Cortina oversikt.
Cortina oversikt.
Finnes det oversikt over hvor mange Cortinaer som er igjen i Norge? Ser at klubben har et bilregister, men hvor oppdatert er dette? Jeg er også medlem i Opelregisteret og der er det slik at en kan søke på ulike modeller og hvem om er eier osv. Hadde vært fint med noe sånt i Cortinaklubben også slik at vi har en oversikt over bilene som er igjen.
-Kalle
-Kalle
65 Cortina De Luxe
51 Opel Blitz 1,5 T
68 BM Volvo Buster 400
54 Ferguson TEA 20
51 Opel Blitz 1,5 T
68 BM Volvo Buster 400
54 Ferguson TEA 20
- Åge Salomon
Re: Cortina oversikt.
Ja, det har sin riktighet at vi har et Bilregister. Men antagele ikke så oppdatert som det kansje burde vært.
Grunn te de, e nok hovedsakele at medlemmene ikke melder inn sine biler.
Litt dumt, men sånn e det nok berre.
Kan vel i såmmå "åndedrag" da sei til Medlemmene: Meld inn deres biler, slik at vi får eit oppdatert register til ein hver tid.
Bruk vårt skjema som ligger på websida,Bilregisteret el. ta kontakt med vår Sekretær Jonas Wilhelmsen.
Mvh. formann Åge.

Grunn te de, e nok hovedsakele at medlemmene ikke melder inn sine biler.
Litt dumt, men sånn e det nok berre.
Kan vel i såmmå "åndedrag" da sei til Medlemmene: Meld inn deres biler, slik at vi får eit oppdatert register til ein hver tid.
Bruk vårt skjema som ligger på websida,Bilregisteret el. ta kontakt med vår Sekretær Jonas Wilhelmsen.
Mvh. formann Åge.

1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
- Cortinaterje
Ja, det finnes ett bilregister i klubben som inneholder rundt 850 rammenr.
Dette er laget i Access og jeg vet ikke om det er mulig å knytte dette til en webside for å muligjøre for medlemmene å søke etter info. Her ligger det info om bilen-eiere-bilde av bil-om bilen eies av ett klubbmedlem mm.
Hva opelregisteret har og gjør vet jeg ikke noe om.
Jeg legger inn nye biler i registeret fortløpende som jeg kommer borti nye biler. For det meste på finn.no.
Å holde ett slik bilregister oppdatert er helt avhengig av at bileierne melder inn endringer om kjøretøyet til klubben. Kjøp-salg-restaurering-ombygging-orginalitet-modifisert-registrert-delebil-objekt osv. Antar dette er like vanskelig å få til som å få klubbmedlemmene til å komme med stoff til bladet. Mange av bilene i registeret har ikke eier som er klubbmedlem engang.
Har ikke tenkt dette før, men siden du spør:
Det vi kan gjøre er å kopiere over alle data fra bilregisteret til en xls fil. Det er relativt enkelt. Da kan man gjøre denne tilgjengelig for klubbens medlemmer via vårt lukkede forum. De som da har litt greie på data kan laste ned xls fila og søke i den. Det er ikke lovlig å vise på nett, kopling mellom kjøretøy og eier, så eierdelen må tas bort i tilfelle. Klubbstyret bør vel også lese gjennom og si sin mening først. En slik fil vil også være frosset opp mot kopieringstidspunktet slik at vi må fornye fila av og til. f eks. en gang pr år.
Ville det vært intr?
Regner med admin kommer inn her og antyder muligheten her.
Dette er laget i Access og jeg vet ikke om det er mulig å knytte dette til en webside for å muligjøre for medlemmene å søke etter info. Her ligger det info om bilen-eiere-bilde av bil-om bilen eies av ett klubbmedlem mm.
Hva opelregisteret har og gjør vet jeg ikke noe om.
Jeg legger inn nye biler i registeret fortløpende som jeg kommer borti nye biler. For det meste på finn.no.
Å holde ett slik bilregister oppdatert er helt avhengig av at bileierne melder inn endringer om kjøretøyet til klubben. Kjøp-salg-restaurering-ombygging-orginalitet-modifisert-registrert-delebil-objekt osv. Antar dette er like vanskelig å få til som å få klubbmedlemmene til å komme med stoff til bladet. Mange av bilene i registeret har ikke eier som er klubbmedlem engang.
Har ikke tenkt dette før, men siden du spør:
Det vi kan gjøre er å kopiere over alle data fra bilregisteret til en xls fil. Det er relativt enkelt. Da kan man gjøre denne tilgjengelig for klubbens medlemmer via vårt lukkede forum. De som da har litt greie på data kan laste ned xls fila og søke i den. Det er ikke lovlig å vise på nett, kopling mellom kjøretøy og eier, så eierdelen må tas bort i tilfelle. Klubbstyret bør vel også lese gjennom og si sin mening først. En slik fil vil også være frosset opp mot kopieringstidspunktet slik at vi må fornye fila av og til. f eks. en gang pr år.
Ville det vært intr?
Regner med admin kommer inn her og antyder muligheten her.
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Er det lov og spørre Kalle hva han skal bruke denne informasjonen til?Det er ikke lovlig å vise på nett, kopling mellom kjøretøy og eier, så eierdelen må tas bort i tilfelle.
Terje skriver litt om dette med lovligheten og personvernet skal man ta alvorlig. Regner med at de fleste av de 850 bilene i registeret eies av personer som ikke er medlemmer av CKN og det er ikke sikkert at de liker og bli "kringkastet". Vi må sørge at vi ikke får slike "Se og hør" tilstander på forumet.
Jeg har frisk i minne at Kalle var veldig opptatt av at min gamle bil ble overtatt av en av mine nærmeste slektninger tidligere i år. Dette er et familieanliggende og det er ikke noe andre har noe med!
Eilif

1966 Cortina Mk1 1500 GT
1982 Porsche 911 Turbo
1965 Tempo Lett Corvette 300
1965 Tempo Lett Arrow 300
1968 Tempo Lett Corvette 300
1998 Ski-Doo GT 500
2011 VW Touran 2.0 TDI
1982 Porsche 911 Turbo
1998 Ski-Doo GT 500
2011 VW Touran 2.0 TDI
Nå er det sånn at har man et regnr. kan man bare bruke Vegvesenets app, så får man opp alle data ang bilen. Dette er gratis. Ønsker man navn på eier, er det bare å sende en tekstmelding så har man det. Dette koster noen få kroner.
Vi behøver likevel ikke legge til rette for at det skal være enkelt å spore opp biler og eiere. Da får man bruke den offentlige veien.
Vi behøver likevel ikke legge til rette for at det skal være enkelt å spore opp biler og eiere. Da får man bruke den offentlige veien.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Hei.
For å ta det siste i innlegget først. Å hevde at jeg er veldig opptatt av hva du gjorde med din gamle bil er en stor overdrivelse. Saken er som følger: Det ble lagt ut et bilde av bilen med tekst: Klar for ny eier. Dette "mistolket" jeg dessverre som at den var til salgs og kom med et forslag om å legge ut pris å sette den under biler til salgs. At den allerede da var solgt til dine slektninger kom jo ikke fram av innlegget og det har jeg heller aldri blandet meg inn i. Om ikke alle innlegg er beregnet for alle "uinnvidde" medlemmer forstår jeg heller ikke hensikten med innlegget.
Med dette anser jeg denne saken ferdig debattert.
Når det gjelder et forslag om en søkbar matrikkel med opplysninger om hvem som eier hvilke biler ser
jeg også at dette blir misoppfattet. Det er vel ikke snakk om å "bruke" informasjonen til noe annet enn
å ha en oversikt over bilene som er registrert gjennom medlemmene i klubben.
-Kalle
For å ta det siste i innlegget først. Å hevde at jeg er veldig opptatt av hva du gjorde med din gamle bil er en stor overdrivelse. Saken er som følger: Det ble lagt ut et bilde av bilen med tekst: Klar for ny eier. Dette "mistolket" jeg dessverre som at den var til salgs og kom med et forslag om å legge ut pris å sette den under biler til salgs. At den allerede da var solgt til dine slektninger kom jo ikke fram av innlegget og det har jeg heller aldri blandet meg inn i. Om ikke alle innlegg er beregnet for alle "uinnvidde" medlemmer forstår jeg heller ikke hensikten med innlegget.
Med dette anser jeg denne saken ferdig debattert.
Når det gjelder et forslag om en søkbar matrikkel med opplysninger om hvem som eier hvilke biler ser
jeg også at dette blir misoppfattet. Det er vel ikke snakk om å "bruke" informasjonen til noe annet enn
å ha en oversikt over bilene som er registrert gjennom medlemmene i klubben.
-Kalle
65 Cortina De Luxe
51 Opel Blitz 1,5 T
68 BM Volvo Buster 400
54 Ferguson TEA 20
51 Opel Blitz 1,5 T
68 BM Volvo Buster 400
54 Ferguson TEA 20
- Åge Salomon
Sjer ut te at Styret må ta ein diskusjon om dette før vi "lager noe" nytt Bilregister ...... 

1966 Cortina 1500 Deluxe
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
et sånt register i et åpent forum er jo som og serve ting på et sølvfat til kjeltringer.
det er lett nok og finne denne infoen med div apper og søke motorer som det er om vi ikke i tillegg skal legge til rette for og gjøre det lettere.
det er lett nok og finne denne infoen med div apper og søke motorer som det er om vi ikke i tillegg skal legge til rette for og gjøre det lettere.
- Åge Salomon
Det har du rætt i TSL. Men det va vel itt det æ tenkt heller, at et sånt Register skoll vårrå tilgjengele fer "Gud å kvar mann". Kriterian må isåfall vårrå at du e medlem tå Cortinaklubben. Passord kansje?
Akkorat kolles den tilgangen ska vårrå, trur æ vår Admin har ei oppskrift på. Han e go på det.
Akkorat kolles den tilgangen ska vårrå, trur æ vår Admin har ei oppskrift på. Han e go på det.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Godt at alle misforståelser er ryddet av veien. Det var godt kjent i Cortinamiljøet at min gamle bil var solgt allerede i månedsskiftet november/desember 2013, men bare ikke avhentet før ca et halvt år senere. Dessuten så har jeg vett nok til og annonsere på riktig måte når jeg har noe til salgs.
Jeg støtter Svein sitt forslag om og bruke den "offisielle" måten.

Jeg støtter Svein sitt forslag om og bruke den "offisielle" måten.
EilifNå er det sånn at har man et regnr. kan man bare bruke Vegvesenets app, så får man opp alle data ang bilen. Dette er gratis. Ønsker man navn på eier, er det bare å sende en tekstmelding så har man det. Dette koster noen få kroner.

1966 Cortina Mk1 1500 GT
1982 Porsche 911 Turbo
1998 Ski-Doo GT 500
2011 VW Touran 2.0 TDI
1982 Porsche 911 Turbo
1998 Ski-Doo GT 500
2011 VW Touran 2.0 TDI
Den svenske cortinaklubben gir ut sitt medlemsregister en gang i året, i papirformat. Der er det såvidt jeg husker tatt med hvilke biler folk eier, men uten reg-nummer. F.eks. Ola Nordmann, 66 mk1 GT, 2 dørs.Vi publiserer jo vårt medlemsregister i Cortina'n, og vi kunne antagelig også inkludert 1 ekstra kolonne om type bil, hvis ønskelig? Kanskje noe å ta opp på neste årsmøte? Svenskene tar også med en kort statistikk over medlemmenes biler, f.eks xx stk 64 gt 2 dørs.
- Cortinaterje
Ble en del turbulens rundt dette fra flere så dette er vi tydeligvis ikke klar for enda.Cortinaterje wrote:
Ville det vært intr?
Jeg vet AMK Agder motorhistoriske klubb også praktiserte dette årlig, men at de har tonet betydelig ned uten at jeg husker helt hvorfor. Sjekket bladsamlingen min fra dem og ser at det har ikke kommet ut noe slikt fra dem på minst tre år nå.MLI wrote:Den svenske cortinaklubben gir ut sitt medlemsregister en gang i året, i papirformat. Der er det såvidt jeg husker tatt med hvilke biler folk eier, men uten reg-nummer. F.eks. Ola Nordmann, 66 mk1 GT, 2 dørs.Vi publiserer jo vårt medlemsregister i Cortina'n, og vi kunne antagelig også inkludert 1 ekstra kolonne om type bil, hvis ønskelig? Kanskje noe å ta opp på neste årsmøte? Svenskene tar også med en kort statistikk over medlemmenes biler, f.eks xx stk 64 gt 2 dørs.
fortsatt god jul
terje kass
ct