Skal bytte slavesylinder på min 65 1500 MK1, clutchen slurer av og til ved gearskifte - bruker flere sekunder før den tar, håper at bytte av denne løser problemet....
Har fått tak i ny slavesylinder - men har ikke byttet slavesylinder før, så er noe usikker på fremgangsmåten.
Noen som har noen tips til hvordan dette skal gjøres ?
65 Cortina 1500
Bytte slavesylinder MK1
-
- Posts: 55
- Joined: 14.10.2011 20:53
- Location: KRISTIANSAND
Bytte slavesylinder MK1
I garasjen :
65 Cortina 1500 de luxe (2000- DD)
77 Escort 1600 Sport Automat (1993-DD)
65 Cortina 1500 de luxe (2000- DD)
77 Escort 1600 Sport Automat (1993-DD)
Re: Bytte slavesylinder MK1
Du har sjekket at du har klaring på 1-2 mm. i mellom støtstanga fra slaven og utløserarmen i "hvilestilling"? Justeres enkelt med mutter og kontramutter på stanga.
Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966
- Åge Salomon
- Posts: 3262
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: Bytte slavesylinder MK1
Hei, cortinamk165.
Du ser det Erik skriver. Akkorat det kan være greit å sjå på før du bytter sylinder.
Jeg skulle også bytte slavesylinder på min -66Mk1. Snakka med delemann Atle Ramberg om dette. Han fortalte da,at bytte av sylinder kan by på problemer.Sitat fra Atle: "Kan hende at du ikke får ut sylinder`n fra hullet den sitter i. Og du må ikke prøve å slå den ut. Sylinder er av aluminium og du kommer til og slå den sund,eller festeøyet brytes av. Denn kan sitte noe jævlig."
Så jeg tok rådet fra Atle til etterretning,og kjøpte reparasjonsett/ny innmat av Atle og hona opp sylinder innv. og putta inn ny innmat. I mitt tilfelle,hadde ikke sylinder så gæli med gravrust,og fikk denn bra nok med honing og ny innmat,kjøpt av Atle. Denn har iallefall "holdt tett" siden dette. Og det er noen år siden nå. Men som sagt,det spørs på kor "rotten/rusten" sylinder`n din er innvendig.
Måtte bare opplyse deg om dette,da det er fort gjort å være uheldi med akkorat det å fjerne gammel sylinder fra hullet/øyet denn sitter i...... Godset i nevnte øye er av støpegods,men tåler ikke all verden. Metoden som kan fungere er nok litt kraftig rørtang og vri sylinder ut av øyet.
Men da må du nok passe på så du ikke bryter sideveis....., da det sikkert kan være fort gjort når man driver og bruker makt her. Bryter du av festeøyet for sylinder....,ja da kommer det nok noen "fine ord"
. Det går nok og sveise på igjen.
Men å sveise støpegods er ikke "for Gud og kvar mann". Rett elektoder osv. er en selvfølge. Men sveising av støpegods har ein litt anna "prosedyre",da varmebehandlingen bla består av slag med hammer for og kjøle ned sveisen. Men du verden. Det finnes mange flinke folk rundt om i norges land.
Så jeg skal ikke ta motet fra deg hvis sveising kan bli aktuelt.
Men det blir uansett litt meire enn; "jeg skulle bare bytte clutchslaven på min Ford Cortina"....
Måtte bare dele dette med deg, da vår alles Atle Ramberg snakka med meg om dette av erfaring.
Vil uansjett ønske deg lykke til med "clutch`service".
(samme hvilket alternativ du velger)
Mvh. Åge "Reodor".
Du ser det Erik skriver. Akkorat det kan være greit å sjå på før du bytter sylinder.
Jeg skulle også bytte slavesylinder på min -66Mk1. Snakka med delemann Atle Ramberg om dette. Han fortalte da,at bytte av sylinder kan by på problemer.Sitat fra Atle: "Kan hende at du ikke får ut sylinder`n fra hullet den sitter i. Og du må ikke prøve å slå den ut. Sylinder er av aluminium og du kommer til og slå den sund,eller festeøyet brytes av. Denn kan sitte noe jævlig."
Så jeg tok rådet fra Atle til etterretning,og kjøpte reparasjonsett/ny innmat av Atle og hona opp sylinder innv. og putta inn ny innmat. I mitt tilfelle,hadde ikke sylinder så gæli med gravrust,og fikk denn bra nok med honing og ny innmat,kjøpt av Atle. Denn har iallefall "holdt tett" siden dette. Og det er noen år siden nå. Men som sagt,det spørs på kor "rotten/rusten" sylinder`n din er innvendig.
Måtte bare opplyse deg om dette,da det er fort gjort å være uheldi med akkorat det å fjerne gammel sylinder fra hullet/øyet denn sitter i...... Godset i nevnte øye er av støpegods,men tåler ikke all verden. Metoden som kan fungere er nok litt kraftig rørtang og vri sylinder ut av øyet.
Men da må du nok passe på så du ikke bryter sideveis....., da det sikkert kan være fort gjort når man driver og bruker makt her. Bryter du av festeøyet for sylinder....,ja da kommer det nok noen "fine ord"

Men å sveise støpegods er ikke "for Gud og kvar mann". Rett elektoder osv. er en selvfølge. Men sveising av støpegods har ein litt anna "prosedyre",da varmebehandlingen bla består av slag med hammer for og kjøle ned sveisen. Men du verden. Det finnes mange flinke folk rundt om i norges land.

Men det blir uansett litt meire enn; "jeg skulle bare bytte clutchslaven på min Ford Cortina"....
Måtte bare dele dette med deg, da vår alles Atle Ramberg snakka med meg om dette av erfaring.
Vil uansjett ønske deg lykke til med "clutch`service".

Mvh. Åge "Reodor".

1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80