Kalle wrote:Hva med å sette bilen på bukker og kjøre den for å lokalisere vibrasjoner.
Hvis ubalansen er veldig stor bør det kan lokaliseres før eller senere.
Dette er faktisk et godt forslag. Enda bedre er det hvis du kan få kjørt bilen til et bilverksted, og heist den opp i været mens den kjøres i de gir og hastighetsområder der det er vibrasjoner.
Da kan en mekaniker gå under bilen og drive "håndspålegging" på kritiske steder, som f.eks motor, girkasse og bakaksling. Da bør det være mulig å finne ut av hvor vibrasjonene kommer fra.
Som du har erfart, så er slike vibrasjoner ikke alltid så lette å finne/lokalisere.
Selv om du ikke merker noen vibrasjoner ved trilling i frigir, så kan det likevel være mellomakslingen, det blir en annen påkjenning i den når du går av/på gassen, f.eks.
Andre kilder kan være motor (clutch/svinghjul/veiv), motorfester, girkasse/metallforing bak i bakstussen på girkassen, bakaksling (kast i aksling eller flens mot hjulet, etc).
Ta gjerne en prat med Torleif Kile, han har kjørt og skrudd Cortina siden 1976, og har vært borti det meste på disse bilene, mulig han har noen gode tips om hva som bør sjekkes.
Har du noen andre bilkarer som kan hjelpe deg i nærheten der du bor?
Om du ikke har en Cortina/Ford-kar i nærheten, så finnes det mange Amcar-klubber i landet, og det er ofte greie (og hjelpsomme) karer der.