Moment pakninger, bensinpumpe, ventildeksel og bunnpanne

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Post Reply
Bjarte
Posts: 33
Joined: 13.07.2015 10:51

Moment pakninger, bensinpumpe, ventildeksel og bunnpanne

Post by Bjarte »

Hei

Får så god hjelp her :D at jeg prøver med noen (banale?) spørsmål til 1600 x/flow:

Ser at det svetter olje fra korkpakningen til ventildekselet. Har ny korkpakning, men skal de fire skruene på dekselet skrues til med moment, eller bare skrues "fast"? Bruker dere Loctite på skruene så de ikke rister løs? Det er ingen låseskiver der i dag.

Bruker dere korkpakning på ventildekselet eller bruker man ikke den type pakninger i 2020?

Lekker/svetter også olje ved bensinpumpa. Har papirpakning, skal de to skruene skrues til med moment, eller bare "godt fast"? Hva gjelder generelt ang. papirpakninger, skal det være moment på de eller bare strammes godt til?

Samme her, brukes dere papirpakninger?

Og siste spørsmål, ser også at pakningen på bunnpanna sikkert kan byttes. Moment og eventuell rekkefølge på tiltrekning av skruer?

På forhånd takk for svar. :D
Attachments
Olje v bensinpumpe Xflow.jpg
User avatar
ygz
Posts: 1680
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: Moment pakninger, bensinpumpe, ventildeksel og bunnpanne

Post by ygz »

Kork er fine greier til ventildekselpakninga. Jeg har pleid å fukte den nye pakninga litt med olje og skru skruene bestemt til, men ikke for hardt.
Har du toppdeksel i presset stålplate kan falsen bøye seg om du tar altfor hardt i, og da vil du også få oljesvetting.

Mener å huske pakninga til bensinpumpe er ganske tjukk, men det er godt mulig at den er papirbasert. Her har jeg brukt litt pakningsklister, for det er snakk om relativt stor kontaktflate. Tror ikke det står noe om moment på disse boltene, så igjen er det fast og bestemt som gjelder (men ikke voldsomt)

Tetning i bunnpanna består (om det er tilsvarende som på mk1) av to korkpakninger som løper langs hver side av bunnpanna. Her ville jeg gjort som med ventildekselpakninga. Rekkefølge – tja, du kan kanskje begynne å stramme fra midten og bevege deg vekselvis forover/bakover derfra.

Så er det filtpakning i bakkant mot veiva og simmering foran. Simmeringen kan lett spises opp av slitemerkene på reimskiva, så sjekk at denne ikke har fått noen skarpe kanter på baksida. I verste fall kan evt slitekant slipes bort.

Alle disse vidunderlige pakningene er fulle av herlige overraskelser og er med å bidra til at det sikler og pipler og svetter olje både her og der som det forventes av gammel britisk ingeniørkunst. Husk at om det ikke er oljeflekker under en engelskprodusert motor er det fare for at den er tom for olje! :mrgreen:
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Bjarte
Posts: 33
Joined: 13.07.2015 10:51

Re: Moment pakninger, bensinpumpe, ventildeksel og bunnpanne

Post by Bjarte »

Takker :D
MLI
Posts: 3298
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Moment pakninger, bensinpumpe, ventildeksel og bunnpanne

Post by MLI »

Filt-tetningene i bakkant til veiva skal ligge og trekke olje i ca 1 døgn før de monteres.

Pakningen til bensinpumpa er en tykk "spacer" med pakning på begge sider, den er såpass tykk for at tappen som driver pumpa skal "lande" riktig i forhold til kamakslingen.

Bjarne:
Er du medlem i Cortina-klubben?
Isåfall har du adgang til "Teknisk database" på forumet her.
Der kan du blant annet finne (og laste ned) en kopi av Fords verkstedhåndbok (Workshop Manual) for mk1 Cortina
(se under "Cortina Mk1 1962-66").
På side 252 finner du momentet til festeboltene til bensinpumpa, 12-15 lb/ft (1,66-2,07 kg.m).
Post Reply