man bør nesten holde drevene mot hverandre for å være helt sikker på at tannmodulene er mest opptimal riktig tilpasset hverandre , mao at de passer godt nok sammen til å ikke føre til unormal stor slitasje .
User avatar
Cortinaterje
Posts: 2712
Joined: 16.11.2009 20:17
Location: Krsand

Re: Masse tenner

Post by Cortinaterje »

fossil racing wrote:
Cortinaterje wrote:.......eller forvirret på en ny måte.
Om det er 9 eller 10 tenner betyr ikke noe. Det er delediametern i et tannhjul som betyr. 9 eller 10 tenner på samme diameter (herØ29) skal gi forskjellig Tannmodul (tannstørrelse)hvis delediametern er den samme. Da må 110 tenner hjulet matche på tannmodulen.

Men kan være dette blir så nære at de går om hverandre. Den ene kombinasjonen vil bare ha litt kortere levetid, og det er det jo den stakkars uvitende bileieren som må betale.
Hei Terje - husk også at det finnes 2 typer startkranser, med samme antall tenner, den ene er basert på "norske" startere med innslag bakfra for startere som er vist på bildene fra Bertil, så kommer de samme kransene for "engelske" startere med innslaget på arm forfra - disse passer ikke. Vær OBS når det bestilles nye kranser fra Burton - kan være vanskelig å få 110 tenner for "norske" startere. Jeg har slitt mye. På LoCo racerbilen bruker jeg 110 tenner og Sierra-starter bygget om til 9 tenners drev - har fungert i mange år. Er mindre enn Lucas og lett å få plass til mellom clutch-hus og travers. Ellers så har jeg en Bosch-starter fra Escort Mk.1 i reserve, den er også mindre enn Lucas og fungerer ok.
Viste jeg hadde en helt ny startkrans et sted, ;) kunne nesten ikke finne den. Den er skråslipt på begge sider, så for meg virker det som den er beregnet både for den engelske typen startere og heavy duty type startere med direkte magnet innslag. Delenr 105E-6384 er det eneste som forefinnes i 66modell Mk1 delekatalogen. Det eneste er at en gang i løpet av produksjonen er 105E-6384 blitt replaced by 2730E-6384 Men jeg forstår det slik at det er den samme ringen som brukes på Alle Mk1.
Attachments
FoMoCo 105E-6384
FoMoCo 105E-6384
Last edited by Cortinaterje on 26.11.2012 7:08, edited 1 time in total.
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Masse tenner

Post by SveinF »

105e nummeret sier at det stammer fra Anglia.
Angliaen brukte samme tannkrans på inertia og preengaged type startere
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: Masse tenner

Post by FoMoCo »

Den fasingen av kanten på tannkransen ble nok utført på tidlige starterkranser med god grunn ,siden både tannforhold ( Ratio ) var ganske grov))9/110 ,som gjorde de var ganske harde i starten ,også med tanke på at de tidligere type startere der drevet går direkte " skrus rett i inngrep uten slik mer moderne starter drev som på de nyere startere som er langt mykere i selve innkoblingen .

Det som til slutt bestemmer hvilken starter og dermed drev man bør bruke, er jo svinghjuls-kransen man ønsker annvende
.
Har man startere med innslaget montert på toppen av starteren ,da kan man fint bruke mer moderne tannkrans uten slik fasing som på altså ikke den 105 E varianten (som vist ovenfor).

Startere kan ha små variasjoner på tann mondulen på starterdrevene som er montert.. Både på mkl og mkll ..
Litt feil tann modul kan man gjerne ha, med mer støy som resultat , men gjerne også med det resultatet at levetiden på drevene kan bli betydelig redusert .
Leste på et forum at Lucas leverte på slutten av sekstitallet utbytes reservedels drev , drev med 1 tann mer enn det originalt Ford leverte som ny. slike endringer kan vel ha skjedd ikke bare under tiden for mkl 63-66 men også for mkll 67-70
Dette er typisk produsent forandringer ..
Og det virket jo , men muligens med noe kortere levetid som resultat..

Mao aller beste er å forsikre seg at de to drev , både starter kransen og starter drevet stemmer 100 % .
User avatar
Cortinaterje
Posts: 2712
Joined: 16.11.2009 20:17
Location: Krsand

Re: Masse tenner

Post by Cortinaterje »

FoMoCo wrote:
Mao aller beste er å forsikre seg at de to drev , både starter kransen og starter drevet stemmer 100 % .
Det er jo sant nok ;)
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
User avatar
Cortinaterje
Posts: 2712
Joined: 16.11.2009 20:17
Location: Krsand

Re: Masse tenner

Post by Cortinaterje »

SveinF wrote:105e nummeret sier at det stammer fra Anglia.
Angliaen brukte samme tannkrans på inertia og preengaged type startere
For meg ser det ut som om den kransen som er utviklet for Anglia med 998ccm er brukt på alle precrossflow oppover. Den er blitt erstattet med en fra 2730E en gang, men siden den passer antar jeg et det ikke er synlig forskjell. Forskjellen ligger mest sannsynlig i materialkvalitet eller kanskje bare det er en ny underleverandør.

Noen som vet hvilken bil 2730E er? Mistenker at det er MK2 cortina med pre crossflow.
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Post Reply