1963 4dørs Cortina

Annonseplass for Cortina/Anglia/Ford/bil-relaterte ting.
Post Reply
madman1983

1963 4dørs Cortina

Post by madman1983 »

Lurer litt på hva jeg kan få igjen for denne, 1963 Consul Cortina Deluxe er vell hele navnet tror jeg, er 1200 motor i den og 12v så regner med det da er bygd om fra 6v, ikke noe gjennomgående rust, men litt overflate rust er det da, så vidt jeg ser så er det fortsatt original lakken på den, og etter det mer erfarne folk har sagt så trenger forgasseren en rens, da bilen kan lugge litt noen ganger når man gir på, men går fint igjen hvis man tar på choken litt, også mest sannsynlig en pakning som må skiftes et sted på bremsene, men ikke noe problem å kjøre med, har kjørt med den uten problemer hos meg som det er ganske bratt, må bare hjelpe på litt med håndbrekket pga litt lekk på en pakkning, har ikke fått sett hvor det er da jeg ikke har så god peiling på sånt selv, bilen ble eu-godkjent nå i juli, og følger med masse deler, taket må pusses litt og lakkeres igjen, har 2 spraybokser med rett farge, kan se ut som det er veldig rustete på bilde, men er ikke så fælt som det ser ut, er bare et middel for å stoppe rust som forrige eier hadde på da det hadde gått takras på den, så taket måtte rettes opp etter det, og derfor ble det pusset ned, har funnet ut at det ikke er noen bil jeg kommer til beholde da den ikke er helt min stil, så vurderer da å selge hvis jeg føler det er verdt det jeg får av tilbud, men vet som sagt ikke hva den er verdt da jeg ikke har sett noen andre av denne typen til salgs, vet bare hva jeg ga for den, og vill heller ha meg noe fra 70-80tallet, så kan være mulig med bytte hvis noen har noe eu godkjent som jeg kanskje har intresse av fra 70-80tallet, men hadde vært fint å fått vite ca. verdi uansett om noen inne her har intresse av den eller ikke, er et par i området her som har sagt jeg skal si ifra hvis jeg skal selge også, holder til i Nordre Land/Oppland

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
madman1983

Re: 1963 4dørs Cortina

Post by madman1983 »

har fått bud på 15 000 ihvertfall, men skal få lakkert og ordnet taket til våren og få satt på plass taktrekket og det inni og se om det er noen som vill gi mere da
Espen

Post by Espen »

Tja, om den blir i bedre stand med et strøk sprayboksmaling på taket er jeg ikke så sikker på, snarere tvert om.
Ser vel heller på dette som et forsøk på å "lure" en kjøper. Skal lakkeringen gjøres skikkelig må/bør vinduene ut for å
få lakkert under pakningene, og ikke minst sjekke for eventuell rust der. Vinduene må tas ut for montering av taktrekket okkesom, så da kan det jo passe å lakkerere samtidig. En lakkering krever en lakkerer som vet hva han/hun holder på med, men det koster penger :D Irriterende dyrt kan det også bli :D

Selg den heller uten, så ser ihvertfall kjøper hva han/hun får :)
madman1983

Post by madman1983 »

Espen wrote:Tja, om den blir i bedre stand med et strøk sprayboksmaling på taket er jeg ikke så sikker på, snarere tvert om.
Ser vel heller på dette som et forsøk på å "lure" en kjøper. Skal lakkeringen gjøres skikkelig må/bør vinduene ut for å
få lakkert under pakningene, og ikke minst sjekke for eventuell rust der. Vinduene må tas ut for montering av taktrekket okkesom, så da kan det jo passe å lakkerere samtidig. En lakkering krever en lakkerer som vet hva han/hun holder på med, men det koster penger :D Irriterende dyrt kan det også bli :D

Selg den heller uten, så ser ihvertfall kjøper hva han/hun får :)
jeg vet det bare er overflate rust noen få plasser, taket ser rustet ut pga ovatrol eller hva det heter sånn rustbeskytter, men rutene må ut for å få på taktrekket? måtte ikke det for å få det av når taket skulle rettes opp, ikke at jeg har altfor god peiling på cortina, men har ikke vært behov for det på noen andre biler jeg har drevet med o.O skal jeg koste på at noen lakkerer bilen så blir det hellakkering, er ikke sånn altfor dyrt når man har slekt som driver med sånt, men vill prøve å beholde mest mulig av original lakken i første omgang og se hvordan det blir med å bare få lakkert taket siden det er det som er pusset ned, bilen har bare gått rundt 200 000 og ikke på saltede veier, derfor veldig bra for rust, vet forgasser med renses for at det skal fungere optimalt da, men fulgte med 4stk blandt delene, så skal nok få ordnet en av de i løpet av vinteren, er ihvertfall det jeg fikk beskjed om at måtte gjøres da bilen lugger noen ganger når man gir på, men går fint igjen hvis man napper litt i chocken, bilen kommer fra en Ford entusiast i Garmo ihvertfall, og har gått rundt Gubrandsdal distriktet hele tiden, og dårlig stand vill jeg ikke påstå den er, har bare fått det budet fra en av de som henger rundt nedpå bilverkstedet jeg bruker å henge på, så ikke sjekket rundt med annonse noe sted enda siden jeg ikke vet hvor mye disse i 4dørs utgave kan være verdt, og liker ikke å lage finn annonser på ting uten at jeg vet verdien i det først sånn at jeg verken lurer kjøper eller meg selv ved eventuelt salg, men har ikke hastverk med å selge uansett, er godkjent i nesten 2år til og helt grei å kjøre, er bare det at jeg heller vill ha meg en Granada stasjonsvogn, Ascona B eller Manta B (eventuelt en amcar jeg liker utsende på), men det blir ikke før tidligst neste sommer uansett
madman1983

Post by madman1983 »

denne ble solgt til sør trøndelag for under en månde siden, regner med den får det bra der da kjøper virket som en hyggelig kar med stor intresse for bilen :)
ygz

Post by ygz »

Gode nyheter! Sjelden bil dette, så den fortjener å bli tatt godt vare på! Venstrestyrt firedørs gror ikke på trær, ihvertfall ikke i Norden!
Jeg ville beholdt taket slik det er, funnet ei fin takgrind, putta på alleycatfelger og kanskje bytta til en passe lat 1500-motor. :mrgreen:

PS: Aldri vært 6-volt på Cortina. Det var det tyskerten som holdt på med. ;)
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
kalle l

Post by kalle l »

Det stemmer at 4 dørs`n er kommet til trøndelag sør, nermere bestemt i melhus kommune. Har nu såvidt begynt med å gå over bilen sliter litt med starten, men skal vel få start en dag , ellers dag så har fått bukket lakkereing og ny understellsmasse etter hvert, nye formsydde sete trekk er bestilt så det går da sakte fremover. Kansje sommer 2018 ut på vegen igjen.
ygz

Post by ygz »

Flotte greier! Da ser vi fram til rapporter på prosjekt/restaurering etterhvert. Gratulerer med fin bil og lykke til! :)
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Åge Salomon

Post by Åge Salomon »

Hei Kalle I . Trivele å hør at det har blitt ein Cortina til her i Trøndelag. ;)
Æ bur på Røra (syltetøy fabikken, Røra Fabr.har du nok hørd om :) ) Har ein -66model rød Mk1. Har for ei vækkas tid sea,tatt den heim frå vintergaragen.
Løkke te med restaureringa. :D
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
kalle l

Post by kalle l »

Hei igjen, dere som venter på nytt om 4 dørs mk1 må nok vente litt til det gjør æ å. Venter på time for lakkering, venter på motor, setetrekk +++noe småtteri til. det vil nok komme nye bilder når det skjer noe mere. Sommeren lat jo vente på seg her i trøndelagen. Så en stor dose tålmodighet må en ha.

mvh. Kall l
kalle l

Post by kalle l »

Hei igjen, dere som venter på nytt om 4 dørs mk1 må nok vente litt til det gjør æ å. Venter på time for lakkering, venter på motor, setetrekk +++noe småtteri til. det vil nok komme nye bilder når det skjer noe mere. Sommeren lar jo vente på seg her i trøndelagen. Så en stor dose tålmodighet må en ha.

mvh. Kall l
Åge Salomon

Post by Åge Salomon »

Tølmodighet e nå man må ha når ein restaurerer gammel bil.
Men plutsele så står du der,å e ferdi. ;) Da bli det trivsel da. :D
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Post Reply