Page 1 of 2
-66 Corsair 2000 GT
Posted: 18.09.2019 15:27
by Frode
Dette kan bli alle tiders "sakte-TV".
Spøk til side, det er vel veien frem som er spennende.
Utgangspunktet er greit. Et karosseri som nå i 2019 er i bedre stand enn det karosseriet jeg hadde på min -64 GT på midten av -70 tallet.
En eiers bil, med unntak av et par gode menn oppi Eiker-traktene som fant denne på Oppegård.
De gjorde en jobb med papirene, slik at det var enkelt å få den over på mitt navn.
I tillegg skaffet de opp litt motordeler og pakninger, og fikset deretter opp 2-literen som stod i sju stein.
Nå er alle deler gjennomgått og ryddet, og jeg tenker at første mål blir å sluttføre motorprosjektet med ny clutch, samt sjekke opp starter og dynamo. Denne bilen kom med Lucas komponenter, noe som ikke behøver å forklares nærmere.
Det virker som alt listverk og det meste annet krom, er i god stand.
Starter med noen bilder av greiene slik det ser ut nå.
Vi får se når neste oppdatering blir, men GT'en er i alle fall verdt og ta vare på!
Re: -66 Corsair 2000 GT
Posted: 18.09.2019 16:11
by MLI
Se der ja, denne burde det vel absolutt gå an å lage en fin bil av
Med 2 liter V4 Essex-motor (hadde jo nesten vært fristende å lempe oppi en 3-liters V6, det gjorde visstnok Ford's rallyavdeling på Boreham, de brukte Corsair stasjonsvogn som servicebiler på rallyetappene den gang)
Re: -66 Corsair 2000 GT
Posted: 18.09.2019 16:48
by Frode
Tenkte litt på en sekser, men... Litt artig å ha den original.
Convertible-modellen ble vel også levert/ombygd med V6.
Litt sære motordeler her. 204 mmm clutch bl.annet
Re: -66 Corsair 2000 GT
Posted: 20.09.2019 14:21
by ygz
Veldig artig prosjekt. Toliters original "luksuscortina" er slett ikke til å kimse av. Takk for bilder. Blir spennende å følge med videre!

Re: -66 Corsair 2000 GT
Posted: 01.10.2019 18:16
by Frode
Sorterer videre og fant disse mattene.
Kan dette være originale gulvmatter tro?
De ser veldig fabrikkskårne ut.
Re: -66 Corsair 2000 GT
Posted: 03.10.2019 8:04
by Bertil
Den nede till vänster er till bagagerommet...
Kul att noen tar seg av denne bilen, kan icke vara många igen.

Re: -66 Corsair 2000 GT
Posted: 07.10.2019 21:44
by Frode
Jepp, den passet bra der.
Da er det vel egentlig kostatert at dette er originalmatter.
Morsomt at alle er i så god stand. En god vask, og de er som "nye"
Bunnen er nå renset, Ingen gjennomslagsrust! Skal kaldgalvanisere noen små steder med brunt.
Siden montere nye underlagsfilt, og montere innredning
Re: -66 Corsair 2000 GT
Posted: 09.10.2020 18:25
by ygz
Er det noe mer sakte-tv på gang? Litt over et år siden sist, så håper en ny episode er på trappene snart!

Re: -66 Corsair 2000 GT
Posted: 05.12.2021 20:37
by Frode
En litt uinteressant episode av Sakte-TV:
Snøen har lagt seg på Sørlandet, og en liten post her på Forumet kan vel ikke skade. Corsairen har stått pent under presenning inntil bilens nye garasje skulle bli ferdig. Det tok litt lenger tid enn beregnet, men nå begynner det å hjelpe.
Det betyr at en snart kan komme ordentlig i gang med restaureringsarbeidet!
Selve innredningen var klar før den ble satt under presenningen, så nå er det utvendig som står for tur.
Tok egentlig noen fine bilder, men finner ikke disse igjen (ny telefon).
Nye bilder kommer når snøen er gått, og jeg får bilen inn i garasjen.
Re: -66 Corsair 2000 GT
Posted: 05.12.2021 20:39
by Frode
Har et bra bilde av setene i alle fall
Re: -66 Corsair 2000 GT
Posted: 07.12.2021 9:48
by ygz
Ja se der, var interiøret klappet og klart.
Lykke til med jobben videre. Spennende å følge med på denne "sakte-TV-kanalen"!
Re: -66 Corsair 2000 GT
Posted: 29.07.2022 19:57
by AndreV
Et par bilder av brødrene av din 2000gt
Re: -66 Corsair 2000 GT
Posted: 31.07.2022 16:47
by Åge Salomon
Ford Corsair e kjempetøft!

Re: -66 Corsair 2000 GT
Posted: 12.07.2023 17:41
by AndreV
Da er min ferdig og godkjent.
så nå har jeg 2 på veien, en med 3.0 V6 og en original også fant jeg jammen en til som da må få komme på veien.
Så det er bare å stå på
Re: -66 Corsair 2000 GT
Posted: 13.07.2023 23:53
by MLI
Gratulerer, Andre!
Så da fikk du løst det med grenrørene på 3.0 V6-en, ble det mye omsveising på de?
Re: -66 Corsair 2000 GT
Posted: 08.08.2023 10:57
by Frode
Alle tiders sakte TV på gang igjen. Motoren var satt inn, men jeg hadde en dårlig feeling på clutch/trykkplate. Tok den derfor ut igjen, og ganske riktig. Ved nærmere ettersyn var en av de 3 fjærene som holder selve trykkplata røket. Ny clutch og trykkplate er nå ankommet fra England, men jeg leter etter et utløserlager. Om noen har et, eller vet hvor jeg kan få tak i et, hadde det vært veldig kjekt.
Siden sist har jeg tatt ut taktrekk, rettet opp tak og fikset noen småbulker. Hadde tenkt å få inn motor og få sviv på den før jeg fortsetter med andre ting. Utløserlager er det som står øverst på ønskelisten nå!

Re: -66 Corsair 2000 GT
Posted: 08.08.2023 10:59
by Frode
Ellers er bilene til Andre blitt kjempefine, og det er ikke fritt for at jeg er litt misunnelig der...
Re: -66 Corsair 2000 GT
Posted: 19.08.2023 9:33
by Frode
Kjøpte lager av Atle. De er nå med mm klaringer, så jeg må få dreid av ørlite på holderen. Vurderer å kjøpe en liten metalldreiebenk, men prøver litt rundt her først om noen har en benk stående i kjelleren som kan lånes noen minutter. Alle utløserdeler renset og sjekket, så nå er det ikke lenge til motoren med ny clutch skal inn igjen. Videre planer er å fikse den opp teknisk slik at den er kjørbar før lakkering. Men først blir det en lengre pensjonistferie i Spania!
Re: -66 Corsair 2000 GT
Posted: 28.08.2023 12:12
by Cortinaterje
Frode wrote: ↑19.08.2023 9:33
Kjøpte lager av Atle. De er nå med mm klaringer, så jeg må få dreid av ørlite på holderen. Vurderer å kjøpe en liten metalldreiebenk, men prøver litt rundt her først om noen har en benk stående i kjelleren som kan lånes noen minutter.
Kan være lettere å få lånt benk om du oppgir ca hvor du holder til.
Re: -66 Corsair 2000 GT
Posted: 17.11.2023 14:31
by Frode
Trodde all visste hvor jeg bodde
Spøk til side, Fant en lokal kar med dreiebenk og interesse for veteranbiler. Han hadde en Glas selv, og hadde hatt en Corsair 1500 for mange år siden!
Jeg kunne bare låne dreiebenken hans, og da var det sen smal sak og tilpasse hylsa.
Nå er motoren på plass, montert motorfester, og startet på resten av dingsene som helst skal henge på motoren og ikke ligge i skapene
(PS. Bor i Arendal)